Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Payson vs Paynova

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-08-21, 00:41 #21
lunarmyss avatar
lunarmys lunarmys är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2006
Mycket flitig postare
lunarmyss avatar

Citat:
Originally posted by Mortekai@Aug 20 2009, 21:24
PayPal har samma system vad jag vet och jag tycker det är rätt många som använder det utan att rycka på ögonbrynet
Så fungerar det inte hos PayPal. Där kan du som företag köra med deras betalning och redirect'a kunden till PayPal så tar dom betalning. Kunden kan oftast välja att antingen betala rakt upp och ner med ett kort eller logga in och betala med pengar på sitt PayPal-konto.
lunarmys är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-21, 00:44 #22
lunarmyss avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
lunarmyss avatar

Citat:
Originally posted by Gonte@Aug 21 2009, 00:07
Generellt föredrar jag Payson som helt öppet visar villkoren för kunden och enbart registrerar det kunden uppger, till skillnad från de flesta betalväxlar som automatiskt registrerar samma personuppgifter utan att kunden vet om det...
Skapa konto och registrera personuppgifter är väl lite olika saker.

För att (enklare) kunna bekämpa bedrägeri så måste ju kortföretagen spara personuppgifter (antar att du tänker på IP).
lunarmys är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-21, 11:12 #23
Henke76 Henke76 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2005
Medlem

Citat:
Originally posted by NuCo@Aug 20 2009, 21:07
Det kostar kunden 2kr att ta ut sina pengar... Om det känns som ett stort problem så kan ni väl bjuda kunden på dem 2kr ur egen ficka? Huvudsaken är väl ändå att man har en nöjd kund som kommer tillbaka och handlar nåt annat i ens butik..
Kostnaden hade inte varit några problem men det är besväret för kunden att börjar sätta sig in i hur Payson fungerar som krånglar till det hela. Kunden vet inte att de blivit kund hos Payson. Har ingen aning om vad de har för användarnamn och lösen hos dem.
Visst går det att be kunden att skicka sina kontouppgifter vilket också är så vi gör numera men det innebär onödig administration och krångel. Går säkert bra om man inte har så många affärer men när det blir volym så blir det klart störande.
Vissa kunder verkar dessutom livrädda för att ge ut sitt kontonummer...
Henke76 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-21, 11:19 #24
Gonte Gonte är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2005
Gonte Gonte är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2005
Användarnamn och lösen är dock inte ett problem. Antingen har kunden använt paysonkontot (och då valt lösenord), eller så innehåller mailet om mottagen betalning också en länk "klicka här för att logga in och välja ditt lösenord".

Annars håller jag på att bygga upp min egen lösning för återbetalning, kunden får ett mail (eller brev) med url och kontrollkod, på sidan kan de antingen ange kontonr eller välja Payson, PayPal eller utbetalningskort.
Skulle för någon ynka krona kunna låta andra betala ut den vägen ifall det verkar intressant, men jag bygger det för min egen skull egentligen...
Gonte är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-21, 12:03 #25
Mortekais avatar
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2004
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Mortekais avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Originally posted by lunarmys@Aug 21 2009, 00:41
Så fungerar det inte hos PayPal. Där kan du som företag köra med deras betalning och redirect'a kunden till PayPal så tar dom betalning. Kunden kan oftast välja att antingen betala rakt upp och ner med ett kort eller logga in och betala med pengar på sitt PayPal-konto.
Sant, bra att du rättade mig där, jag har haft PayPal sedan 2000 eller nåt sånt och och borde veta bättre
Mortekai är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-21, 16:42 #26
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Aug 2006
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar

Reg.datum: Aug 2006
Som kund tycker jag man ska kunna kräva att få tillbaka sina pengar direkt på sitt eget bankkonto istället för att varje liten butik har ett avtal med någon betalningstjänst.

Vad händer om betalningstjänsten går i konkurs efter att pengarna förts över till kundens konto? Är det företagets ansvar? Är det kundens ansvar att försöka övertyga konkursförvaltaren att han ska få tillbaka 272.50? (good luck with that)

Jag skulle tycka det var dålig service av ett företag jag handlat av om de inte kan sätta in pengarna på mitt konto, det var ju inte precis som att jag gjorde en beställning och sen mailade kundtjänst och talade om för dem att allt de behövde göra var att skapa ett konto hos Paynova så fick de sina pengar..
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-21, 19:53 #27
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by htiawe@Aug 21 2009, 16:42
Som kund tycker jag man ska kunna kräva att få tillbaka sina pengar direkt på sitt eget bankkonto istället för att varje liten butik har ett avtal med någon betalningstjänst.

Vad händer om betalningstjänsten går i konkurs efter att pengarna förts över till kundens konto? Är det företagets ansvar? Är det kundens ansvar att försöka övertyga konkursförvaltaren att han ska få tillbaka 272.50? (good luck with that)

Jag skulle tycka det var dålig service av ett företag jag handlat av om de inte kan sätta in pengarna på mitt konto, det var ju inte precis som att jag gjorde en beställning och sen mailade kundtjänst och talade om för dem att allt de behövde göra var att skapa ett konto hos Paynova så fick de sina pengar..
Exakt, ännu värre är det om det är pga problem i butiken som gör att kunden tvingas avbryta beställning t.ex att lagerstatus varit felaktig. Payson verkar tyvärr inte ha någon förståelse för problematiken.
Henke76 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017