Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

SEO företag.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-11-26, 15:12 #1
holfve holfve är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2004
Nykomling

Hej

Finns det fler webbmasters som haft kontakt med J a j j a????

Jag driver tjänsterna www.talskrivarna.se, www.teaterlistan.se med flera och har arbetat med internet sedan 1994 på heltid. Jag anmälde in www.talskrivarna.se till J a j j a för att testa dem. Eftersom jag har 82 kunder vars websiter jag ska sköta anmälde jag mig som agent för vi hinner bara inte med allt runt sökmotorerna.

Samtidigt är jag webmaster för flera hotell varav ett av dem, som har J a j j a sen ngt år tillbaka - före min tid - och J a j j a hade klått dem på arvode för ett grundkonto men siten har aldrig optimerats. Metataggen är skriven av en amatör så jag frågade om det och fick svaret att en "Louice" på hotellet hade tackat nej till fixandet av metataggarna... ungefär. Ändå hade J a j j a sålt på dem registrering och det vet alla att det sökmotorerna suger upp i det läget är vad de kommer åt; lösryckta meningar från förstasidan. Det var vad som hade hänt också.

Jag kollade med hotellets ekonomichef och hon svär på att de aldrig någonsin haft någon Louice anställd.

Vi fick cookiesvarningar på J a j j a s script idag... och jag frågade om det. Deras ena manual uppmanar att deras script absolut inte fick läggas in på allas sidor och i nästa stund sa J a j j a att det var väldigt viktigt att scriptet las in på alla sidor...

I dag skrev jag:

"Det verkar mkt rörigt.
I manulen jag fick, som jag inte fått till de andra, står att jag inte ska lägga metataggar på alla sidor, normalt sett brukar världsorganisationen rekommendera max 6 bibliotek.
Du har sagt via teknikern att de ska in."

Jag fick följande svar:

Hej Lena!

Jag får be om ursäkt för om vi har fått det tekniska att låta som ”rörigt”, men det är även en av anledningarna till varför vi idag med nya WorldPlus lägger över allt ansvar för att lägga in analysen och optimera våra kunders sidor, här ifrån J a j j a och inte ifrån Agenterna. Vi tycker såklart att det är mycket tråkigt att höra att du upplever det som om vi har förmedlat dubbla budskap, och vi förstår självklart att du upplever arbetet med att optimera kundernas webbsidor som tidskrävande, när det som sagt tar 1,5 tim. att optimera kundens sida – det är det arbetet vi sitter med dagligen, men du har även din övriga verksamhet att ansvara för.

Vi ser därför ingen annan utväg än att vi får tacka för de kunder du har genererat hittills, för vilka du har på egen hand genomfört analysinlägg och därmed optimerat kundernas sidor, men det här sättet att samarbeta, ser ut att ta för mycket tid för oss båda, och vi får helt enkelt avsäga oss möjligheten att fortsätta samarbetet med er, vilket är mycket tråkigt då du dels är otroligt effektiv och framförallt kunnig men också för att du tidigare talade om övriga ca 70 kunder som kunde komma att vara intresserade av sökmotorregistrering. Vi kommer att, som med alla våra kunder, göra vårt allra bästa med att generera ett så bra resultat som möjligt för dig och de kunder som du har genererat! Vi finns alltid till hands om du har några som helst frågor, men fortsättningsvis måste vi tyvärr avsäga oss samarbeten där vi inte har möjligheten att genomföra analysinlägget/optimeringen ifrån J a j j a.

Du/ni verkar vara en otroligt hängiven projektledare, och Mattias mfl. är/måste vara mkt. nöjda med ditt engagemang! Mycket tråkigt att vi tyvärr i och med de produkter och tjänster vi kan presentera idag, måste avsäga oss Agentsamarbetet, men önskar understryka att detta endast beror på att vi inte ges möjligheten att lägga in analysen och optimera era kunders sidor här ifrån J a j j a.

Bästa hälsningar
¨Tjänstemannens namn
Account Business Manager
J a j j a Communications AB

----
holfve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-27, 01:31 #2
Nykomling

Nykomling

Jag har nu svarat J a j j a och undrar om någon webbmaster har samma eller liknande erfarenheter???

----

Hej

Det har jag inget emot att vi gör. Det finns alltför många frågetecken runt J a j j a, tyvärr.

Jag vill dock ha en del utlovade leveranser:

1. Användarnamn och lösenord till X-mackens konto, ert script ligger inne på samtliga sidor enl. order från er tekniker.
2. Användarnamn och lösenord till Kundnamns konto, ert script ligger inne på samtliga sidor enl. order från er tekniker.
3. Samma som ovan för Hotell 1, ert script ligger i en includefil eftersom er teknikers order att köra "byt och ersätt" inte kan fungera eftersom det är en site byggd i Cold Fusion och inte HTML.

4. Loggin igen till Hotell 2. Jag meddelade NN att det kontot inte funkar och hon svarade den 16 november 2004 08:54 att hon hade talat med teknikerna. Jag försökte så sent som idag men kommer inte ens in med de koder jag fått av Malin. Idag går det inte att logga in alls "Fel på sidan".

Jag måste kolla upp resultat på de ni redan fått eftersom jag utvärderar allt.
5. Script till Slottshotellet är inte levererat. När de är levererade och vi lagt in dem vill jag ha loggin till det kontot också.

6. När det gäller Hotell 2 vill jag ha en förklaring. Du säger att en "Louice" (har aldrig funnits en sådan anställd) har nekat er att optimera indexfilen. Hon ville inte beställa det. Jag tog nyss över det hotellet, som vi inom kort lägger ner, och när jag kollade deras indexfil syns det att en ren amatör totat ihop något.

Ändå sålde ni på Hotell 2 en registrering trots att ni måste vara medvetna om att det enda som händer är att sökmotorerna lägger upp vad de först får tag på och i detta fallet de första orden på Mullsjös förstasida. Registreringen på Sunet tycks dock vara handgjord men den som gjort den har lagt in exakt samma som t.ex. Googles sugit upp. Rena rappakaljan, med andra ord.

7. Förklaring varför ni ber mig lägga era koder enbart i indexfilen på tjänsten NN och ger mig en manual där ni själva skriver att man inte får lägga taggar på alla sidor - när ni i nästa sekund ber mig lägga taggar på varenda sida. I samma manual bad ni oss lägga in bodytext men det vill ni inte ha in i de siter vi nyligen infört taggar på varje sida. Det blir märkligt att den ena ska ha tagg på indexfilen samt bodytext och nästa ska inte ha bodytext men väl meta överallt.

8. Avseende den siten vill jag ha den utlovade ökningen av trafiken. Jag kollade statistiken idag och vi har snarare tappat trafik.

Det är möjligt att det är som du säger att ni vill säga upp agentavtalet för att ni inte släpps in i servrarna själva men jag får ovillkorligen intrycket att det är insyn/frågor ni inte vill ha. Hur som så släpper jag inte in främmande människor som är oprövade hur som i servrarna och vi är fyra programmerare som nu kan smeta in koder om vi bara fick ett och samma direktiv och inte en massa olika.

Det hade jag också kunnat gå med på och bara lämna över hela registreringsbiten, som vi ändå har svårt att hinna med, men det går inte när jag ser vad ni gjort med Hotell 2 som ni haft som kund nåt halvår.

Man kan inte strunta i hur en indexfil ser ut och bara slå på registreringsprogram. Dvs kan, kan man och det är också vad ni har gjort men resultatet skadar bolaget mer än det blir hjälpt.

Nu får ni hålla på med de siter ni har i några månader så gör jag en utvärdering sedan och har ni bra resultat kommer dessa kunder att fortsätta men då måste det vara hundra strån vassare än vad jag sett i Hotell 2-fallet.

Mvh
Lena

---
Jag har tagit bort alla namn.
Oläst 2004-11-27, 13:29 #3
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Har WN som tidsfördriv

Herregud vad snurrigt.
Hur bra är de egentligen, vad lyckas de med. Låter som vilda-vestern.
Jag är alltid lite skepitsk till sådana där script som
ska sköta delar av analys. Hur vet man vad
scripten gör eg.
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-27, 13:46 #4
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: May 2003
Administratör
Thomass avatar

Hejsan Lena och välkommen till WN

Citat:
Jag har nu svarat J a j j a och undrar om någon webbmaster har samma eller liknande erfarenheter???
Jodå detta företag har skapat många trådar här på WN, tyvärr har kritiken inte varit lika saklig som i ditt inlägg så vi har fått städa undan många pga gissingar, hårda ord och smutskastning, Regel 7. Kan vi hålla denna tråd på en bra nivå kanske den får vara kvar.

Tråkig historia, verkar som seofirman fått lite för mycket att göra så dom inte kan bibehålla kvaliteten , många seofirmor har lidigt kraftigt det senaste året pga. allt för komplexa algoritmer i sökmotorerna och för stora fluktuationer på vad som funkar, att kunna massproducera seo idag är svårt, det har vissa bittert fått erfara. Här på WN finns flera erfarna seofirmor, hittade iofs bara en i WN's Länkregister men dessa har med framgång hjälp kunder med långsiktig seo länge, ett alternativ kanske är att kontakta dem för att få hjälp.

Vi har som sak att inte nämna företag med firmanamn här på WN när kritiken är så fatal, sökmotorerna snappar upp detta, så jag har editerat lite i dina inlägg, valde även att göra en egen tråd av detta.

Thomas
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-27, 14:27 #5
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Alltså... varför inte låta kritik stå som den är... varför hålla företag om ryggen? Om kritiken är vettig så tycker jag det är skrämmande att den inte får stå kvar.
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-27, 14:35 #6
Thomass avatar
Administratör

Administratör
Thomass avatar

Citat:
Originally posted by Björn@Nov 27 2004, 15:27
Alltså... varför inte låta kritik stå som den är... varför hålla företag om ryggen? *Om kritiken är vettig så tycker jag det är skrämmande att den inte får stå kvar.
Står den inte som den är, det som är editerat är att företagsnamet inte längre är sökbart med hänvisning till regel 7, för det är så jobbigt för mej när företag & privatpersoner ringer och klagar att dom smutskastas i olika trådar på WN, jag har inte tid med sånt har för mycket annat att göra! Detta är ett exempel på företag jag blivit uppringd av gällande tidigare trådar som raderats, i det fallet höll jag iofs med dem, där handlade det om okunskap och orimliga förhoppningar ställt mot priset på produkten, språket man valt att uttrycka sig på vad också illa valt, lite synd med den tråden var att denna medlem var aktiv i tråden, plus en rad andra tunga aktörer likt denna, även andra med mycket kunskap i ämnet likt denna medlem, tyvärr gick det överstyr pga att andra (alltså inte de som nämns som exempel) medlemmar utan kunskap la sig i.

Thomas
Oläst 2004-11-27, 15:18 #7
Thomass avatar
Administratör

Administratör
Thomass avatar

Citat:
Originally posted by Fulton@Nov 27 2004, 16:11
Tycker du gjort helt rätt. Vem kritiken avser brukar snabbt bli uppenbart ändå. *
Japp skillanden är ju liten, det går ju fortfarande inte att missa vilket företag det handlar om, med " " i mellan bokstäverna uppfattar inte sökmotorerna det på samma sätt bara, skillanden är att nu så är det vi på WN som läser och drar egna slutsatser när vi läst hela inlägget, inte en sökmotoranvändare som ser en rad med "Företagsnamn är kass!!" i en sökmotorlistning.

Thomas
Oläst 2004-11-27, 15:28 #8
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Originally posted by Björn@Nov 27 2004, 15:27
Alltså... varför inte låta kritik stå som den är... varför hålla företag om ryggen? Om kritiken är vettig så tycker jag det är skrämmande att den inte får stå kvar.
Hur skall jag veta vem som har rätt eller fel? Jag kan bli otroligt besviken på ett företag, skriva något kritiskt som ni sympatiserar med, men jag kan ändå har fel. Det beror på hur jag vinklar det hela.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-27, 15:37 #9
Thomass avatar
Administratör

Administratör
Thomass avatar

Citat:
Originally posted by guran@Nov 27 2004, 16:28
Hur skall jag veta vem som har rätt eller fel? Jag kan bli otroligt besviken på ett företag, skriva något kritiskt som ni sympatiserar med, men jag kan ändå har fel. Det beror på hur jag vinklar det hela.
Huvudet på spiken, därför har vi regel 7, det finns alltid 2 sidor på ett mynt.

Vi har hamnat i 2 olika situationer hittills på WN

1. Företaget har försökt att svara på negativ kretik, på ett metodiskt och kontruktivt sätt men då bli överöst med icke objektiva inlägg av medlemmar utan kunskap i ämnet och då tröttnat på allt vad WN är.

2. Företaget eller företagaren är inte önskad på WN pga olika omständigheter, det finns några få såna exempel.

Slår ett av det ovanstående fallen in när det är fatalt negativ kretik, har vi valt att moderera hårdare då vi vet att inte företagaren, kan eller har tid att försvara sig.

SEO är ett sånt exempel där detta problem ofta uppstår, då lyckats inte existerar som term, och är totalt omöjligt att använda i en dialog då man inte vet hur illa det varit utan optimeringen.

ie. Det kan slumpa sig så att en webbsida efter optimering får betydligt mindre trafik men att det ändå är ett lyckat resultat, det har många svårt att förstå om de inte kan branschen.

Huvudsyftet med WN har alltid varit att WN skall gynna seriösa företagare med bra produkter, framförallt företagare på WN som sprider kunskap, men metoden vi valt är inte att det skall vara på bekostnad av någon konkurent, därför finns regel 7 och alla här finner sig i det hittills, detta verkar funka ganska bra då man hittar en representant från världens kanske ledande företag inom en av de marknader som företaget on topic sysslar med, just i denna tråd och inläggen är sakliga som önskat.

Thomas
Oläst 2005-01-25, 23:11 #10
Nykomling

Nykomling

Hej!

Jag, som startade tråden, har varit på semester men är nu åter.
Jag har inget emot att du redigerade mitt inlägg eller gjorde en ny tråd av det.

Som trådläsarna vet ställde jag frågor till företaget NN och jag fick aldrig något svar på mitt brev.
Jag fick påminna ett par gånger innan de ens gav mig (mina kunder) användarnamn och lösenord till deras kundloggin.

Lite senare fick jag ett mail om att de hade gjort en tabbe och ville att scripten skulle ändras. Må så vara, vi kan alla göra fel.
Jag hade gett dem fem, sex kunder och hade fakturerat kick-off om 2000:- + moms och jag satte 45 dagar på fakturorna.
De skulle ha betalt straxt före jul men gjorde det inte. Min assistent påminde, ingen reaktion. Hon sände sedan ut..."Sista påminnelsen före inkasso." Då svarade de att de inte kunde betala kick-off innan grundkunden hade betalt dem, förståligt. Men jag blev förvånad för de kunder vi talar om är sådana som betalar på dagen. Vi erbjöd oss att påminna kunden. Då kom genast mail om att deras reskontra precis hade uppdaterats och mina kunder hade betalat och pengarna skulle komma i veckan. De betalade veckan efter. Mitt intryck är väl att de ha usel likviditet alternativt rutiner.

En kund som jag inte sköter men som jag gav dem valde först deras 6-7000:- alternativ och senare deras 20.000:- alternativ och jag studerade metataggen på det bolaget så sent som idag, cirka 1,5 månad efter att de fått ordern, och taggen är inte ändrad. Den innehåller ett rätt flagrant fel nämligen att detta jättestora bolags namn upprepas två gånger.

Min bedömning, jag har 12 års erfarenhet av Internet, är att de tyvärr inte fungerar. Tyvärr, för jag t.ex skulle verkligen behöva ett sådant här bolag eftersom jag inte har tid att följa upp registreringarna. Vi har i alla år registrerat själva och det är nu inte så himla svårt utan det som tar tid är att följa upp, komma ihåg vilka som lagts in var, etc.

Mitt bestående intryck är också att de inte tål insyn eller den minsta kontroll och absolut inte frågor. Jag fick också väldigt många olika bud. Ena sekunden ville de att metataggen lades på alla hemsidor hos en kund, vareviga undersida. I nästa sekund skulle den bara läggas i indexfilen.
(Jag har lärt mig att det är det sistnämnda som gäller.) De kunde heller inte hantera includefiler. Vi bygger en hel del i Cold Fusion.

Det som skrämde mig var att jag tog över ett hotells skötsel och de var kunder sedan något år hos detta bolag. Jag upptäckte att de inte hade någon metatagg alls! Hur har de då kunnat registrera för 6-7000:- ???? Jag fick svaret att kunden inte släppt in dem i ftpservern. Det tycker jag är hemskt oseriöst. Om det var så måste de förklara för kunden att om vi inte får lägga in taggen är det inte stor idé att regga alls. det finns heller inget som tyder på att de ens har reggat just det hotellet. De var i det närmaste obefintliga på nätet vilket jag förklarar med att de inte hade nån tagg alls.

Mvh
Lena Holfve
www.kulturpool.se
www.webbyggarna.se
www.talskrivarna.com
www.teaterlistan.se
www.skrivskolan.com
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017