Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Tidigare registreringsreglerna

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-02-13, 15:14 #11
Henrik Larsson Henrik Larsson är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Flitig postare

Citat:
Originally posted by MissDomain@Feb 13 2005, 15:40
Det är ju i princip omöjligt att få reda på ägarstrukturer i ett bolag med bas i ett skatteparadis.
Just Bolama, som är det företag som det rör sig om i ovanstående fall, är beläget på Mauritius.

När jag tänker efter så har jag stött på dem i ett annat sammanhang för ett par månaders sedan, vilket var då jag sammanställde lite statistik över DNS-delegeringar av .se-domäner som registrerades/överläts i september. Det visade sig då att 1,82% av dessa domännamn hade, i samband med eller strax efter nyregistrering/överlåtelse, pekats om mot Bolamas namnservrar (ns1.bolama.com och ns2.bolama.com). Det motsvarar ca 137 .se-domäner (under bara september).

Att det var så många under september kan ju ha sin orsak i att de verkar ha gjort en runda överlåtelser då (för jag kan inte tänka mig att följande domännamn är nyregistrerade). Exempelvis taxi.se (2004-09-24), bud.se (2004-09-21), ringsignaler.se (2004-09-22), mat.se (2004-09-21), resa.se (2004-09-21) m.fl. är i Bolamas ägo sedan dess.
Henrik Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-13, 15:43 #12
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Originally posted by Henrik Larsson@Feb 13 2005, 16:14
Att det var så många under september kan ju ha sin orsak i att de verkar ha gjort en runda överlåtelser då (för jag kan inte tänka mig att följande domännamn är nyregistrerade). Exempelvis taxi.se (2004-09-24), bud.se (2004-09-21), ringsignaler.se (2004-09-22), mat.se (2004-09-21), resa.se (2004-09-21) m.fl. är i Bolamas ägo sedan dess.
Enligt WayBackMachine (archive.org) så pekade resa.se för ett par år sedan mot 1-domain.se för att sedan under de senaste två åren visa internet.se. Detsamma gäller bud.se, ringsignaler.se och taxi.se. Domännamnet mat.se verkar ha varit i Lejon Medias (Läs: Bingos) ägo för att sedan också visa internet.se.

Sedan i september tillhör, som sagt, alla domännamnen företaget Bolama.

Jag skrev fel tidigare angående antalet domännamn som Bolama övertog i september. Det ska vara ca 92 .se-domäner (1,22% av de ompekade nyregistrerade/överlåtna .se-domänerna i september).
Henrik Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-13, 16:05 #13
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av programmer
Bingo är la inte så svårt att förstå ialafall? :unsure:
Jag tog med bingo.se i listan för att förtydliga att huvudfirman redan fått en domän tilldelad sig. Trodde det var självförklarande. Lägg av med dina dumma kommentarer som inte tillför något.

Citat:
Originally posted by -jonny@Feb 13 2005, 03:55
förmodligen hade de bifirmor med lämpliga namn...
Ah, jo så var det förstås. Visste inte att de registrerades under huvudfirman dock.

<!--QuoteBegin--NIC-SE - Domäner - Praxis version C[/i]@ Domänavdelningen version 2.0. Rev C 2000-10-27
Regel C
Endast ett domännamn per underlag kan registreras. Som underlag räknas bl a huvudfirma, bifirma, parallellfirma och varumärke. Exempel: Ett aktiebolag som har en parallellfirma och fem bifirmor kan således registrera ett domännamn för sin huvudfirma, ett för parallellfirman och ett för respektive bifirma.(observera att om firman även har varumärken kan även dessa registreras under .tm.se).
[/quote]
Oläst 2005-02-13, 16:53 #14
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
Har för mig att bifirmor inte får ett eget organisationsnummer utan använder huvudfirmans, och det är därför Nic-Se sätter huvudfirman som ägare till domännamnet.
foks är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-13, 17:49 #15
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: May 2003
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar

Reg.datum: May 2003
Det är samma med Flashback som har ett stort antal erotiska .se domäner som är registrerade under 2001.

Några exempel pinup.se, swedish-erotica.se, tophat.se, cocktail.se, sexdate.se m.fl.

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-13, 20:15 #16
Macckes avatar
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP

Reg.datum: Nov 2004
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
Macckes avatar

Reg.datum: Nov 2004
Jo herr Bingo har minsann en hel del bra domäner. Har stött på hans namn flera gånger då jag kollat domäner.. han besitter nog en av de bästa .SE portföljerna i landet, efter TBA media då
Maccke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017