Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Medlemstyper på Forumet.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-01-27, 09:59 #1
pitbulls avatar
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Har WN som tidsfördriv
pitbulls avatar

Tänkte starta en liten debatt såhär på morgonkvisten efter ännu en arbetsam natt utan sömn.

Vad är en bra forummedlem?
- Etikett och hjälpsamhet -
* Irriterande Medlemstyper *

Jag driver ett forum nuförtiden, det har varit flera tidigare, men jag har plockat ner dom och bygger om alltsammans på lediga stunder.

Det jag reflekterat över både på mina forum, här, och på andra forum är att det finns flera udda typer av medlemmar.

Typ 1 (fågelungen) Ber om hjälp hela tiden, om precis allt. Kan mycket väl ställa frågor i stil med: "kan någon göra en sökning åt mig på Internet efter (fyll i valfri produkt). Denne medlem bumpar oftast trådarna 4-6 ggr om dagen och ställer om frågan lika många gånger, gärna i flera avdelningar samtidigt istället för att lägga ner tiden på att själv läsa och göra sökningar som kanske leder till svaret. Kännetecknet för "fågelungen" är att han sitter i sitt bo hela tiden med öppen mun och vill bara ha, "fågelungen" hjälper aldrig en annan medlem även om han/hon kan svaret såtillvida han/hon ej gynnas själv av det.

Typ 2 (lever du?) Reggar ett konto. Efter 3 år raderar man kontot som inaktivt. Nästa dag kommer det ett mail: "Varför fungerar inte mitt konto?"

Typ 3 (Herre på täppan) Har varit medlem längst av alla och försvarar sin (inbillade position) med näbbar och klor.

Typ 4 (Åsiktsmaskinen) Är i alla trådar och tycker och tänker samtidigt. Tyvärr är det mesta fel eller ovidkommande i "åsiktsmaskinens" inlägg. Ändrar aldrig sina gamla felaktiga inlägg och ber aldrig om ursäkt för att ha vilselett någon. Hoppar glatt vidare till nästa tråd och nya åsikter i stället.

Typ 5... Ja, här tänkte jag att ni andra skulle fylla på tråden med intressanta/irriterande/roliga forumtyper som ni har stött på genom åren. Både här och på andra forum.

P.S. Själv tillhör jag kategorin "den perfekta medlemmen"
pitbull är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-27, 10:41 #2
Klorinsky Klorinsky är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2004
Klorinsky Klorinsky är inte uppkopplad
Medlem

"den perfekta medlemmen" är han som vet bäst jämt och hävdar att man är dum/osmart om man inte använder Linux,FF,100% W3C validerad kod?
Klorinsky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-27, 10:51 #3
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Klorinsky, det är den "odrägliga perfekta medlemmen" du tänker på. Den "perfekta medlemmen" delar gärna med sig av sin kunskap, utan att se ner på andra eller leka forumpolis.

"Forumpolisen" är tyvärr också en stor typ. Såna som bara gör inlägg för att gnälla över att medlemmen postat i fel forum, inte har presentation som han ska, istället för att vara mer diskret och gnälla via ett PM eller PM:a administratorn om att flytta tråden.

Typ 2 behöver förresten inte vara så värdelös som man tror. Jag är medlem på webforum.nu även om jag i princip aldrig gör några inlägg. Det är för att jag några gånger i veckan kollar andras inlägg och "Dagens aktiva trådar" fungerar bara om man är inloggad. Jag hade alltså blivit rätt irriterad om de kastade ut mig bara för att jag inte själv skriver inlägg.
foks är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-27, 11:07 #4
pitbulls avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
pitbulls avatar

Hehe, det finns en släkting till "Forumpolisen" också.

"Admins Kompis" Oftast en medlem som har varit med ett tag, och vill vara polis, men är alltför konflikträdd. Mailar därför admin 6-27 ggr. om dagen med senaste skvallret om vad den och den har sagt till honom/henne via privata PM o.s.v. "Admins Kompis" högsta dröm är att få admins hemtelefonnummer, och uppdraget att hålla ögon och öron öppna på forumet.

Vi får inte glömma "Revolutionären" heller. Som ifrågasätter och bryter mot forumets samtliga regler av princip. Hänvisar sedan till Tryckfrihetsförordningen och allemansrätten när han/hon varnas, och inleder "revolutionen" genom att smutskasta forumet på alla andra forum och gör "polls" för att avsätta forumägaren/admin. När "revolutionären" sedemera blir bannad, så hotar han/hon med rättsliga åtgärder i 2-3 mån via e-post om han/hon ej blir insläppt i forumet igen.

Oj... det finns en massa skoj typer...

edit:stavfel
pitbull är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-27, 11:15 #5
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Storens avatar

Citat:
Originally posted by foks@Jan 27 2005, 10:51
Typ 2 behöver förresten inte vara så värdelös som man tror. Jag är medlem på webforum.nu även om jag i princip aldrig gör några inlägg. Det är för att jag några gånger i veckan kollar andras inlägg och "Dagens aktiva trådar" fungerar bara om man är inloggad. Jag hade alltså blivit rätt irriterad om de kastade ut mig bara för att jag inte själv skriver inlägg.
Nja, men handlar inte forum om att ge och ta? Att hjälpa och att hjälpas?
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-27, 12:08 #6
Starwebs avatar
Starweb Starweb är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2004
Starweb Starweb är inte uppkopplad
Flitig postare
Starwebs avatar

Jag tror personligen att det är så att man ofta tillhör flera olika typer beroende på dag, humör osv.
Kan komma på flera tillfällen då jag "byter skepnad" i ett eller flera forum.

Just i detta inlägget räknas jag nog som Typ 4 iallafall
Starweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-27, 12:28 #7
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar

Det finns en hybrid mellan "åsiktsmaskinen" och "den perfekta medlemmen" som hoppar in i alla tekniska diskussioner och istället för att lösa problemet alltid, och som enda kommentar, berättar vad han kör för plattform, att den alltid fungerar och fö bidrar denne inte ett skit till tråden. Ofta används teckent '$' istället för 'S' av denna person.
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-27, 13:30 #8
Bengts avatar
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
Bengts avatar

Reg.datum: Nov 2003
Ja, det var ju intressant, med kategoriindelning av oss forummedlemmar. Jag har försökt mig på kategoriindelning i andra sammanhang, det är svårt och man förvånas efter ett tag hur många "gränsöverskridare" det finns. Precis som Starweb säger så tror jag att vi vid olika tillfällen tillhör olika kategorier. Det beror på flera saker, vid ett tillfälle är man stressad och bara inne på forumet i förbifarten, en annan gång har man gått om tid. Dessutom har det ju betydelse, som Starweb påpekar, vilket humör man är på för tillfället.
Men det finns en annan aspekt att ta hänsyn till i detta också: Det är skillnad på forum och forum. Här på WN är det en mycket medveten hållning att vi håller mycket hårt på att reglerna måste följas. Det har sina orsaker och är nog en klok stategi i långa loppet. Dessutom krävs en viss lägsta nivå på diskussioner och frågor. Det innebär att "Revolutionären", som pitbull definierar, åker ut härifrån förr eller senare, och även att "Fågelungen" blir hårt modererad. Resultatet blir ett forum med större värde, där det går att få vettiga svar på seriösa frågor.
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-27, 21:46 #9
Kristofers avatar
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2004
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Kristofers avatar

Reg.datum: Mar 2004
Det finns även en "guru" i vissa sammanhang, kanske är synonymt med "den perfekte medlemmen".

Syftar på någon som jgul som gärna ger svar på tal under företagsamhet, ekonomi juridik men med tiden som guru-stämpeln växer så blir svaren mer och mer kryptiska med fortkorningar som tyder på ännu mer guru-ness. :P
Kristofer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-27, 21:56 #10
Qo-naqs avatar
Qo-naq Qo-naq är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Qo-naq Qo-naq är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Qo-naqs avatar

Citat:
Originally posted by Kristofer@Jan 27 2005, 22:46
Syftar på någon som jgul som gärna ger svar på tal under företagsamhet, ekonomi juridik men med tiden som guru-stämpeln växer så blir svaren mer och mer kryptiska med fortkorningar som tyder på ännu mer guru-ness. :P
Vet någon förresten vart Johan G tagit vägen, han har inte synts på forumet sedan 14 November, mycket tråkigt att hans expertis inte finns tillgänglig. Hoppas han återkommer, eller finns han kvar under ett annat användarnamn?
Qo-naq är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017