Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Fråga om Enskild Firma och skatt

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-04-08, 10:09 #1
JonasOs avatar
JonasO JonasO är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
Medlem
JonasOs avatar

Tjena

Har en liten fråga. Jag har nyss startat upp en EF vid sidan om min anställning. På min anställning ligger jag över brytningsgränserna och betalar statlig inkomstskatt med 20-25% extra.

Om jag nu går med plusresultat i min EF måste jag då betala statlig inkomstskatt på hela de resultatet åxå (antar det) ?? Då blir det typ inget kvar, allt försvinner i skatt ??

Well, för att komma runt det tänker jag anställa min sambo och betala ut lönen till henne, hon ska ändå hjälpa till med bokföring och andra saker, då är det iaf "bara" 30% skatt + avgifter...

Har jag rätt? Nån som kan det här.

Trevlig helg!

Mvh Jonas
JonasO är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-08, 10:22 #2
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jun 2004
Bara ett inlägg till!
Storens avatar

Citat:
Originally posted by JonasO@Apr 8 2005, 09:09
Tjena

Har en liten fråga. Jag har nyss startat upp en EF vid sidan om min anställning. På min anställning ligger jag över brytningsgränserna och betalar statlig inkomstskatt med 20-25% extra.

Om jag nu går med plusresultat i min EF måste jag då betala statlig inkomstskatt på hela de resultatet åxå (antar det) ?? Då blir det typ inget kvar, allt försvinner i skatt ??

Well, för att komma runt det tänker jag anställa min sambo och betala ut lönen till henne, hon ska ändå hjälpa till med bokföring och andra saker, då är det iaf "bara" 30% skatt + avgifter...

Har jag rätt? Nån som kan det här.

Trevlig helg!

Mvh Jonas
Ja du betalar skatt på summan från din EF. Dock så kvittas ju detta mot summan/överskottet från din anställning.. Du skall ju inte förlora på att ha en firma vid sidan om..

Tror heller inte att du inte behöver anställa din sambo, finns lättnader för familjemedlemmar..
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-08, 10:41 #3
JonasOs avatar
Medlem

Medlem
JonasOs avatar

Hej

Vad menar du med att "summan/överskottet" kvittas ??

Hur skulle de se ut rent skattemässigt om jag går t.ex. 100.000 plus på min EF på ett år ?

//Jonas
Oläst 2005-04-08, 11:15 #4
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
Supermoderator
ztreams avatar

Du kan räkna ut det här:

http://www.skatteverket.se/servicetjanster...ning05ink1.html

Det storen menar är att du de första fem åren kan kvitta underskott inkomst från näringsverksamhet mot inkomst av tjänst. Eftersom detta förhållandet gäller kan man anta att man helt enkelt lägger ihop summorna när de är positiva.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-08, 12:33 #5
Storens avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
Storens avatar

Citat:
Originally posted by JonasO@Apr 8 2005, 09:41
Hej
Vad menar du med att summan/överskottet kvittas ??
Hur skulle de se ut rent skattemässigt om jag går t.ex. 100.000 plus på min EF på ett år ?
//Jonas
Du skrev att du betalar 20-25% extra i skatt som anställd (missuppfattade jag?).. Detta betyder att staten väger in detta "överskott" i din enskilda firma´s beskattning som du är personligt ansvarig för.

Låt säga att du blir skyldig staten 20000sek i skatt på grund av att din firma gick med vinst, då jämförs detta med dom 20-25% du betalat för mycket i skatt som anställd, det som blir kvar skall betalas/återfås..

I slutändan betalar du varken mer eller mindre, du har bara skapat merjobb för skattmasarna.

Sedan har ztream helt rätt i sitt inlägg...
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-08, 12:57 #6
JonasOs avatar
Medlem

Medlem
JonasOs avatar

Jag betalar alltså inte 20% extra i skatt. Vad jag menade med 20-25% extra är ju att tjänar du över en viss summa så är skatten högre, typ 50% istället för normala 30% när du är anställd.

Är då all vinst i mitt EF även 50% ? Det är frågan...

Finns det sätt att komma runt detta, förutom att betala ut vinsten till min sambo i form av lön. Jag vill gärna inte betala 50% skatt + avgifter på vinsten i mitt EF.

Man kan periodisera vet jag men nån gång tar man ändå ut stålarna och då sitter man där med 50% skatt ändå.

//Jonas
Oläst 2005-04-08, 13:19 #7
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Förenklat är det ju så att ekonomin i en EF är densamma som ekonomin för dig som privatperson. Således blir det som du befarar att du kommer betala 50% skatt + sociala avgifter på vinsten för vinsten läggs på din ordinarie inkomst rakt av.
Och att anställa din sambo är väl knappast mycket bättre... 30% + sociala avgifter gör ju att nästan 50% av vinsten går till skatt & sociala avgifter. Du kan inte i sverige få ut en massa pengar utan att betala ohygligt mycket skatt. punkt slut. :-)

Jag tror du har två alternativ:
1) Din EF gör att du kan få ut mer nytta per krona i din omsättning. dvs: dels kan du ju kvitta en del moms vilket i praktiken gör att du kan köpa vissa saker billigare. Och du kan köpa saker för oskattade pengar som kommer dig till nytta privat (resor, dator, fika, lunch) vilket gör att du får lite mer lyx i ditt privatliv.
2) Om ditt bolag börjar göra stora vinster är det AB som gäller. Du får då mindre skatt på vinsten (bara 30% bolagsskatt) samtidigt som du kan använda ABs pengar som tidigare i din EF, dvs INTE plocka ut lön (och skatta bort allt) utan sätt alite guldkant på tillvaron genom att ta lämpliga prylar på firman.

Så länge du har ett fåmansägt bolag (EF, AB whatever) så är det i princip (om vi generaliserar lite, lite) så att alla pengar du tar ut kommer räknas som inkomst av tjänst (dvs lön) och beskattas därefter. Därför ska man aldrig ta ut mer än nödvändigt ur bolaget. Så mycket skall vara kvar som möjligt. och eftersom EF ekonmi likställs med din egen är detta en dum idé eftersom då FÅR du inte spara pengar i bolaget.
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-08, 13:35 #8
JonasOs avatar
Medlem

Medlem
JonasOs avatar

Ok, tack för svaret... det var som jag tänkte då tyvärr. Frågan är varför man ska starta företag här i Sverige i så fall när allt går till skatt ??

Alternativen som jag ser det är att anställa min sambo som har mindre preliminärskatt än mig eller starta AB och ha kvar vinsten i företaget för att ta ut vid senare behov...

Eller göra nollresultat i firman.
Oläst 2005-04-08, 13:51 #9
ztreams avatar
Supermoderator

Supermoderator
ztreams avatar

Du skulle kunna starta handelsbolag och skriva ett avtal som reglerar hur mycket av vinsten som betalas ut till dig respektive din sambo och på så sätt slippa belasta hela resultatet med din höga skattesats.
Oläst 2005-04-08, 13:57 #10
ztreams avatar
Supermoderator

Supermoderator
ztreams avatar

Ni kan även göra en fördelning utan att du anställer henne:

Citat:
Om både du och din make arbetar i näringsverksamheten
kan inkomsten fördelas mellan er. Det finns två
olika regler för hur inkomsten kan fördelas. Vilken
regel som ska användas styrs av på vilket sätt ni driver
verksamheten tillsammans.
Mer information finns i ”Skatteverkets allmänna råd”
SKV A 2004 :23 och ”Skatteverkets meddelanden”
SKV M 2004 :12.
Källa: http://www.skatteverket.se/broschyrer/295/29509.pdf
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017