Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Ny konkurrent till Hitta.se

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-03-08, 05:53 #31
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Under flera år levde jag under skyddad identitet, och fick lära mig att hemligt nummer inte innebär hemligt nummer. Vem som helst kan gå in och se uppgifterna. Så telefonnummer är svårt att hålla hemliga.. Vill man vara hemlig - skaffa kontantkort som du inte registrerar eller skriv telefonen på någon helt annan.

Men å andra sidan - om någon nu vill ha tag på ditt hemliga nummer så är det inga problem. Om du brukar hyra video hox videoaffären A så är det bara att traska dit och säga "Tjenare, jag brukar hyra film här och tänkte bara ändra min adress och telenummer. Jag och tjejen har separerat nämligen. Mitt personnummer är xxxxxx-xxxx och min nya adress är (och så säger du en adress). Jag har kvar mitt gamla nummer, men jag vet inte om du har rätt sen tidigare?"

och då läser de upp numret för dig... Du har ju gett dem "ditt" personnummer och adress... Så de litar på att du är "du".

Eller så går du ner till Skatteverket och begär ut offentliga uppgifter om en viss person. På vissa papper som man skriver under fyller man i sitt telenr.

Eller ringer till Polisen och begär ut personens passansökan. På den fylldes telefonnummer också i. Eller varför inte ringa till Vägverket och begära ut uppgift om ägarbytet. På de står också telenummer.

Det finns många sätt att ta reda på hemliga nummer. Eller ring till personens mamma, och säg "Hej, jag heter Bert och gick i samma klass som X. Vi skall ha klassåterträff men jag hittar inget telefonnummer till Bert."... Tror du inte mamma lämnar ut det?

Föreningen Grävande Journalister har en bra lathund som visar hur lätt man kan få tag i uppgifter om människor som vill hålla sig hemliga!
http://www.fgj.se/images/articles/lathund.doc
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-08, 08:29 #32
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: May 2003
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar

Reg.datum: May 2003
Jag har nu pratat med han som är Vice VD på företaget (Lars) och fått förklarat för mig hur dom jobbar och vart dom får adresserna och telefonnumren från.

För att det inte skall bli någon smutskastning och fler spekulationer i tråden så har jag bjudit in honom till WN och jag hoppas att han kommer med info och svar i tråden inom kort.

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-08, 09:02 #33
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Haghjoo
Citat:
Originally posted by -Robert@Mar 7 2005, 18:59
Citat:
Originally posted by -Haghjoo@Mar 7 2005, 18:03
Citat:
Ursprungligen postat av grazzy
Haghjoo, om numret är hemligt så skall väl för tusan inte svaret.se heller ha datan.. Jag skulle inte betala telia pengar för att hålla mitt nummer hemligt om vilken "katalogtjänst" som helst på nätet kunde få ut den :-).

Nånting är bra vajsing här :-) Och det är inte bara deras mjukvara.
Grazzy om jag ska vara ärlig vet jag inte hur det där fungerar.
Men det hände exakt samma sak då hitta.se lanserades.
Så, jag kan ju bara anta att de får själva datan om alla hemliga nummer
men får inte visa den informationen.

Jag får repetera mig själv lite; som jag sa tidigare så har "vi" för en teleopertörs räkning plockat fram de nummer "vi ville ha med" i diverse katalogtjänster. Vi ekluderade alltså givetvis alla nummer som hade vad man vi vanliga dödliga kallar för hemligt nummer.
Jag drar av detta slutsatsen att de bara visar de data de får. Finns absolut ingen mening med att skicka med hemliga nummer till 3:e part, det är ju att svika ett förtroende gentemot slutkunden/konsumenten.

Men så är ju fallet robert.
Det har hänt 2 gånger av 2 större aktörer, förlåt mig 3 gånger.
Eniro hade även detta problem en gång.

Så vad säger det dig? Att Telia m.fl. INTE lämnar ut ditt nummer till 3e part?
Det säger mig precis det jag har försökt att säga, att det är eran operatör som gör fel. Eniro mfl visar det data de har fått, de har ingen aning om vilka nummer som är skyddade eller ej.
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-08, 14:16 #34
PKazes avatar
PKaze PKaze är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
PKaze PKaze är inte uppkopplad
Medlem
PKazes avatar

Reg.datum: Nov 2003
Hedberg,
om jag hade hemligt nummer skulle jag inte ge ut det i de sammanhang du nämner. Det kan ju inte vara obligatoriskt. Det kan ju vara så att man inte har en fast telefon. Inte kan det vara så att man måste ha en telefon för att skaffa pass, eller anmäla ägarbyte på en bil? Eller för den delen, hyra film?

Har man "hemligt" nummer måste man ju givetvis vara restriktiv med att lämna ut det själv, annars är det ju inte någon vits med det.
PKaze är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017