Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Offertar

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-01-20, 01:45 #1
monochromic monochromic är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2004
Nykomling

Hej. Jag har precis startar min EF men har jobbat med webdesign och liknande ett bra tag för diverse kunder. Jag har inte varit så noga med pappersarbetet och så hittils, vi har kommit överrens om ett fast pris vid något av dom första mötena och sen har jag bara fått betalt när det varit klart. Men nu när jag startart enskild firma så vill jag vara lite mer proffessionell, och min fråga är: Hur?

Har läst litegrann om offertar men inte satt mig in i riktigt hur man gör. Skriver man alltid en offert? Är det för att man inte ska bli lurad på pengar eller göra mer arbete än vad man kommit överrens om? Om ett företag är intresserat av att köpa en websida av mig, skickar jag iväg en offert med ett prisförslag och så på en gång? Eller möts man och pratar igenom sidan först och kommer överrens om ett pris innan man skriver en offert? Ska en offert skrivas på av båda parterna, och är den därmed juridiskt bindande, så att kunden måste betala när arbetet som är beskrivet i offerten är gjort?

Hur går ni tillväga från start till slut med en kund? (inte bara med offertar, utan hur ni jobbar mot kunden och så) Skulle vara intressant att veta.
monochromic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-20, 08:04 #2
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Mycket flitig postare

Förenklat så skulle man väl kunna säga så här:

- Offerten är en beskrivning av det arbete som skall utföras. En bra offert är så specifik att det vid kontraktsskrivning bara behöver sägas "kontrakt enligt offert XXX".
- I Offerten lovar du att utföra ett visst arbete för ett visst pris. Kunden lovar ingenting. Därför bör din offert vara tidsbegränsad så du inte lovar bort dig för mycket för billigt för länge.
- När ni skriver kontrakt (med referens till den perfekta offerten) så är det då ni ömsesidigt lovar något.

Så behöver man mötas eller vad gör man? ja det är helt olika. En kund som skrivit en utomordentlig kravspec kan man ju skriva offert på direkt. Är det saker som måste redas ut hur det skall funka så måste man träffas. Om man bara ska jobba på timme kan man ju fakturera direkt.
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-20, 13:48 #3
Nykomling

Nykomling

Ok!, tack! Men skriver man alltid ett avtal? Eller kan det räcka att skriva en offert och att båda går med på den?
Hur ser ett sånt där avtal ut då? Vore bra om jag kunde se ett exempel någonstans.
monochromic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-20, 13:49 #4
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar

Reg.datum: Jan 2005
Offerten är avtalsunderlag.

Det räcker med en accept från kunden på den specifika offerten så har ni ett avtal baserat på informationen i offerten.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-20, 14:10 #5
Klorinsky Klorinsky är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2004
Klorinsky Klorinsky är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2004
Om ni kommer överens muntligt över något så räcker det med en påskrift på en bekräftelse eller avtal. Det som måste finnas med är Vilka parterna är, namn på person som skriver på samt datum och ort till underskriften. Annars är det inte giltligt. Om du skriver en bekräftelse så kan du skriva en lista på produkter/tjänter som är aktuella.

Beskriv. antal pris totalt
Hemsida 1 1 SEK 1 SEK

Hemsida enligt offert

eller

Hemsida bestående av.....
Klorinsky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-20, 15:21 #6
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Ja man ska alltid ha ett avtal. att arbeta utan avtal är sinnessjukt.
Sedan kan ju dock avtal vara både muntliga och skriftliga, men skriftliga är ju så klart att föredra.
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-20, 18:26 #7
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Har WN som tidsfördriv

Citat:
Originally posted by Klorinsky@Jan 20 2005, 15:10
Om ni kommer överens muntligt över något så räcker det med en påskrift på en bekräftelse eller avtal. Det som måste finnas med är Vilka parterna är, namn på person som skriver på samt datum och ort till underskriften. Annars är det inte giltligt. Om du skriver en bekräftelse så kan du skriva en lista på produkter/tjänter som är aktuella.

Beskriv. antal pris totalt
Hemsida 1 1 SEK 1 SEK

Hemsida enligt offert

eller

Hemsida bestående av.....
Kommer man överenns muntligt, så behövs ingen underskrift inte, det är lika bindande i alla fall...

anbud -> ren accept = bindande för bägge parter
anbud -> oren accept = nytt anbud från svararen, han är bunden vid den orena accepten
anbud -> oren accept -> du svarar ej på oren accept = du åker dit trots den orena accepten
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-20, 22:16 #8
KaKaNs avatar
KaKaN KaKaN är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2004
KaKaN KaKaN är inte uppkopplad
Medlem
KaKaNs avatar

Reg.datum: Nov 2004
Hej!!
Jag tänkte höra vad man behöver ange till ett företag som är grossit inom en viss bransch och man vill börja köpa saker av dem. Man ber dem ju att skicka en offert men vad är det jag behöver att ange för att få ett så bra pris som möjligt eller för att få en offert skickad? Omsättning? Vad mer måste man ange?

Tacksam för svar!
KaKaN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-21, 00:26 #9
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Originally posted by KaKaN@Jan 20 2005, 23:16
Hej!!
Jag tänkte höra vad man behöver ange till ett företag som är grossit inom en viss bransch och man vill börja köpa saker av dem. Man ber dem ju att skicka en offert men vad är det jag behöver att ange för att få ett så bra pris som möjligt eller för att få en offert skickad? Omsättning? Vad mer måste man ange?

Tacksam för svar!
snacka med deras säljare och så får han ge ett så bra bud som möjligt, sen prutar nu ner det som fan, sen har du avtalet klart...
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017