FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tänkte annonsera på www.ihelgen.com så ja kollade på deras statestik (www.nedstatbasic.net/s?tab=1&link=1&id=1314328) det kostiga är att ena dagen så har de 1200 besökare nästa dag har de ca 200 och någon vecka senare så hadde de 0 besökare.
Tyder detta på fusk eller? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Banned
|
Ska man fuska till sig bra statistik, så skaffar man sig snygg statistik...
Den där statistiken kan mycket väl vara korrekt... Hade jag fuskat, hade jag gjort det med stil.... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Administratör
|
Citat:
Ponera att ägaren har denna sida som startsida. Ie: När jag sitter och jobbar en dag kan jag lätt öppna ett nytt fönster 1000 ggr på ett dygn. Kan det vara så att ägaren surfar normalt till sig 300 öppningar -> för att två dagar innan Jul hypersurfa -> 28 var han på party så det blev det lite surfning 29 - 30 -> samma gäller att han var bakfull även nyårsdagen och 2 jan -> Nu har han vaknat till liv igen efter nyårshelgen men ligger lite under normalt. Slutsats = Killen är normalt sliten i två dagar efter han varit på partyn, är vad vi ser av statistiken. Inget annat! En teori a'la Thomas
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Thomas teori kan vara en som stämmer säkert väldigt bra i många fall men jag har ännu en att bidra med:
Ibland kan trafiken öka dramatiskt om en sida blir omdiskuterad på ett forum/IRC/ICQ etc elr länkad från en linkdumpsajt. Då stiger ju både sidvisnigar som unika besökare. Sidan du hänvisar till har ju lite "intressant" innehåll så det kan ju hända att det dök upp något forum elr så... sedan kan det ju hända att servern (kanske hemma-servern) krånglade. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Men det kan bli stora tillfälliga toppar på en sida, utan något fusk. Jag hade en plötslig topp på 5016 nedstat-besökare (minut-unika lär det väl vara?) på en sida som oftast ligger runt 30 (räknat på samma sätt). Den enda anledningen: Google fick för sig att lägga den i topp vid sökning på "julkort" ett par dagar före julafton. Så pass kan en sån sak göra alltså. Jag tittade närmare på den aktuella sidans nedstatsiffror, och sidan som sådan vilken säkert kan ha haft en hel del sökträffar på julrelaterat. Siffrorna är ju inte riktigt så som du säger. 22/12 var en extrem dag för julrelaterade sökord (det stämmer med två egna erfarenheter), det var då den hade den nämnda toppen. Dagen efter var det inte 200 utan 800 (vilket är väldigt stor skillnad). Efter julintressets avtagande har den rasat ner. Normalt, om det var "jultrafik" som drog upp siffrorna. Mer märkligt är då gårdagens siffror, men det kan finnas förklaring till det också (som Saint säger). En nollad dag kan också betyda tekniska problem, sajten kan ha varit nere. Slutsats: Ser ingen anledning att tro att det fuskas mer här än på någon annan sajt. Men för den skull så vet man naturligtvis aldrig... Borde vara bättre om man som annonsör kunde utvärdera en sajts potential på annan sätt än att bara gå efter osäkra siffror i någon statistik, tror jag.
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tack så mycket!
|
|||
![]() |
![]() |