FAQ |
Kalender |
![]() |
#31 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Under flera år levde jag under skyddad identitet, och fick lära mig att hemligt nummer inte innebär hemligt nummer. Vem som helst kan gå in och se uppgifterna. Så telefonnummer är svårt att hålla hemliga.. Vill man vara hemlig - skaffa kontantkort som du inte registrerar eller skriv telefonen på någon helt annan.
Men å andra sidan - om någon nu vill ha tag på ditt hemliga nummer så är det inga problem. Om du brukar hyra video hox videoaffären A så är det bara att traska dit och säga "Tjenare, jag brukar hyra film här och tänkte bara ändra min adress och telenummer. Jag och tjejen har separerat nämligen. Mitt personnummer är xxxxxx-xxxx och min nya adress är (och så säger du en adress). Jag har kvar mitt gamla nummer, men jag vet inte om du har rätt sen tidigare?" och då läser de upp numret för dig... Du har ju gett dem "ditt" personnummer och adress... Så de litar på att du är "du". Eller så går du ner till Skatteverket och begär ut offentliga uppgifter om en viss person. På vissa papper som man skriver under fyller man i sitt telenr. Eller ringer till Polisen och begär ut personens passansökan. På den fylldes telefonnummer också i. Eller varför inte ringa till Vägverket och begära ut uppgift om ägarbytet. På de står också telenummer. Det finns många sätt att ta reda på hemliga nummer. Eller ring till personens mamma, och säg "Hej, jag heter Bert och gick i samma klass som X. Vi skall ha klassåterträff men jag hittar inget telefonnummer till Bert."... Tror du inte mamma lämnar ut det? ![]() Föreningen Grävande Journalister har en bra lathund som visar hur lätt man kan få tag i uppgifter om människor som vill hålla sig hemliga! ![]() http://www.fgj.se/images/articles/lathund.doc |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Jag har nu pratat med han som är Vice VD på företaget (Lars) och fått förklarat för mig hur dom jobbar och vart dom får adresserna och telefonnumren från.
För att det inte skall bli någon smutskastning och fler spekulationer i tråden så har jag bjudit in honom till WN och jag hoppas att han kommer med info och svar i tråden inom kort. // Mats |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||||
|
|||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |||
|
||||
Medlem
|
Hedberg,
om jag hade hemligt nummer skulle jag inte ge ut det i de sammanhang du nämner. Det kan ju inte vara obligatoriskt. Det kan ju vara så att man inte har en fast telefon. Inte kan det vara så att man måste ha en telefon för att skaffa pass, eller anmäla ägarbyte på en bil? Eller för den delen, hyra film? Har man "hemligt" nummer måste man ju givetvis vara restriktiv med att lämna ut det själv, annars är det ju inte någon vits med det. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|