Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

54000 i prel. skatt! HJÄÄÄLP!

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-01-24, 18:06 #1
Simpel Simpel är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2004
Nykomling

Hejsan

Idag fick jag ett brev från skatteverket som gjorde att jag nästan spydde av rädsla. Jag skall betala 54 558 kr i preliminär skatt nästa år! Som det ser ut nu har jag inga pengar i företaget eftersom jag handlat upp dessa. Jag har trott att om jag får in pengar i företaget, inte tar ut varken lön eller vinst och använder pengarna till att köpa saker jag behöver för min verksamhet är det enda jag skall betala in till skattekontoret den momsskillnad jag har. Har jag förstått någonting VÄLDIGT VÄLDIGT fel?

och hur i helvete kan jag nu ändra det här beslutet så att jag inte måste betala dessa pengarna, detta kommer ju konkursa mig totalt annars....

seriöst. jag måste ha hjälp!
Simpel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-24, 18:09 #2
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Jag antar att du har en enskild firma...
Och om du har en sådan så skall du göra som det står i dina papper du fick. Nämligen om du inte tycker siffrorna stämmer så gör du en (ny) preliminär självdeklaration och skickar in den.
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-24, 18:12 #3
Joels avatar
Joel Joel är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Joel Joel är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Joels avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Originally posted by eg0master@Jan 24 2005, 18:09
Jag antar att du har en enskild firma...
Och om du har en sådan så skall du göra som det står i dina papper du fick. Nämligen om du inte tycker siffrorna stämmer så gör du en (ny) preliminär självdeklaration och skickar in den.
Precis - och det kan du själv göra väldigt enkelt - i den fyller du i 0:- om du så känner för det!
Joel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-24, 18:28 #4
naredi naredi är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2003
naredi naredi är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2003
Nu är jag ingen exptert och har inte ens haft företag i ett år.

Men om det är så att du har köpt in ett varulager för intjänade pengar kan du få en skattechock. Detta eftersom att det räknas som en tillgång ungefär som de pengar du har på bankkontot.

Men det finns säkert de som kan förklara det bättre än mig....
naredi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-24, 18:59 #5
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem

DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem

Den preliminära skatten bygger på endera vad du själv angett att du tror att du kommer att tjäna, alternativt vad du har deklarerat för inkomst i senaste deklarationen för förtaget. Tycker du att F-skatten är alldeles för hög så beror det alltså på felaktiga uppgifter från dig eller på att du faktiskt tjänar så mycket. Det är ju inte precis några fantasismmor i intäkt som behövs för att F-skatten ska bli 50.000 i synnerhet inte om dessutom momsen ingår i underlaget.

Att du inte har några pegar just nu innebär väl inte att du inte kommer att få in under året. Skatten ska ju betalas från feb 2005 till jan 2006 så det finns gott om tid att få in likviditet. Inte därmed sagt att inte det är mycket i skatt eller att det kan vara svårt att få ihop till det men som sgt du har ju tid på dig.

Går företaget plus minus noll så är det som du säger bara momsen att betala. Tyvärr är det ett vanligt fel att just sånt som ska vara lager eller inventarier ses som kostnader och man tycker att resutatet ska vara 0 efetsom man handlat för lika mycket som man sålt men så är det ju inte. Inköpta varor som finns i laget är en tillgång ingen kostnad då de fortfarande finns i företaget, en inventarie är bara en kostnad till den delen som gäller årets avskrivning resten är en tillgång. I en enskild firma tar man inte ut lön utan beskattas för resultatet å huruvida du tagit ut pengarna eller ej spelar i det sammanhanget ingen roll det är vinsten som är din "lön". Är man däremot intresserad, kunnig eller tar hjälp av någon som kan deklarera så ser man till att sätta av maximalt i expansionsmedelsfonder, något som fungerar om bolagets resultat använts till att handla in saker till företaget och fortfarande finns kvar i företaget. I såfall blir skatten bara 28% istället för 50-60% som det normalt är inkl egenavgifterna.
DFT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-24, 19:30 #6
Nykomling

Nykomling

Hej tack för alla svar!

Jag är lite uppstressad över detta nu och vill gärna ha ett specifikt svar huruvida jag faktiskt skall betala något över huvudtaget i skatt. fått känslan av att jag inte skall det. Så här ser det ut

Jag har gjort några jobb vilka lett till att företaget har fått in 50 000 inkl moms. Dessa har jag / kommer jag spendera på inköp som firman måste ha för att kunna bedriva sin verksamhet. Det handlar om en dator, ett skrivbord, lite räkningar för bredband osv osv. Alltså inga lagervaror eller dyligt. Summan av kardemumman är att min inkommande och utgående moms i princip kommer bli 0 och jag spenderar lika mycket som jag får in. Jag menar det måste ju leda till att det enda som skall beskattas är de fåtal 1000 lappar som blir kvar i företaget efter alla inköp är det som skall beskattas.

Grejen är nu också att jag precis fått heltidsjobb och inte kommer göra fler jobb på firman, som det ser ut nu i alla fall.

En sista fråga. Den chocksumman jag fick idag, som ju måste vara fel pga mina misstag kommer jag väl inte behöva betala. Det blir ju ibland så med staten att även om summan är fel måste man betala den och sedan nästa år få tillbaka hela rasket igen. Som t.ex. när man överklagar p-böter och får rätt.....

fan vad nervig jag är över detta nu....jag har verkligen inte råd att betala ut 6k i månaden......aaa....damn myself för att inte läst på ordentligt!!
Oläst 2005-01-24, 19:54 #7
Standouts avatar
Standout Standout är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Standout Standout är inte uppkopplad
Flitig postare
Standouts avatar

Reg.datum: Feb 2004
Men den preliminära skatten utgår väl från en gissning om vad du kommer att få in till firman under nästa år. Om du gjorde en vinst förra året ska du fortfarande skatta för den, men om det är som du säger bör det inte bli särskilt mycket (det framgår väl av din bokföring hur mycket det blir exakt).

Det absolut enklaste du kan göra är att skriva ett brev till skattemyndigheten. Inte via e-post. Använd vanligt papper (det finns fortfarande att köpa i välsorterade pappershandlar). Adressen finns i de papper du fick.

===
Överklagan om beslut av preliminärskatt

På grund av anställning kommer min verksamhet under året i stort sett vara obefintlig.
Jag beräknar inte att göra någon vinst under 2005. Därmed yrkar jag på att preliminärskatten för år 2005 skall sänkas till 0 kronor.

Din Signatur
Ditt Namn
Ditt organisationsnummer och kontaktuppgifter
===
Standout är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-24, 20:07 #8
Nykomling

Nykomling

Nån som vet vad oddsen för att en överklagan skall gå igenom är då?

/Simpel *känner sig lugnare*
Oläst 2005-01-24, 20:11 #9
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
Räknar du med ingen verksamhet under -05 och därmed inga intäkter, fyll i Skatteverkets blankett 4314 med de "rätta" siffrorna.

I ruta 40 skriver du 0 om noll är beräknad intäkt för -05, tänk på att om du anger 0 för mervärdesskatt så kan det bli knepigt att få kvitta moms.

För mer detaljerad info rekommenderar jag dig att kontakta någon kunnig som du kan prata med IRL.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-24, 20:53 #10
M-bition M-bition är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2004
M-bition M-bition är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2004
Jag skulle gott rekommendera att du lägger ned en slant på en ekonom som går igenom dina papper, ger dig råd och deklarerar åt dig. Jag tror helt ärligt att du tjänar på det, det behöver inte vara dyrt heller. Dessutom slipper du denna ångest och osäkerhet som du har just nu. Hoppas att det ordnar sig!
M-bition är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017