FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag har sett ett flertal sidor som har nått i stil med "Make a donation with paypal".
Det finns även svenska sidor som har liknande koncept, jag har bl.a sett Helgon.net haft en donationstävling där alla som donerade/gav pengar till deras postgirokonto var med i en tävling om festivalbiljetter. Nåväl, min fråga är alltså: Är donationer skattefria? /Joel |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Nykomling
|
Nej.
Jag skänkte pengar till flodkatastrofens offer och skickade då en fråga till Skatteverket. Jag fick följande svar: Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
I helgon.nets fall så åkte jag på att betala moms på det jag fick in. Citerar en del i ett av breven jag fick av mina favorit kompisar skattemyndigheten: "Vi har uppgivit, att bidragen/gåvorna är frivilliga och betalas av personer som besöker er hemsida. Såvitt kan bedömas är ersättningen hänförlig till er näringsverksamhet och inte undantagen från skatteplikt enligt mervärdesskattelagen. Enligt 3 kap ML 1 § är all omsättning skattepliktig om inget annat anges i kapitlet. Något undantag för denna typ av ersättning finns inte i ML." |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
donationer = ej skattefria
gåvor = skattefria konstig om du frågar mig... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Sponsring = okej reklam = inte okej Eller som i affärsvärlden i övrigt enligt Skatteverket: köpa reklam i ett matchprogram = okej sponsra ett knattelag med tröjor = inte okej |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Pratade nyss med skatteverket och det finns två sidor av donations/gåvo grejjen.
1. Ett företag vill ge gåva till välgörenhet 2. Ett företag/organisation tar emot en gåva. 1. Om ett företag vill ge gåva så finns det 1 ev 2 sätt att göra det. Det första och vanligaste är sponsring. Det innebär att du betalar en summa till ex en ideell förening. Men för att det ska vara avdragsgillt så måste du få något tillbaka. Om jag betalar en fotbollsförening och de ger mig tillbaka motsvarande värde i form av reklam, godwill, matchbiljetter då är det ok. Men om jag betalar 200000kr och får en biljett så är det inte ok. Skatteverket bestämmer alltså själva om du får tillräckligt tillbaka för att det ska få räknas som vilken kostnad som helst. Att sponsra och få reklam borde motsvara samma reklam som om jag köper reklamplats i TV4 gissar jag. De tar beslut utifrån enskilda fall. Det andra sättet kan ni läsa om i följande artikel: http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_13352410.asp Jag vet inte om det blivit praxis än, men gäller då att den vinst man tar ut som aktieägare direkt kan skänkas till välgörande ändamål och man slipper då skatten på den vinsten. Det har ju då inte något med företaget att göra egentligen utan är en handling som aktieägare (om det nu inte är samma person). 2. När företag/organisation tar emot en gåva så beror det på företaget om det ska beskattas eller inte. Är det röda korset så behöver det inte skattas, men är det ett vanligt företag så räknas det som vilken inkomst som helst. Finns säkert undantag, men de är säkert få. Ta ex med en gratissite, som ett gratis community. På sidan så finns en paypal-donate knapp. Alla får använda siten och man får inga fördelar om man donerar, men ändå så ska man enligt skatteverket räkna donationerna som intäckter att mätas mot de kostnader man har för verksamheten. Tror det är svårt att komma undan detta om man ska vara helt ärlig och spela efter skatteverkets regler. Om jag har en site, där det enda innehållet är en donate-knapp, och ingen annan information, då kanske skatteverket skulle låta mig vara ifred. Men frågan är hur mycket pengar man skulle få då? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Om det däremot är en ideell förening som driver sajten så skulle jag kunna tänka mig att det skulle kunna vara skattefritt. Typ Röda Korset som nu nämndes. Men jag tror att det finns kriterier för det vad det gäller registring etc. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Om ett företag skänker pengar till en organisation och organisationen inte behöver skatta för det, då kan företaget inte dra av det som kostnad i sin verksamhet.
Om ett företag skänker pengar till en organisation som skattar för de pengar det tar emot, då kan företaget ta upp det som en kostnad i företaget. Men det handlar egentligen inte att skänka pengar i detta fall utan om att köpa en tjänst av organistationen, typ reklam. Detta område är enligt min mening en stor olycka för organisationer. Om företag kunde sponsra ideella organisationer och samtidigt få ta upp det som en kostnad i företaget, då skulle det komma in mycket pengar till t.ex. undomsföreningar. Säkerligen skulle det komma in mer pengar från företag än vad stat och kommuner i dagsläget ger i bidrag till föreningar. Visst förlorar staten skattepengar. Men av en krona i skatt som ska till ungdomsföreningar blir det säkert bara några ören som kommer fram då resten äts upp av den statliga och kommunala administrationen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tar upp denna gamla tråd igen.
Det är så att en tragisk händelse på mitt privata jobb lämnade en liten flicka på 13år helt föräldralös och inte en enda släkting finns. Nu vill vi på jobbet starta en fond för denna flicka och alla får privat skänka pengar. Min fråga är: Finns det inga möjligheter att skänka oskattade pengar till denna fond? Det bästa vore om alla på jobbet kunde ge en del av lönen till fonden innan den skattas. Finns det någon möjlighet för min del att använda mitt företag för att skänka skattefritt? Det enda sättet jag vet är att skänka aktieutdelningar men det är för krångligt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Spontant känns det inte möjligt att kunna skänka pengar som man inte betalat skatt på, privat. Det skulle skänkas massor hit och dit för att undvika skatt i sådant fall.
Som företag borde det ju gå, om inte direkt så varför inte starta en stiftelse till förmån för flickan och skänk till denna eller något liknande? |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|