FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Som de andra säger kommer tyvärr dina inkomster att räknas ihop och beskattas som en enhet, ifall du startar en EF. Andra företagsformer är nog det bästa i din situation.
Om man är gifta eller har barn ihop kan man driva en enskild firma ihop utan att den ene måste vara anställd. Jag och min sambo har faktiskt funderat på att gifta oss pga. detta. (Kanske inte bara därför. ![]() Kan man ha ett handelsbolag när man säljer tjänster? Har för mig att det måste vara varor, men det är jag osäker på. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Medlem
|
Tack Ztream
Här står ju allt jag behöver veta http://www.skatteverket.se/broschyrer/295/29509.pdf Sätter man av vinster i expansionsfonder betalas 28% skatt, och den återfås när dessa fonder går tillbaka i företaget. De går då tillbaka som en vanlig intäkt i verksamheten. Då kan man spara och kvitta mot förluster etc i framtiden etc etc. Gryymt sa grisen! Trevlig helg! Mvh Jonas |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Kan du inte passa på de första åren att gå lite minus på firman, okej man måste lova skatteverket att man "strävar efter positivt resultat för att få F-skatt osv" men som många vet så kan det vara "lite kämpigt nu i början då man har många inköp".
Det du då kan göra är att belasta företaget med inköp, göra ett negativt resultat och väga upp detta till 0 med pengar du annars betalar i skatt som vanligt arbetare (A-skatt). Jag är inte hundra när det gäller dessa regler men jag vet att det är möjligt när man är nystartad. På så sätt slipper du skatta för företaget och du får tillbaka lite pengar av all den skatt du redan betalar som arbetare. Mycket mycket fult och ingenting jag rekommenderar men möjligheten finns nog. ;) |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|