FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Problemet är att enligt AllaAnnonser så håller inte Blockets juridiska mumbojumbo där. Hur kan blocket ha copyright på något som de själva inte har skrivit? De uppnår inte verkskydd som katalog eftersom de inte själva har kompilerat någonting heller. Allting görs av användarna i princip.
Jag tror inte att AA eller någon annan tror att det är ok att scrapa vilken sida som helst för att sedan utnyttja resultatet för sin egen vinning. Men i detta fallet så tror AA (och till viss del jag) att det är OK juridiskt sett. Därför vill de få till stånd en juridisk prövning av fallet. Jag har pratat med personer på AA, och de mer eller mindre provocerar fram ett juridiskt avslut på detta från Blocket eftersom de vill veta om deras affärsmodell är laglig eller inte. Och såklart säger de inte nej till pengarna de tjänar under tiden. I just detta fallet så utnyttjar även Blocket sin monopolställning genom att vara störst, först och fulast (haha) - vilken annan webbsida hade sagt nej till det AllaAnnnonser gör , dvs skickar besökare? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag minns att vi hade en lång diskussion om detta på WN för ett tag sedan. Vissa personer sa att det var direkt olagligt att ta material från blocket, bl.a. en moderator som tyckte det var väldigt självklart att det var olagligt.
http://webmasternetwork.jx.se/f2t5198hl-st0.html Jag tyckte motsatsen och jag står fast vid min åsikt ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Medlem
|
jag är som sagt heller ingen jurist men som det stod i citatet från lagen
" Enstaka uppgifter kan man emellertid utnyttja utan hinder av katalogskyddet. " Så är det ju fritt att tolka. Om man t ex snor 100% av alla annonsernas rubriker är detta då att bara ta enstaka uppgifter!? För mig är det inte det utan det handlar om systematisk selektering av skyddat material vilket i min mening inte bör vara tillåtet utan tillstånd från den som "äger" materialet. Hur som helst skall det bli intressant att följa detta. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag tycker att AllaAnnonser börjar i fel ända... Så som det borde fungera är att Allaannonser först skapar sin hemsida och gör den populär så att blocket vill vara med. Tex som google och pricerunner! Att börja i fel enda och kräva att alla hemsidor skall vara med i deras register är fel.
Och det värsta i det här fallet tycker jag är att de säljer(antar jag) sina tjänster till metro-marknad som i sin tur marknadsför sig som att de är större en blocket. Men att blockets egna annonser är inräknade där i. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
När domen i Tingsrätten kommer och den vinner laga kraft, dvs ingen överklagar kan du ha rätt. Men inte före det.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|