FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej alla!
Jag har en fråga som rör etik, moral och juridik. Är det ok, utan att be om lov, att bygga en sökbox och via skript (eller liknande lösning) låna innehåll från databas. Exempel: jag har en sida där jag vill erbjuda mina besökare en sökbox i tradera(nu vet jag att just dom tycker det säkert är ok) och kan jag då scripta trederas sökbox. Min följdfråga i denna tråd blir följande: Är det något som vet hur man snabbt, snyggt och smidigt lägger in en sökbox/sökning på sin sajt utan att resultatet öppnas upp i en ny bowser utan visas i min sajt? tacksam för kommentarer, tips, kritik eller vad ni vill ! Mvh Henrik |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Och vad menar du med att ha en sökbox på din sajt men att resultatet visas i samma fönster (för jag antar att det är samma fönster du menar med "min sajt")? Är det inte det som är standardbeteende med form-taggar, att resultatet visas i samma fönster? Vill du peka om resultatet mixtrar du med target på form. Eller menar du att du vill göra en "allannonser" och sno träffarna men lägga det hela i en egen design på din egna sida? I så fall finns det säkert ett tio-tal trådar om det, sök så hittar du nog. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det är inte tillåtet att "kopiera" resultaten.
Det du får göra om du skall ha det på din "egna" site är att hämta resultatet själv via sockets och sedan visa det på din sida (eller tom mellanlagra det i en databas). Självklart finns även alternativet att visa resultatet i en iframe eller liknande, men då förlorar du ju möjligheten att själv ändra utseendet på det. Men som sagt, inga webbplatser skulle tillåta den typen av förfarande då du stjäl deras material utan att ge något tillbaka. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
ok,
Tack Lindahl för ditt svar och ursäkta min slarviga stavning. För att tydliggöra min fråga utifrån ditt perspektiv. Säg att jag vill erbjuda mina besöker klockor och implementera din sökbox "Sök klockor" inne på min sajt och i befintligt fönster användaren redan använder. Jag är ute efter en viktig sökfunktion som så smidigt som möjligt ska kunna användas av mina besökare. sökboxen gäller ett lexikon i mitt skarpa fall. Ska läsa vidare i detta och andra forum... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det är en väldigt enkel fråga:
- be om lov från den som du tänker hämta material ifrån allt annat är otillåtet |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag känner till ditt ärende. Jag rekommenderar i det specifika fallet att du ser till att få en sökbox som tar besökaren till den andra webbplatsen ifråga.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|