Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

BlogLovin rippar min sajt i kommersiellt syfte

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-08-05, 21:46 #141
MarcusA MarcusA är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2008
MarcusA MarcusA är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2008
Exemplen på vad andra gör (Google, Digg, Facebook, Stumbleupon) är ju relevanta av flera anledningar:
- Det är ju inte helt ovanligt att domstolarna tittar på branschpraxis när de ska tolka ganska luddig lagtext. De stora aktörerna sätter givetvis praxis.
- När man ska bedöma om besökare inser att det handlar om två olika webbplatser som visas samtidigt borde det ju spela en viss roll hur vanlig den här typen av tjänster är.

För övrigt anser jag att utvecklingen i princip skulle tvärstanna om den lagstiftning vi har verkligen skulle tillämpas fullt ut. De mångmiljardbusiness som webben har utvecklats till har varit helt beroende av att entreprenörer och "tekniknördar" (som vissa fnyser föraktfullt åt) har gjort först och frågat sedan. De som inte tillför något av värde tenderar att rensas bort efterhand och i etapper nås samförstånd om vad som är rimligt.

Föreställ er hur webben hade sett ut idag om Google och de andra söktjänsterna hade varit tvungna att ta kontakt med varje liten webbplats för att förklara att de tänkt bygga en sökmotor, hur den skulle fungera och be om indexeringstillstånd...
MarcusA är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-05, 23:50 #142
patrikring patrikring är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2009
Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterpassion
Citat:
Ursprungligen postat av patrikring
Man kan alltså fortfarande se sidan i en frame genom oss, oavsett om man är inlogad eller inte. Det som inte var vår avsikt var att de länkarna skulle indexeras av google.
Om Bloglovin är bombsäkra på att andras material inte publiceras på sin sida, varför tog ni då bort Googleindexeringen till de enskilda sidorna med bloggarna?
Det hade väl bara varit och tuta och köra? Speciellt med tanke på att ni tagit bort de kommersiella annonserna i framet....
Jag får inte riktigt ihop ekvationen...
Den ekvationen borde inte vara svår någonstans. Men om det förtydligar mitt juridiska ställningstagande kan jag lägga dit allt igen?

Vad jag är ute efter är en fungerande kompromiss för vår tjänst, vi har aldrig varit ute efter att snylta på eller sabba för bloggare, bara att leverera en tjänst som tillför både bloggare och bloggläsare värde. Om någon del av det vi gör inte uppfyller det så kommer vi självklart fundera över om vi kan förbättra det. Är det väldigt konstigt i dina öron? Det finns andra hänsyn att ta än juridiska.
patrikring är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-05, 23:58 #143
Blomsterpassion Blomsterpassion är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2009
Medlem

Citat:
Originally posted by patrikring@Aug 5 2009, 23:50

Vad jag är ute efter är en fungerande kompromiss för vår tjänst, vi har aldrig varit ute efter att snylta på eller sabba för bloggare, bara att leverera en tjänst som tillför både bloggare och bloggläsare värde. Om någon del av det vi gör inte uppfyller det så kommer vi självklart fundera över om vi kan förbättra det. Är det väldigt konstigt i dina öron? Det finns andra hänsyn att ta än juridiska.
Då vill jag passa på att ge ett förslag:

Ta in tillstånd från bloggerskorna att visa deras upphovsrättsskyddade bloggar på Bloglovin.

Hitta en ersättningsnivå och betala bloggerskorna för antal sidvisningar. På samma sätt som Metrobloggen, kan ni betala lite mer så hoppar många Metrobloggare över till Bloglovins system.

Förstora er frame och skäms inte för att lägga in duktigt med annonser och ta rejält betalt för denna mycket attraktiva annonsplats.

Släpp på indexeringen igen.

Tuta och kör!

Fördelar med förslaget:

Inga tveksamheter längre med Upphovsrättslagen och Marknadsföringslagen eller någon annan lag över huvud taget.

Ökat incitament för bloggerskorna att sitta fjättrade vid sina datorer och producera innehåll.

Bloggerskorna kommer att älska Bloglovin ännu mer.....

Win- Win
Blomsterpassion är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-06, 09:21 #144
rics avatar
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
rics avatar

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Ursprungligen postat av MarcusA
Exemplen på vad andra gör (Google, Digg, Facebook, Stumbleupon) är ju relevanta av flera anledningar:
- Det är ju inte helt ovanligt att domstolarna tittar på branschpraxis när de ska tolka ganska luddig lagtext. De stora aktörerna sätter givetvis praxis.
- När man ska bedöma om besökare inser att det handlar om två olika webbplatser som visas samtidigt borde det ju spela en viss roll hur vanlig den här typen av tjänster är.

Den här typen av länkning är inte så vanligt förekommande så att det (i mitt tycke) sätter någon branschpraxis.
Däremot är det väldigt vanligt förekommande att det står i webbplatsernas användarvillkor att djuplänkning eller länkning inom frames inte är tillåtet och har gjort så i många år. En hel del webbsidor använder även teknik för att bryta ur en frame om sidan blir länkad i en sådan. Det skulle kunna sätta branschpraxis på hur upphovsmännen vill att deras verk ska visas och hur man länkar externt enligt god sed. Det är kanske därför det används i så liten utsträckning.

Citat:
Ursprungligen postat av MarcusA
För övrigt anser jag att utvecklingen i princip skulle tvärstanna om den lagstiftning vi har verkligen skulle tillämpas fullt ut. De mångmiljardbusiness som webben har utvecklats till har varit helt beroende av att entreprenörer och tekniknördar (som vissa fnyser föraktfullt åt) har gjort först och frågat sedan.
I många fall handlar det om att göra först och aldrig fråga. De företag som tillämpar det (gör först utan att fråga eller tänka på lagar) skaffar sig snabbt konkurrensfördelar gemtemot de företag som följer lagen och avtalar/samarbetar.

Det sättet kan säkert snabbt utveckla branschen åt ett håll, men samtidigt förstöra enskilda eller flera företag och göra branschen till "vilda västern".
När vi väl är där så blir frågan vem som vågar/orkar/vill producera nytt material eller investera kapital i en ny verksamhet då den nästa dag är utnyttjad på alla dess kluriga sätt och förlorat alla sina konkurrensfördelar.

OBS! Inlägget är inte på något sätt riktat mot BL, utan företeelsen i allmänhet.
ric är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-06, 10:07 #145
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Reg.datum: Apr 2008
Citat:
Ursprungligen postat av ztream
Nej, det säger jag inte (men som vanligt läser du bara det du vill läsa) och du argumenterar alltid på en provocerande dagisnivå så jag kommer inte ödsla tid på att svara dig sakligt, då det är som att prata med sin toalettstol på fyllan.
OT: Tips till WN2.0 är ignorefunktion Eller banna troll som Gummianka som agerar anonymt och utan giltig webbsida i sin profil. Snälla?... snäääälla?

eller så lär man sig helt enkelt att hantera att människor har andra åsikter än en själv, och att man inte vinner alla diskussioner...if you can´t beat them...

Citat:
Ursprungligen postat av patrikring
Om du vägrar förstå att det vore orimligt att vi skulle be om ett tillstånd från alla bloggar våra användare ville följa så tänker jag ta efter ztream här och ignorera dig i fortsättningen. Jag tror helt enkelt inte att vi kan komma till något vettigt i den diskussionen.
så kan det såklart vara, det finns ju onekligen mindre framgångsrika förebilder att ha än ztream. jag tycker ändå att det här är en av kärnpunkterna i frågan, vilket andra också varit inne på i efterkommande inlägg.
JA, det är självklart "orimligt" att efterfråga tillstånd från alla bloggar, frågan är varför man just inom detta område, i denna bransch, väljer att bara köra på istället, där jag vill påstå att man inom dom flesta (alla?) andra områden, om man ställts inför dessa problem, helt enkelt har/får avstå.
Är det så enkelt att det är ett utfall av den ovilja att förstå att, ur skaparens perspektiv, så råder samma principer för skapande av icke-materiella verk som för materiella verk? Om jag tycker det är ett orimligt jobb ringa till alla bokförlag för att få tillstånd att kopiera valda delar, eller hela verk, ur deras produktion, kan jag ha det som förklaring till varför jag lät bli och gjorde min egna version av "Reader´s Digest" och gav ut, som självklart blir en succé.
gummianka är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-06, 11:23 #146
Medlem

Medlem

Det vore väldigt bra om Sveriges alla duktiga bloggerskor och bloggare hittade denna tråden här på Webmasternetwork och kunde informera sig om sina juridiska rättigheter kring det värdefulla material, texter och bilder dom publicerar i sina bloggar..... en tanke bara....

Fint väder idag!!! Nu skall jag ut och sola! B) Vad skall ni andra göra idag???
Blomsterpassion är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-06, 11:43 #147
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
Supermoderator
ztreams avatar

Jag ska njuta av all gratistrafik jag får från Bloglovin...

Lovin... my blog... from bloglovin!
ztream är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-06, 11:46 #148
ztreams avatar
Supermoderator

Supermoderator
ztreams avatar

Ja, självklart. Men du är fortfarande ett anonymt troll i mina ögon. Skulle du sluta agera anonymt så blir det tydligare att din agenda inte bara är att irritera och tjafsa emot. Det måste du ju hålla med om?

Sen är det klart känsligt och i vissa fall farligt att vara rabiat och inte anonym. Tro mig, det vet jag allt om. Men det är värt det, jag lovar!

Citat:
Originally posted by gummianka@Aug 6 2009, 10:07

eller så lär man sig helt enkelt att hantera att människor har andra åsikter än en själv, och att man inte vinner alla diskussioner...if you can´t beat them...
ztream är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-06, 12:58 #149
Nykomling

Nykomling

[QUOTE=Blomsterpassion,Aug 5 2009, 23:58]
Citat:
Ursprungligen postat av patrikring,Aug 5 2009, 23:50
Hitta en ersättningsnivå och betala bloggerskorna för antal sidvisningar. På samma sätt som Metrobloggen, kan ni betala lite mer så hoppar många Metrobloggare över till Bloglovins system.
"hoppar över" till vårt system? :/
patrikring är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-06, 14:57 #150
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Originally posted by patrikring@Aug 5 2009, 18:45
All sådan läsning är uppskattad Westman
Jasså? I ditt fall borde det väl vara tvärt om. :blink:
Westman är inte uppkopplad  
Stängt ämne

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017