Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Måste jag betala detta?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-01-07, 16:54 #1
digis avatar
digi digi är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2004
Har WN som tidsfördriv
digis avatar

Hej,
fick precis ett mail från SonyEricsson där dom skrev att jag var tvungen att släppa domänen (www.sonyericson.se) samt betala 1000€ för att jag hade handlat i ond tro.

Visst, jag lånar lite typeins... men jag gör ju inte intrång på deras varumärke... eller gör jag det?

Kan jag slippa undan det här på nått sätt? Har jag nån chans mot SonyEricsson?

Med vänliga hälsningar
Pelle Penttinen
digi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-07, 17:35 #2
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
Jag skulle nog säga att det är ett rätt klart varumärkesintrång, på http://www.iis.se/domannamn/domannamnsregler.shtml hittar du fullständiga regler för vad som gäller.

Enligt mig har du ingen chans att behålla domännamnet, så det bästa är att vara trevlig och snabbt lämna över domännamnet till dem. Då kan du nog väldigt enkelt förhandla bort det skadeståndet de vill ha. Att kräva skadestånd är betydligt mer komplicerat för dem, och de måste dessutom visa att de faktiskt förlorat pengar pga din domänregistrering.
foks är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-07, 17:37 #3
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Dec 2003
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Dec 2003
Det är ganska klart att den togs i "ont tro" och klart varumärkesintrång. Du lär förlora denna efter att företaget gör en anmälan. Tor faktiskt inte att de går så långt att de kommer kräva skadestånd, så ge de bara domänen och gör klart att du ger bort den endast om de inte kräver skadestånd.

Edit: Någon hann före mig! Åhhhh...vilket bra svar han gav!
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-07, 18:20 #4
mypay mypay är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
mypay mypay är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
Skulle tro att du har lika stor chans mot dom i den här frågan som en person (som öppet på sin hemsida sprider skyddad musik) har mot musikbolagen
mypay är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-07, 19:02 #5
digis avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
digis avatar

Hmm, jag antar att jag inte har så stor chans då :P
digi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-07, 23:11 #6
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Du bör tänka på att det kostar dem minst 10 000 kr att processa om domännamnet, därmed bör det inte vara något problem att få till ett avtal med dem där du överlåter domänen mot att de släpper alla krav på ersättning gentemot dig.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-07, 23:43 #7
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Är det inte ok att äga domänen heller? Om man inte nyttjar den så måste det ok tycker jag...
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-08, 00:24 #8
icehole icehole är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
icehole icehole är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Originally posted by Björn@Jan 8 2005, 00:43
Är det inte ok att äga domänen heller? Om man inte nyttjar den så måste det ok tycker jag...
nope inte en chans

Att de kan ta namnet är inget att diskutera. Detta är ett solklart fall där ägaren inte kommer kunna bevisa att han ska använda domänen till något annat än att snylta trafik. OM de kommer kräva skadestånd är inte 100%

OK, de kanske går ca jämnt ut på att kräva €1000 skadestånd just för tillfället, men i långa loppet behöver det inte vara förlust. Hur många av er kommer registera eller behålla eventuella sonyericsson namn ni har reggade nu?

Det bästa du kan göra är att svara med ett EXTREMT vänligt mejl att du kommer göra vadsomhelst för att se till att de får namnet ASAP och kanske ha röta och slippa skadestånd

Det du inte borde ha gjort är att skriva här att du får trafik från namnet. De har nu bevis på att du fått en (väldigt) liten del av deras besökare
icehole är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-08, 01:18 #9
jimmies avatar
jimmie jimmie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
jimmie jimmie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
jimmies avatar

Reg.datum: Oct 2004
Jag tvivlar på att Sonyericsson vill ge sig in i någon rättslig tvist angående detta. Det är nog bara en skrämseltaktik. Om de stämmer honom går Pelle till aftonbladet och säger att SonyEricsson stämmer stackars honom och då blir det bad-will för SonyEricsson. Du kan ju annars byta namn till sony ericsson, då lär du få behålla namnet. Du hittar mer info på prv.se
jimmie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-08, 01:28 #10
Dunc Dunc är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2004
Dunc Dunc är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2004
För att de ska ha möjlighet att framgångsrikt stämma dig ska de visa att de lidit skada alternativt att du profiterat på deras namn. De kan själv välja vinkel (att du profiterat eller de lidit skada) och de lär yrka framförallt på att deras anseende skadats. Dina odds att vinna i rätten är väldigt begränsade. Det enda positiva är att ersättningen som de kan rimlig kräva av dig inte lär vara hög. Samtidigt är det dyrt att processa.

De kan även driva det som ett domänmål (för dem klart billigare även om jag betvivlar att de är rädd för kostnader) och även i det är du toasted.

Jag tror inte på upplägget att förhandla med dem "stäm mig inte - får ni domänen" om du inte har ess på handen vilket gör att de gör bedömningen att en juridisk tvist skadar i anseende.

Ett exempel på ess kan vara om det är av massmedialt intresse - att du är väldigt ung och "inte fattat vad du gjort" och haft goda avsikter med registreringen. Eller om du kan visa att annat företag (med samma namn) är intresserad av domänen och att de har liknande rättigheter som SE till den. (att om de lägger ned kraven mot dig lämnar du den gärna till dem)

I vilket fall är det högrisk att förhandla och ställa krav mot dem.

Jag kan instämma med övriga som skrivit och tycker helt enkelt att du ska kontakta dem och beklaga att du registrerat domänen och säga att du omedelbart vill överlåta domänen till dem. Sen be till herren där uppe
Dunc är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017