Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Förskottsbetalning

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-01-18, 22:58 #1
creowebs avatar
creoweb creoweb är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2004
Mycket flitig postare
creowebs avatar

Tja!

Tänkte höra med er andra, som är inom webutveckling hur ni ställer er till förskottsbetalning, dvs. en delbetalning.

Vid mindre summor är detta kanske inte mödan värt.... men när det börjar att röra sig över 20-25 000 kanske detta är något man bör tänka på. För trots allt så innebär ju detta en liten trygghet, både för mig som företagare och min kund. Att projektet verkligen blir gjort och att kunden får den produkt som är planerad.

Självklart så ska man kolla upp kunden via KF m fl. om det finns några betalningngsanmärkningar.

Det jag vill veta hur hur ni andra brukar göra, hur ni ställer er till detta med delbetalning, hur mycket delbetalningen ska vara på, alltså om det finns några riktlinjer man bör följa, t.ex. 30 % av det totala prisetom projektet ligger över 30 000.

Likaså vad man bör tänka på när det gäller det juridiska eftersom avtal måste finns med om det redan har skett en delbetalning i förväg.

Med hopp om nyttig insikt i detta ämne från er andra.

/Jonas
creoweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-18, 23:08 #2
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2004
Davves avatar

Citat:
För trots allt så innebär ju detta en liten trygghet, både för mig som företagare och min kund. Att projektet verkligen blir gjort och att kunden får den produkt som är planerad.
Det om att kunden som betalar dig pengar i förskott skulle vara mer säker på att han får det han vill förstod jag inte riktigt. Jag skulle vara mer orolig för att jag inte får det som jag vill ha det om jag betalade i förskott för ett sånt jobb, men är din kund villig att göra det så är det bara att köra på. Enligt min mening så ska du som företagare ta riskerna och inte kunden som betalar dig.
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-18, 23:15 #3
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2004
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Tycker nog att en delbetalningen är på plats eftersom arbetskostnaderna börjar ticka från första stund.
Hemsidesprojekt kan ju också ha den tendensen att dra ut på tiden också.
Med en förskottsbetalning "stressar" man ju kunden lite så att hans del (ordna bilder, texter etc) av arbetet går fortare.

Själv kör jag 1/3 i förskott 1/3 när arbetet skall slutkollas och det sista när allt är klart. Nu kör jag rätt små projekt till kunder jag redan har en relation till i mitt andra arbete. Men de gnäller inte över att få betala i förskott.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-18, 23:18 #4
creowebs avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
creowebs avatar

Citat:

För trots allt så innebär ju detta en liten trygghet, både för mig som företagare och min kund. Att projektet verkligen blir gjort och att kunden får den produkt som är planerad.
Det jag menade, kanske skrev lite luddigt, att jag som företagare känner mig säkrare att kunden inte drar sig ur, kunden får ju också en liten säkerhet, han/hon har gjort en delbetalning i förväg vilket innebär att jag fått smaka på den stora kakan redan lite i förväg och vill sen ha hela......

Självklart så skrivs ju avtal om vad som händer om ngn av parterna drar sig ur projektet.

Att det är jag som företagare som ska ta risker... tja.... vet inte om jag kan hålla med dig om detta.... Men har inget bra argument, inte just nu iaf.... :-)

/Jonas
creoweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-18, 23:30 #5
hubberts avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Citat:
Att det är jag som företagare som ska ta risker... tja.... vet inte om jag kan hålla med dig om detta.... Men har inget bra argument, inte just nu iaf.... :-)
Ett argument (inte till kund kanske) kan ju vara att om du lämner en bil till verkstad för att de skall fixa torkarmotorn som har brunnit. Då är det knappast en diskussion om vad som är en fullgott arbete eller inte efteråt. Men med hemsidor kan det vara ju lite annorlunda.

Och även om jag känner min lokala hantverkare bra så kan han ibland vilja ha lite betalt före hela arbetet är utfört om han som liten företagare behöver beställa dyrt material för att slutföra det arbete han skall göra.

Edit:
Även om man inte tar förskottsbetalt bör det åtminstone finnas en skriftlig överenskommelse om betalning och vad som skall göras. Den här branschen är ju inte riktig stabil än om man uttrycker det så...
Oläst 2005-01-18, 23:37 #6
Davves avatar

Davves avatar

Vet inte, jag kanske tänker fel, men enligt mig så är det upp till företaget att ha råd att handla in det som krävs eller lägga ner den tid som krävs, det e ju det kunden betalar för, därför lägger man på sitt på priset. Man kan ju inte både äta kakan och vilja ha den kvar..
Oläst 2005-01-18, 23:43 #7
Davves avatar

Davves avatar

Skulle exempelviss min bilmekaniker säga till mig att jag ska betala i förskott om nåt paja på bilen skulle jag vända på foten och gå till en annan.
Oläst 2005-01-18, 23:52 #8
hubberts avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Nej du tänker rätt men - Varför skall man inte ta en del i förskott om det gäller en ny kund?
Speciellt inte om det kanske gäller en eller ett par månaders heltidsersättning.
Tror knappast du kan beställa arbete hos WM-data eller någon annan aktör på marknaden och räkna med att betala allt efter det att arbetet är till 100% klart.

Frågan är snarare varför skall man inte försöka få förskottsbetalt på en del?
Oläst 2005-01-18, 23:55 #9
Davves avatar

Davves avatar

Klart man ska försöka, men som kund skulle jag vägra och det är kanske därför jag tänker så. Själv har jag aldrig tagit förskott för arbete jag utför, det jag tar betalt i förskott för är exempelviss annonser, då det kan vara svårt att försöka få pengarna efteråt ibland, och besökare man förmedlar eller kunder går knappas att ta ifrån sen.
Oläst 2005-01-19, 00:01 #10
hubberts avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Ja men då är ju vi överens
Kan man ta förskottsbetalt så gör man det...
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017