FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Jag har hittat felet.
Mina citat gäller när privatperson betalar ut pengar till privatperson. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jupp, det ligger till som Hubbert säger. Jag kan också meddela att jag tänker träffa en handläggare på skatteverket nu efter semestern och gå igenom allt och bygga upp ett bra ramverk för allt som rör skatter och bokföring så att det blir bra från början.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Jimmie: det låter bra och genomtämkt det här. Att du tar Skatteverket på allvar tror jag är en fördel för alla som kommer med. Det blir bara krångel annars.
Prissättningsmodellen är bra och ska nog gå. Dock är det ju en sak med den modellen: Det kan bli många "skräpföretag" med när det är utan fast avgift. Du skulle behöva ha ganska hårda krav i ditt avtal då istället. Det skadar att företag hoppar med och sedan hoppar av efter ett par veckor. Det skadar också när företag kommer med och ger hutlöst dålig kommission, som 5 öre per klick och sådant men har sett. Sätt en gräns på en rimlig kommission, tycker jag. Tillåt inte att företagen sänker sin ersättning från ena dagen till den andra och aldrig att de sänker ersättningen utan att alla affiliates har fått meddelande om att det kommer att ske först. Så sker på ett affiliatenätverk idag, och det skadar mycket. /Bengt
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Kul att det kommer upp nya möjligheter för annonsörer.
Se till att de betalar en deposition så att du inte blir drabbad om de inte vill betala eller kursar (höj depositonen om det gäller mycket pengar varje månad så att det täcker allt så att affiliates får ut sina pengar med) Jag var annonsör i affiliatenetwork.se gillade deras upplägg de hade enast 20% och inga fasta avgifter. Där fick man be någon administratör att ändra sina tariffer. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Några blandade kommentarer:
Prissättning: Som annonsör vill jag sätta ersättningen som "hur mkt får affiliaten". Så om jag vill ge 10kr per klick blir det 10kr+25% provision till dig (blir ju 20% av slutbeloppet)+moms = 10*1.25*1.25=15.625 kr/klick (ink. moms). Anledningen är att annars måste jag räkna en massa baklänges. Även om 80% är en ganska enkel uträkning skulle jag nog föredra att sätta affiliate priset och inte affiliate+provision. Håller med bengt om det där med hur du ska få annonsörer att commita sig. Möjligen kan du ju kräva en minimiinbetalning i förskott, ungefär som degamla mobilabonemangen: "betala X och ring upp hela beloppet", dvs varje annonsör måste betala in en "första avgift" (eller en "månadsavgift" om de har stor omsättning under de första månaderna) som de sedan får "annonsera bort". Det borde ge mest seriösa företag och du kan själv ta en mindre risk. Är du dessutom flexibel och inte har denna nivå allt för högt så borde det inte skrämma bort ngn seriös - bara de oseriösa. Ang. nivån av ersättning du tänker ta så vet jag inte vad tradedoubler etc tar betaqlt för sina annonstjänster och ligger du under deras nivå för en typisk annonsör så ska du köra på modellen. Men jag tycker kanske att 20% är lite högt rent objektivt om det enda jag får är några affiliates. 20% är ok om du skulle annionsera i TV osv som en vettvilling så att affiliatenätverket exponerades mycket, men så är väl inte fallet? 10% av titalbeloppet för moms är nog en nivå som jag skulle ha förväntat mig. Jag vill ju inte ge pengar till dig utan mina affiliates... men som sagt, så länge du ligger under konkurrenten när man räknar på det så är 50% också ok eftersom du blir billigast. :lol: EDIT: Såg att TD verkar ta 30% + diverse fasta avgifter. med den bakgrunden är ju 20% och inget annat snorbilligt och jag skulle gladeligen deponera en summa pengar om det skrämmer bort de oseriösa och ger ditt nätverk bättre rykte. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Systemet är byggt så att priset du sätter är det som affiliaten får, sedan när fakturan skapas så läggs det till en post på fakturan som motsvarar adrix ersättning. Dvs om du vill ge 10kr per klick lägger du in 10kr som ersättning. Sedan läggs det till 2.5 kronor på fakturan som är adrix ersättning. Sedan tillkommer också momsen men den dras ju ändå av så den räknar jag inte in. Förslaget om en slags månadsdeposition är bra, frågan är ju bara storleken på denna. Man vill ju som sagt inte skrämma bort annonsörer p.g.a. en för stor deposition. Man skulle kunna ha en miniminivå och sedan basera depositionen på en procentsats av föregående månads faktura. Jo, jag är medveten om att td tar 30% + en massa övriga avgifter som inte är några småsummor så jag tycker att jag borde kunna attrahera annonsörer. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Ang. månadsdeposition:
jag tänker högt: Vissa events är ju mer troliga än andra. Klick är mer troligt än sale osv. Impressions (om nu ngn skulle ebtala för det) är ju ännu mer troligt. Låt oss säga att man i genomsnitt får 5% klick/impression och sedan 5% sale/klick. Låt oss sedan även säga att depositionen skall täcka affiliate kostnader (inte din provision för lite risk får du ta själv...) under en månad så är det bara att skapa en formel för deposition: DEP = AVG_IMP*AFF_IMP + AVG_IMP*AVG_CTR*AFF_CLK + AVG_IMP*AVG_CTR*AVG_SALE*AFF_SALE Så var det klart :-) Ett alternativ är ju att sno "kontantkortsmodellen" med en twist... Annonsören får själv ange depositionsstorlek. Samtidigt tillåter du att man överskrider depositionen X antal gånger. Bra kunder = stort X, nya kunder = litet X. Sedan skickar du en faktura som vanligt på allt som hänt. Kunder som får "för mycket" trafik kommer stängas av temporärt i väntan på betalning (om du vill). hur som helst slipper du själv sätta nivån. En annan grej som slog mig när jag tänkte på detta. Jag har ju aldrig varit annonsör själv, men en funktion som vore nice (för mig) är om man som annonsör kunde ha en budget. DVS att jag vill bara betala för t.ex. 100 klick per dag. Detta kräver ju att de som använder mina annonser inte själva lägger in ngn kod (som t.ex. man kan göra med TD) utan använder en ad-rotator från dig. Detta i kombination med att man kan få reda på om det finns någon annons att visa. Exempel: Företaget A annonserar med en budget. Jag driver sajten S med bara en enda annons i min rotator från A. Om As budget är slut så vill jag visa min sida utan reklam, därför frågar jag adrix (eller vad det hette) om det finns en annons att visa i min rotator eller inte. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
/Bengt
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
nackdelen är att jag måste kolla. Fördelen är att jag aldrig visar annonser för bolag som sköter sin ekonomi dåligt och därmed riskerar att konka så jag inte får någon ersättning. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Det där med en daglig/månatlig annonsbudget (á la Google) låter riktigt intressant, frågan är bara hur man ska lösa det gentemot affiliatesen. Löser du den biten tror jag du kommer få många kunder, se bara på hur populärt adwords är. Det är ju en viss osäkerhet för annonsörerna idag eftersom de inte vet hur mkt de kommer att annonsera för. En annan sak jag som webmaster tycker är bättre med double än TD är att det med TD tenderar att ta väldigt lång tid innan man blir godkänd som affiliate. På double blir man oftast (säkerligen med flera undantag dock) godkänd direkt man ansöker till ett program. Det är bra att slippa vänta flera dagar (eller veckor faktiskt) innan man får besked om man blir godkänd. Nu beror väl det här till stor del på hur aktiva annonsörerna är på att godkänna nya affiliates, men på double verkar det finnas ett alternativ att alla godkänns på en gång. Det där med att företag stängs av låter inte bra, ha det som en absolut sista utväg. Det är mycket irriterande om många affiliates måste ändra i annonskoden titt som tätt för att redigera bort annonser som stängts av. Fast det är väl å andra sidan bättre än att visa annonser som man inte kommer att få betalt för. /Peter |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|