FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
![]() Citat:
Men som sagt, det viktigaste i värderingen av en sajt är väl hur framtida vinster/marknaden ser ut, så det är helt olika från fall till fall. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Banned
|
Citat:
LunarWorks har INTE enbart LunarStorm som intäckts källa. LunarWorks är stora i europa och i asien (Speciellt Kina). Så hans värdering om just LunarStorm kan mycket väl stämma. Du tror väl inte på allvar att dom har 30 pers som sitter och kodar skit på LunarStorm under arbetstid? möjligtvis 3-4 st. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hur kan en värderingskalkyl bara täcka intäktssidan?
Är det kanske därför det gick så bra för Framfabs aktie på det glada 90-talet ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Tänk på att det krävs fler än 3-4 anställda för att driva en verksamhet som Lunarstorm. Dit kommer det även designers, PR, ekonomi, säljare, support, ledning med mera. Antalet områden är såklart variabelt beorende på grad av outsourcing. Jag har aldrig hört talas om att LunarWorks skulle ha några som helst kopplingar till exempelvis Kina. Nog att jag känner till att de planerar att bredda sitt Lunarstorm-koncept till bland annat Storbritannien. Syftar du möjligtvis på något slags samarbete de bedriver? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||
|
||||
Supermoderator
|
För alla ni som sökte datingportal kan jag tipsa om att love.se är till salu på blocket nu.
http://www.blocket.se/view/5559547.htm |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |||
|
||||
Medlem
|
Som jag skrev tidigare är det Lunarstorm som jag räknade på i exemplet.
Inte LUNARWORKS AB (publ) som säker är värderat till över 100 mkr. Men precis som tidigare skriver är det inte det min modell visar. Jag skriver det igen för de som tydligen inte fattar: 1. Det finns egentligen inga sätt att värdera en sajt. Det jag skrev va en tumregel för hur värderingsmän kan göra. 2. Självklart spelar Varumärke mm in och värdet skiljer självklart åt mellan olika värderingsmän. Enbart varumärket lunarstorm är säkert värt >10 mkr, men det ägs av LunarWorks och behöver nödvändigtvis inte ingå i en överlåtelse. Dessutom är det bolaget (inte siten) som äger alla avtal, matriel mm. I LunarWorks fall även LunarMobil. Man måste skilja på bolag och website, det är två helt olika saker!! |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|