Hej. Jag har precis startar min EF men har jobbat med webdesign och liknande ett bra tag för diverse kunder. Jag har inte varit så noga med pappersarbetet och så hittils, vi har kommit överrens om ett fast pris vid något av dom första mötena och sen har jag bara fått betalt när det varit klart. Men nu när jag startart enskild firma så vill jag vara lite mer proffessionell, och min fråga är: Hur?
Har läst litegrann om offertar men inte satt mig in i riktigt hur man gör. Skriver man alltid en offert? Är det för att man inte ska bli lurad på pengar eller göra mer arbete än vad man kommit överrens om? Om ett företag är intresserat av att köpa en websida av mig, skickar jag iväg en offert med ett prisförslag och så på en gång? Eller möts man och pratar igenom sidan först och kommer överrens om ett pris innan man skriver en offert? Ska en offert skrivas på av båda parterna, och är den därmed juridiskt bindande, så att kunden måste betala när arbetet som är beskrivet i offerten är gjort?
Hur går ni tillväga från start till slut med en kund? (inte bara med offertar, utan hur ni jobbar mot kunden och så) Skulle vara intressant att veta.