FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Vi har fatt ett pris pa en sak fran ett foretag i Indonesien. Naturligtvis ar priset flera ganger under det vi skulle betala i Sverige (eller USA for den delen).
De ska nu ha 30% i forskott, sedan skicka maskinen och efter det ha resten. Det handlar om en del stalar och darfor har jag dragit oronen at mig och borjar fundera pa hur man kontrollerar huruvida det handlar om ett seriost foretag eller inte. Vi har fatt telefonnummer, registreringsnummer pa foretag, foretagsnamn, agare men eftersom Indonesien inte ar varldens mest utvecklade land och jag dessutom befinner mig en bra bit fran Sverige har jag inte lyckats kolla upp nagot av vikt. Fragan lyder alltsa; hur gor ni som har erfarenhet fran import nar ni ska "kolla upp" ett foretag? Anvander ni (lokala) mellanhander? Finns det vedertagna satt for att kontrollera en vara som skickas fore pengarna vaxlar hander (liknande de system som finns for domaner)? Jag har last de tradar som finns kring import har men de behandlar mest reglerna i Sverige -- jag ar ute efter konkreta tips for att inte bli blast.
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
http://www.dbsverige.se tog fram en bra kreditkoll åt mig på ett Ukrainskt företag. Informationen jag fick visade på att det var ett seriöst företag och jag vågade satsa pengar då. Tror det kostade runt en tusenlapp.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Nykomling
|
Hej där,
Indonesien är ett land jag inte handlar ifrån längre. Blev innan jul blåst på 58.000 kr. ![]() Det jag kan rekomendera är att inte göra affärer med norra indonesien, många som råkat ut för bluffar där. De säljer bärbara datorer (acer ferrari, Sony Vaio), dj-skivspelare, videokameror, digitalkameror, ny mobiler etc... Kan bara säga att jag inte såg röken av varorna. Har handlar ganska mycket i Kina och det har alltid gått bra, så jag tänkte att det blir inga problem i indonesien. men men...... ![]() Norra Indonesien: Ache!! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Att de ber om 30% deposition är väldigt vanligt och det är ett schysst sätt att handla på. Jag importerar allt mellan himmel och jord och använder mig alltid av det systemet, 30% först, när sedan agenterna i Sverige hör av sig och allt stämmer med vikt, osv, osv så kör man över restrerande summa. Självklart kan de skicka 2 ton plåt istället för 2 ton datorer men den risken får man ta. Att man gör en liten beställning första gången kan också vara bra, och räkna alltid med att kunna bli lurad. -Jonas |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
magz, vad har du gjort for att fa tillbaka satsade pengar? Tar du forlusten med ett leende eller har du nagot smart satt att fa tillbaka stalarna?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag kan då meddela att även vi blev blåsta på stålar. Svenska ambassaden rekommenderar att inga svenska företag utan mellanhänder på plats som kontrollerar allt ska göra affärer med indonesiska företag.
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
VIP
|
Många amerikanska företag tillåter inte kreditkortsköp från Indonesien. En av de största scammernationerna!
Tror du gör bättre i att hitta ett kinesiskt företag. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Nykomling
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Kontrollera alltid med den svenska ambasaden i landet om ni är osäkra, de brukar kunna kolla upp företag mot en liten ersättning. Det brukar vara enkelt att bara slänga iväg ett mail. Det gjorde inte jag och det blev dyrt. Blev lurad av ett företag som sa sig finnas på Bahamas...
Sveriges ambasader: http://www.regeringen.se/sb/d/3696 Sveriges ambassad Jakarta Telefon: +62 (21) 2553 5900 Fax: +62 (21) 576 2691 E-post: [email protected] Webbplats: www.swedenabroad.com/jakarta men det vet ni säkert redan... |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|