FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tycker ni att det finns någon anledning att fortfarande bara köra med de så kallade webbsäkra färgerna eller väljer ni fritt i spektrat?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag väljer rätt fritt. Kollar lite nån gång men...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Lat som jag är så väljer jag från de paletter som finns i Flash och Dreameaver.. men skulle dom inte passa så väljer jag fritt...
Skulle tro att de flesta webläsare tar emot alla färger nu.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jo, det kan vara lite nyansskillnader ibland, men enda gången (?) det uppstår problem med det är ju när man inte har genomskinliga bilder utan sätter en bakgrundsfärg...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
16 eller 32 bitar, 24 är mindre vanligt. Det är inte så snyggt när en tänkt ljusblå färg blir lila eller en ljusgrå blir grön hos vissa ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Administratör
|
När vi är inne på färger så har jag en fråga. Är det någon skillnad på 24 och 32 bitar eller finns dom av en praktisk lösning? 24 bitar är ju nämligen 16.7 miljoner. I 32 bitar finns det 4 miljarder olika kombinationer men dataskärmarna använder max 16.7 miljoner olika färger.
För er som inte är vana med datalogik så kan ni testa starta kalkylatorn och gå i avancerat läge.. tryck i "bin" och skriv in 24 ettor(bitar). Tryck sedan på Dec... Jag gör iallafall allt i 32 bitars läge och kontrollerar aldrig hur det ser ut i 16 bitar eller lägre...
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
VIP
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
En cmyk-bild då, plus alphakanal? Blir det 40 bitar? Låter väl rimligt? En till kanal måste de la bli? <_< |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
VIP
|
Citat:
|
||