Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Google höjer priset på AdWord

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-08-26, 10:56 #1
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
Har WN som tidsfördriv

På mitt AdWordskonto hos Google har det nu dykt upp text om att de har gjort det lättare att prissätta annonserna. Helt plötsligt blir vissa annonser inaktiva och jag måste antingen hitta på en bättre text eller betala mer för ett klick.

Detta sker på alla annonser och utan någon synbar hänsyn till t.ex. CTR. Vissa sökord har inga visningar och Google förslår att annonsen ska göras bättre eller så ska jag betala mer för ett klick. Andra sökord har CTR på 20% och ändå påstår Google att annonsen har ett dåligt utförande och vill att jag ska betala mer för klicken. Detta gäller även annonser som är rankade att ligga före andra annonser.

Eftersom detta känns mer eller mindre obegripligt för mig, så känns det bara som en "mygel-höjning" av annonskostnaderna. Jag får en liten bitter smak av att Google börjar tappa sitt intryck som ett seriöst företag.

Vad har ni andra för åsikter och intryck av dessa höjningar?
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-26, 11:54 #2
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004

Jag har inte märkt av det du beskriver. Vad jag förståt är skillnaden den att istället för att ord ändras till inaktiverade har man möjlighet att höja buden för att ligga kvar. Till skillnad från Overture och Espotting där enbart budet avgör positionen tar google även hänsyn till CTR. En annons med låg CTR (oftst under 1%) innebär att den inte genererar inkomster till google. Tidigare stängdes sånna annonser av nu får man höja budet för att ligga kvar.

En annan förändring som har gjorts är att nedre gränsen för bud har ändrats från 0.05$ till 0.01$ För att kunna ha så låga bud förutsätts så klart en mycket hög CTR.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-26, 12:17 #3
grazzy grazzy är inte uppkopplad

grazzy grazzy är inte uppkopplad

Jag tycker det verkar skitgrymt. Om man kan få ner sina klick till 0.02-0.01 cpc så finns det ju goda möjligheter att tjäna mera pengar.

Nästan så det blir lite intressant att läsa de där guiderna om hur man får mycket klick på sina adwords-annonser
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-26, 13:00 #4
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jun 2004
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Storens avatar

Reg.datum: Jun 2004
Japp, ett sätt för Google att höja kvalitén mot sina konkurrenter på sina kunders bekostnad ;-)..
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-26, 13:07 #5

Citat:
Originally posted by grazzy@Aug 26 2005, 13:17
Nästan så det blir lite intressant att läsa de där guiderna om hur man får mycket klick på sina adwords-annonser
Jag kan ge dig en bra guide: Skriv en bra annons

Faktum är att det kommer vara mycket svårt att sänka sina bud under 5 cent, framförallt om du vill lägga bud på populära ord där buden ofta ligger långt högre. Kom ihåg att Bud * CTR måste ligga över en viss nivå för att annonsen skall visas, d.v.s. det krävs 5 gånger mer klick på en 1 cent annons än en 5 cent annons för att den skall få ligga kvar.

Men har du en sida som handlar om gummisnoddar och skriver en bra annons om gummisnoddar så ska det nog inte vara några problem att visa den annonsen för 1 cent/klick
Oläst 2005-08-26, 14:29 #6
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Originally posted by robertsson@Aug 26 2005, 10:54
En annons med låg CTR (oftst under 1%) innebär att den inte genererar inkomster till google. Tidigare stängdes sånna annonser av nu får man höja budet för att ligga kvar.
Problemet (om det kan kallas problem) är att Google kräver prishöjning även på sådana annonser som har CTR på 20 %. Ur min synvinkel tycker jag att jag har lyckats pricka in ett bra sökord för den kundgrupp jag vill ha.

I princip skulle jag ju kunna sänka ersättningen per klick. Google å sin sida tycker att det är en dålig annons.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-26, 15:10 #7

Citat:
Originally posted by guran@Aug 26 2005, 15:29
Problemet (om det kan kallas problem) är att Google kräver prishöjning även på sådana annonser som har CTR på 20 %. Ur min synvinkel tycker jag att jag har lyckats pricka in ett bra sökord för den kundgrupp jag vill ha.
I princip skulle jag ju kunna sänka ersättningen per klick. Google å sin sida tycker att det är en dålig annons.
Jag köper mer än 300.000 sökord och har inte sett detta. Inget av mina sökord med en CTR på över 1-1.5% har krävt budhöjning vad jag har sett...
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017