FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Halloj,
går i lite tankar att trycka upp en slags tidning. Liten upplaga till en början (1000-5000ex). Tidningen kommer att behandla ämnet e-handel och bl.a. göra lite efterforskningar om hur olika företag ökat sin försäljning med en webbshop t.ex. Planerar att ge ut den 2-4ggr/år. Ungefär samma papperskvalitet som DMZ eller Cap & Design. Gärna ett lite hårdare omslag, som senaste C&D t.ex. ![]() Någon som kan dra iväg en gissning på vad detta skulle kosta / upplaga? Säkert många faktorer jag glömt att räkna med, men detta var vad jag spånade fram just nu. Självklart ska denna fråga ställas till ett tryckeri för att få ett exakt svar, men just nu kändes WN närmare ![]() Tack på förhand! Pelle Penttinen |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
hur många sidor ska den innehålla?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Med tanke på antalet och att de trycks så sällan så blir det för dyrt kan jag tänka mig. Vi planerade göra en tidning för något år sedan, aftonbladet kvalité, Vi skulle ge ut ca 30 000 tidningar men det fanns ingen lönsamhet i det efter noggrannare koll.
Dock skulle jag testa att maila tryckerier utomlands, du kan hitta något som lönar sig. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Ni får nog räkna med att de första numren inte blir lönsamma, annonsköparna vill gärna avvakta lite för att se hur tidningen tas emot etc. De vill också veta upplaga etc.
Ett tips kan ju vara att samarbeta med något företag som gör tidningar, finns ju flera sådana som gör olika branschtidningar, företagstidningar etc. Kanske ni kan göra något gemensamt? Annonssäljare... För att få lönsamhet måste ni sälja annonser. Ni måste avsätta någon på heltid som är van vid att sälja in annonser i tidningar. Kanske vore läge att samarbeta med något företag som gör sånt? De tar provision, men gör jobbet. Men som sagt, räkna inte med någon vinst i början... Viktigt att tänka på är layout, bilder, typsnitt, designen i allmänhet etc. Det måste finnas en harmoni och ett formspråk som tilltalar läsaren. Hur har ni tänkt få ut tidningen? Skall den finnas i butikerna? Då måste ni sälja in den till deras inköpsorganisationer. Tänk på att de flesta butiker redan har många tidningar, och det är svårt att synas. Skall ni få folk att prem:a på tidningen, så vill folk inte köpa grisen i säcken.. De vill gärna läsa några nummer först, och/eller vara säkra på att de inte betalar in pengar för ett helår och sen kommer det inga fler nummer av tidningen. Om ni skall låta folk prem:a på tidningen, så tillkommer ju portot för att få ut tidningen. Plus arbetet med att packa den etc. Ni behöver också ha ett fungerande system, där folk kan beställa tidningen. Det är fortfarande så att många ringer till tidningsförlag för att förändra uppgifter. Ni måste ha en telefonsupport som tar hand om sådana ärenden... Sköter register, fakturering etc... Sen har vi den där underbara svåra gränsdragningen: Artiklar - reklam Tidningen vill ha reklam för det drar in pengar för att tidningen skall överleva. Läsarna vill inte ha för mycket reklam för då känns det som om man betalar för en reklambroschyr. Läsarna vill också att artiklarna skall vara fristående/oberoende. Annars blir det som de där oseriösa "hej, vi tänkte skriva om ert företag i vår tidning, men då får ni köpa en annons för 20.000+moms"-tidningarna där artiklarna känns krystade. Det gäller också att hitta nya intressanta infallsvinklar hela tiden. Att ha samma typ av reportage i varje nummer lär bli långtråkigt. "Så här gjorde --- när de startade sin butik" i varje nummer kan bli långtråkigt. Det skall också vara en bredd på artiklarna, så att de täcker stora intresseområden. Principen bör vara att det skall finnas något för den som är intresserad av att starta butik, den som har en liten butik, den som precis har startat en butik, den som har en medelstor butik, den som har en stor butik etc... Exempel: 10 lätta steg till att hyra en butik på nätet Exempel: Nyhetsbrev - så ökar du omsättningen Exempel: Vuxit ur kostymen - dags för större butik? Exempel: Posten, DHL, Schenker - vad passar din butik? Exempel: Så förhandlar du till dig bättre inlösensavtal Exempel: Historien om Amazon, från garaget till världens största bokaffär Där är bara några enkla exempel - det är väl något som attraherar alla på ett eller annat sätt, om det finns i samma nummer. Viktigt också är att ha en geografisk spridning, att inte bara ha artiklar från en region i Sverige. Folk har en tendens till att strunta i tidningar som bara har t.ex Stockholmsfixering. Helt enkelt - det skall finnas något i tidningen som alla, oavsett vem man är, skall finna intressant. Man kan också gå "utanför boxen" för att finna andra vinklar. Varför skall man skriva om enbart e-butiker i varje nummer, kan man inte skriva lite om andra som säljer saker på nätet fast på aningen annat sätt. T.ex Ryanair som säljer allt via internet - deras erfarenheter, hur kunderna uppfattar att sköta allt via internet etc... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag har varit redaktör för en kårtidning. Tidningen gick åt helvete pga innehållet :)
Dock har man lite erfarenhet. Först och främst när det gäller vanliga tips så rekommenderar jag biblioteket; finns många guidebeskrivande böcker inom ämnet. Tänk på att inte läsa alltför gamla böcker dock. Det är väldigt många saker som man måste tänka på beroende på hur man trycker tidningen. När det gäller priset så lär du komma upp i 20k klassen för de antal upplagor. Ta kontakt med olika tryckerier och beskriv situationen -- var ärlig -- dom hjälper dig med att bestämma både papper och därmed kan ni komma fram till ett vettigt pris. Givetvis tar du kontakt med flera tryckerier för att få en överblick. Det billigaste är dock inte oftast det bästa alternativet! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
20k asså exkl moms och per utgåva om ca 3500 st tidningar.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
20.000 kr räcker aldrig för att trycka en 80 sidig tidning i en upplaga på 3500 ex. Jag jobbar själv med en tidning med 48 sidor och en upplaga på 2000 ex. Tryckkostnaden ligger på mellan 18.000-30.000 kr och då trycker vi utomlands, just nu i Polen.
För att ta in tryck offert rekommenderar jag www.printoffer.com, smidigt enkelt och hård konkurrens vilket så klart leder till låga priser. Tycker idén låter väldigt lik Internetworld vilken kan bli en svår konkurrent att tävla med. Överhuvudtaget är det väldigt svårt att ge sig in i tidningsbranchen utan att vara uppbackad av något förlag. Men tex offside har ju lyckats så visst går det. Räkna också med en lång start strecka innan pengar börjar rulla in, det är alltid svårt att få annonsörer innan tidningen blivit relativt etablerad. Och samma sak gäller förståss prenumerationer. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Men Cap&Design som det var tal om trycker ju även de på fint papper. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|