FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hej,
Om någon kund utnyttjar sin ångerrätt vad gäller då? 1. Varan han eller hon vill retunera, då står han/hon själv för frakten väl? 2. Vilken summa är det man betalar tillbaka? Låt oss säga att en produkt kostar 1000kr, sedan tillkommer en fakturaavgift på 50kr och en fraktkostnad på 150kr. Totalt 1200kr. Vad är det man betalar tillbaka 1200kr eller 1000kr? Vad gäller om kunden ångrar sig innan man skickat varan men han/ hon har betalat i förskott? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
1. Kunden betalar frakten
2. Jag tror att faktureringsavgifter inte behöver återbetalas. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Men lagen gäller från beställningsbekräftelse. Om du således väntar 14 dagar (var det väl) från att du skickat beställningsbekräftelsen har konsumenten redan förbrukat sin ångerrätt när de får varan. Det verkar vara så exempelvis Glocalnet gör med sina adsl-modem, enligt en bekant.
__________________
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Detta är en återkommande och rolig fråga.
Först och främst så gäller ångerrätten från den dag du mottar varan eller väsentlig del av den. Om det sen är så att försäljaren kan slippa att återbetala sina fraktkostnader beror lite på hur man tolkar lagen. I distansavtalslagen 14 § kan man läsa: "Vid distansavtal har konsumenten inte ångerrätt, om avtalet gäller 3. en vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal," Vissa påstår att detta är underlag för att man ska slippa betala fraktkostnaderna tillbaka till kunden. Personligen påstår jag att det inte är så. Ordet "vara" är ganska specifikt och en frakt är en tjänst. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Distansavtalslagen gäller inte utförda eller påbörjade tjänster.
__________________
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
www.konsumentverket.se har information. Sen kan det kanske vara läge att se över sina köpvillkor så att man täcker upp för just sånt här...
Avtal är inte till för att berätta hur det skall fungera. De är till för att berätta vad som gäller när saker INTE funkar som de skall. ![]() Köpvillkor som "Betala och du får det på posten." duger faktiskt om bägge parter uppfyller villkor (du köper och du får det. Produkten funkar och är hel.), men problemet med de villkoren börjar när produkten kom fram trasig, eller kanske inte kom fram alls. Eller kunden beställde en blå och du skickade en gul. etc... Var tydlig med köpvillkor, läs på vad som gäller. Skriv tydligt vad som gäller. Om kunden nu motsätter sig kan du alltid luta dig tillbaka mot lagen och köpvillkoren som har godkänts av kunden. (Detta var inte direkt riktat mot dig, utan generellt sett.) |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|