FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Guest
|
Jag ska snart starta upp en sida där jag kommer ta betalt för medlemsskap via telefon.
Så jag tänkte därför höra om någon har koll på om det är någon åldersgräns för att kunder under 18 år ska kunna betala? En till fråga: Om jag har när kunden ska bli medlem på sidan "Godkänn vilkoren" får dem under 18 år godkänna detta? Har hört något om att dem under 18 inte får ingå avtal.. Tror dock inte "godkänn villkoren" klassas som ett avtal, eller har jag fel? / Niklas.K |
||
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Banned
|
Via hemtelefon kan man inte direkt hindra minderåriga (personer under 18 år) att ringa in till ett betalnummer.
Enklast är väl att be dom ange sitt personnummer. Kan lätt komma förbi det genom sidor som Hamsterpaj och liknande som erbjuder en att "skapa" personnummer. Avtal får man inte ingå i om man är minderårig, allmänna villkor eller liknande räknas inte som avtal. Ta Lunarstorm som exempel. Om du får någon förälder som ringer till dig eller liknande om att deras 10 åriga barn har ringt in till dig, så är det nog enklast o ta det med en nypa salt. Förklara lugnt o sansat för dom att deras barn har brutit mot lagen (urkundsförfalskning) genom att bli medlem. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
http://www.vk.se/Article.jsp?article=22126
En relativt intressant artikel i ämnet. Det bör i vilket fall in röra sig om särskilt stor andel som ringer och skriker, vilket gör att det är enkelt och billigt att betala tillbaka pengarna till dessa konsumenter. Det är alltid en ojämn kamp om du bråkar med konsumenter då deras skydd är stort i svensk lagstiftning. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Guest
|
Okej då vet jag lite vad som gäller...
Jag kör så att jag skriver "är du under 18 år måste du ha målsmans godkännande innan du ringer vårat nummer" Jag ska köra sms-betalning också så jag tror endå att dem flesta under 18 kör med det då.. Tack för info;n mvh Niklas.K |
||
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Problemet ligger i att minderåriga får inte ingå avtal. Om du låter en minderårig ingå avtal, direkt eller indirekt, så behöver de inte betala. Det vill säga om en minderårig utnyttjar dina tjänster och du vill ha pröjs kan föräldrarna neka dig betalning då du har låtit minderåriga ingå avtal utan att ha rätt att göra det.
Minderåriga har egentligen inte någon rätt att gå in i en mataffär och handla för en hundring. Det kan innebära att när ungen har ätit upp maten så kommer pappa in och kräver pengarna tillbaka. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Glömde: Sen kan man undra över hur seriös man är ifall man medvetet vänder sig mot minderåriga som man vill kräva betalt av? Det brukar inte inge seriositet.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
kommer inte ihåg de exakta formuleringarna, men generellt sett kan minderåriga inte ingå avtal när det gäller större belopp, men ett köp för 10-20 kr brukar anses som helt ok...
i exemplet om ungen som handlar i matbutiken så är sanolikheten att pappan skulle få rätt i domstol väldigt liten, då ingen förväntar sig att butiken ska ta hänsyn till kundens ålder, men däremot förväntar sig ett ansvar från vårdnadshavare (generellt kan också sägas en viktig skillnad mellan distansköp och direktköp mot kontanter, kanske inte i lagens mening, men i den faktiska tolkningen av lagen), frågan är också om det inte skulle bli ett himla hallå ifall en matbutik hindrade en 12-åring från att handla där... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Guest
|
Citat:
Det vi pratade om var om "godkänn villkoren" klassades som ett avtal vilket det inte gör.. Citat:
Vi ska starta en tjänst där vi kommer sälja medlemsskap per 30 dagar och under dem 30 dagarna får medlemmen tillgång till "materialet" på sidan. Vi riktar alltså inte in oss på personer under 18 år, men vill någon som är under 18 år bli medlem, så är det väl klart han/hon ska få bli det och vi kommer därför att använda sms-betalning till dem. En fråga: Tycker du lunar också är oseriösa när det kör med sina lunar pro osv.? Där säljs nog mkt till personer under 18 år. mvh Niklas.K |
||
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Guest
|
Citat:
Att neka dem under 18 år att bli medlemmar tycker jag klassas som mer oseriöst än om man kör med sms-betalning för dem.. (dem flesta ungdomar har ju mobiler idag) mvh Niklas.K |
||
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |