FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Vi var på väg att bilda ett formellt bolag av en större site vi skapat. Efter att muntligt ha avtalat om procentuellt ägande i siten (med vittnen) så spårade det hela ur och nu har en person tagit "allt" in i sin enskilda firma (Vi var 4 stk). Personen skulle äga 40% enligt det muntliga avtalet men har ändå bestulit oss andra på innestående reklampengar och evt. ägande. Vi anser oss nu äga 60% av siten - även om det aldrig blev nåt officiellt aktiebolag av det hela. Är det nån som har tips på vilka advokater som är bäst på området? Vittnen har vi som har överhört diskussionen och tur är väl att vi även bandade konversationen. Vi menar det är ett solklart fall. "Problemet" är att domänen står i en annan (privatpersons) namn och vi vill ha den helt enkelt. Själva sitter vi på innehållet, dela tänker vi inte gå med på då vi har blivit bestulna på runt 70000kr. Så, förslag på advokatbyråer? Undanber mig inlägg om "tänk på detta innan" - vi tänkte på det och tog tag i det, sen var det ett rötägg som var lite för självkär. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Det kan möjligen vara en början att höra med advokatjouren som har fri rådgivning i 15 minuter för att se vilken väg ni enklast kan gå vidare.
En annan väg kanske kan vara Juristjouren. De har jag dock ingen egen erfarenhet av men kan kanske vara värda att kolla med.
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Har haft en del advokatkontakt (har en advokat som i dagarna kommer skicka en stämning antagligen) men vi vill ha nån som har expertis på området, nån som är insatt så det inte drar ut på tiden.
Vill bara ha en snabb och enkel rättegång där vi får tillbaka våra pengar och domänen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Om man var tvungen att säga "det är ok att ni spelar in mig" så skulle t.ex polis aldrig kunna avlyssna och banda samtal...
min vän Google tipsade mig om Juristhuset.se Dom har listat just "IT-Rätt" under sina tjänster |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Ibland räcker det ju att hota med advokat och rättegång för att få någon att agera. Kanske genom ett välforumelerat brev där ni berättar att ni har det på band och hur ni kommer att lägga fram ärendet så att han inte kommer ha någon chans i en eventuell rättegång. Passa också på och berätta vad rättegångskostnader och dyl kommer att kosta honom.
Lycka till! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Att låta någon oberoende skriva ut hela konversationen från bandet och bifoga brevet kanske också hjälper.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Detta är ingen speciell IT-rättslig fråga utan en avtalsfråga. Det ni har sagt muntligt och även har turen att ha på band är det avtal ni har. Vad ni behöver är en advokat eller jurist som är speciellt duktig på avtal.
Vad gäller er bandupptagning så behöver ni inte vara orolig för den oavsett om den har skett med alla parters vetskap eller inte. I Sverige finns ingen lag som säger om ett bevis får användas eller inte. Sverige har s.k. fri bevisprövning vilket innebär att domstolen fritt får avgöra hur ett bevis ska bedömas. Det spelar ingen roll hur beviset har tillkommmit, lagligt eller olagligt. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|