FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Nu tycker jag du är lite väl hård Fulton. AWstats kan användas för att mäta trafiken på en webbplats. Självklart måste man ta hänsyn till att många objekt skall räknas bort, tex så räknar jag bort xml och js-filer som laddas från min webbplats. De räknas separat som hits men aldrig som "pages", och de räknas inte heller med i statistiken över antalet unika ipn.
Att awstats skulle räkna en downloader som många unika användare har jag svårt att tro. Awstats fungerar väl som de flesta andra analysprogram i sin mätning av unika besök så att den under ett tidsintervall tittar efter unika ipn. Ett visst ip kan således räknas flera gånger under en dag, men inte flera gånger under tidsintervallet (3-4 timmar oftast). Det här vet du nog själv Fulton, men eftersom tråden rör hur man skall räkna tycker jag inte att vi skall komplicera det här mer än vad det behöver vara. Vill man ha ett korrekt exakt vetenskapligt värde får man ta till tyngre bössor. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Är inte dessa mätningar baserade på att användaren tar emot cookies?
Många använder AWstats och därför kan man enkelt relatera till sin egen statistik om nu chrizz uppger med vilken mjukvara han mätt sina besökare. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Medlem
|
Sidan ser ut att vara ganska innehållsrik så 100.000 sidvisningar per dag kan vara mycket troligt. För en helsvensk sida med 50 medlemmar och 120 gäster inne vid tillfället när jag kikade in är 110.000 unika besäkare inte alls trovärdigt. Jag har på en sida runt 20.000 unika besökare på en dag och där är sidvisningarna runt 200.000 per dag.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hur tolkar HBX en unik besökare jämfört med AWstats?
Om jag har en klient som inte tar emot kakor och surfar via samma IP-adress varje gång till en site som mäts av HBX hur tolkas mina besök då jämfört med om jag tar emot kakor men roterar min IP-adress vid varje besök? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Tack för svaret och för en bra jämförelse mellan systemen.
Hade varit intressant med en större mätmängd (10.000-100.000 besökare), eftersom jag antar att det inte går att lita på att felmarginalen är linjär? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Fulton, ja, men det måste dock vara enkelt att använda samt säkert. (Det är inte alldeles självklart att jag tex skulle ladda upp mina loggfiler till din server).
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Okej kul, men din counter stämmer inte alls, oj nu e det 158, uppdatera.. oj nu e de 256.. 655..... work on it..
Good luck, alto |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|