FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hur står det egentligen till med godkännandet av medlemmar här på WN nu för tiden? Har den havererat pga för hårt tryck på nya medlemmar eller hur ligger det till?
Har funderat på det här ett tag om jag ska ta upp det eftersom jag antar att ni gör så gott det går men samtidigt kan jag bara inte förstå på vilka grunder en medlem som denne kan bli godkänd med sin profil? Är flertalet medlemmar bara senaste dagarna jag funderat över deras helt tomma profil. Tendensen i samband med detta som jag sett är alltså att det är dessa medlemmar som skriver meningslösa (oseriösa) inlägg vilket i sig skapar mer jobb för moderatorerna. En hårdare godkännande-process borde innebära mindre jobb sammanlagt eftersom det blir färre trådar att rensa och därmed färre (oseriösa) trådar för oss att läsa?
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Nuvarande systemet är tidskrävande. Jag tror ett nytt gränssnitt för godkännande är på väg vilket kan leda till att någon slinker igenom under tiden.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det ger väl ett konstigt budskap?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Min åsikt är så här: öppenhet tills det visar sig att ngt inte fungerar då stänger man. I wn's fall: släpp igenom medlemmar och minimera censur och redigering av inlägg om det inte absolut behövs. Allt annat dämpar bara viljan att delta i diskussionen.
(Jag ser mig själv som en seriös aktör men har märkt att mina inlägg blivit ändrade och tom bortagna utan att jag förstår varför, jag har mig veterligen inte gjort något som bryter mot reglerna. Detta får mig naturligtvis att bli mindre intresserad av att ägna tid åt att posta) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Om dina inlägg togs bort eller redigerades så bröt de kanske mot någon regel eller tillförde inget till diskussionen. Ibland lämnas en förklaring eller hänvisning vid redigering, ibland inte. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Administratör
|
Vi försöker att endast godkänna medlemmar enligt de regler som finns att läsa om ifyllande av profil. Medlemmen det syftas till i första inlägget skulle givetvis inte godkänts om den legat ensam i listan över medlemmar att kontrollera, men när man ska avgöra detsamma för 20 nya medlemmar på samma gång samtidigt som man har bråttom iväg finns risken för misstag. Det viktigaste är trots allt att de flesta utan ifyllda profiler inte går igenom, att sedan någon råkar rinna igenom då och då är svårt att undvika. Jag har gjort en liten förbättring på gränssnittet för att processen ska gå snabbare, men möjligtvis kan det göras fler.
Som Anders redan sagt är anledningen till hela systemet att vi vill hålla nivån på diskussionerna högre än de flesta andra forum. Om ett inlägg blivit raderat och ni efter att ha läst reglerna en extra gång ej förstår varför, föreslår jag att ni skickar ett PM till en moderator eller admin. Dessa kan se borttagna trådar, oftast markerade med borttagningsanledning, i forumets papperskorg.
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Varför inte ha en liten "enkät" där man får svara på lite frågor om kända koncept.
Skulle säkerligen skrämma bort en del oseriösa och även hjälpa er att filtrera ut dom riktiga nötterna :-) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Det jag undrade främst var som jag sa först i mitt inlägg hur det låg till med godkännandet och det verkar då som om det beror på det höga trycket. Går kanske att ta in fler som hjälper till i godkännande-processen? Tror nog det finns många av de seriösare medlemmarna här på WN som gemensamt skulle klara av att sköta godkännandeprocessen på en relativt bra nivå och på så sätt avlasta er och möjliggöra att ni kan koncentrera er på annat jobb. Tack för ditt svar Clarence.
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jo alltså, jag menade mer en enkät med frågor i stil med de som redan finns, när började du som webmaster, hur många besök osv.
Jag tror att folk tänker efter en eller två gånger då ifall dom faktiskt inte _är_ webmasters tex. Det där kan säkert utökas lite med att man får skriva ned lite av sina synpunkter på olika saker, tex hur man ser på att tjäna pengar på webbtjänster osv. Det skulle ju ge merarbete för de befintliga moderatorerna, men som jag ser det är det ett smärre problem då det så länge wn är ett "bra" forum, finns många aktiva medlemmar och följaktningsvis en stor bas att rekrytera nya moderatorer ifrån. Om det är så att belastningen på de nuvarande moderatorerna är för stor så innebär det ju igentligen bara att antingen är forumets "ledning" är dåliga på att ge moderatorstatus till trogna/betrodda medlemmar, vilket i förlängningen kommer innebära att forumet tappar i kvalitet. (Men nu vet jag inte om så är fallet, då denna tråden rör nya medlemmar - man måste tex vara medlem för att komma åt sökfunktionen, inte sant?). |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|