Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

BlogLovin rippar min sajt i kommersiellt syfte

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-08-06, 15:08 #151
patrikring patrikring är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2009
Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Citat:
Ursprungligen postat av patrikring
All sådan läsning är uppskattad Westman
Jasså? I ditt fall borde det väl vara tvärt om.
Att försöka få klarhet i vad som faktiskt gäller på området är alltid bra. Sen var den tråden inte särskilt bra på att referera till någon form av källor tyvärr.
patrikring är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-06, 17:38 #152
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larssons avatar

Citat:
Originally posted by Blomsterpassion@Aug 5 2009, 23:58
På samma sätt som Metrobloggen, kan ni betala lite mer så hoppar många Metrobloggare över till Bloglovins system.
Ursäkta, men med det inlägget visade du just att du *inte* har förstått vad det handlar om. Bloglovin har inget "system", de är ingen bloggtjänst, de erbjuder ingen publiceringstjänst. De länkar enbart till andra sidor, i ett frameset.
Anders Larsson är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-06, 17:39 #153
Anders Larssons avatar

Anders Larssons avatar

Citat:
Originally posted by elf98@Aug 5 2009, 21:33

Om någon skulle använda mitt material utan tillstånd för egen vinning skulle jag göra vad jag kan för att stoppa dem.
Faktum är att det enda Bloglovin använder är din URL, resten är det faktiskt användaren som skapar, i deras webbläsare.
Anders Larsson är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-06, 18:03 #154
rics avatar
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
rics avatar

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson
Citat:
Ursprungligen postat av elf98
Om någon skulle använda mitt material utan tillstånd för egen vinning skulle jag göra vad jag kan för att stoppa dem.
Faktum är att det enda Bloglovin använder är din URL, resten är det faktiskt användaren som skapar, i deras webbläsare.
Nu simplifierar du väldigt mycket.

Koden för framen, handlingen och syftet med den står Bloglovin för. Bloglovin visar andras verk på sin egen domän. Denna visning ansvarar de för. Hur det tekniskt är uppbyggt är inte intressant i detta fall. Det är bara i tron att det skulle gå att använda som kryphål i lagen.
ric är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-06, 19:37 #155
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av ric
Citat:
Originally posted by -Anders Larsson@Aug 6 2009, 16:39
Citat:
Ursprungligen postat av elf98

Nu simplifierar du väldigt mycket.
Koden för framen, handlingen och syftet med den står Bloglovin för. Bloglovin visar andras verk på sin egen domän. Denna visning ansvarar de för. Hur det tekniskt är uppbyggt är inte intressant i detta fall. Det är bara i tron att det skulle gå att använda som kryphål i lagen.
Det finns anledningar till att folk som kan något om teknik inte gillar jurister.
En del människor tycker att det är skillnad på äpplen och päron

Det är ju just här som poängen ligger. Tekniskt sett så visas bloggen inte på bloglovins domän. Den har aldrig varit där, och går aldrig genom oss.
Oläst 2009-08-06, 19:54 #156
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Men det spelar väl ingen roll hur det är löst tekniskt? Ni kanske kan bli tydligare? Ni kanske kan ge missnöjda bloggägare möjlighet att slippa inkluderas i ert frameset och framförallt kanske ni kan identifiera spindlar och skicka dem vidare till rätt adress istället för till ert exemplar av bloggen.

De allra flesta bloggägare har förmodligen inget emot er tjänst, men låt de som inte vill vara med slippa det.
jonny är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-06, 20:15 #157
Blomsterpassion Blomsterpassion är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2009
Medlem

Citat:
Originally posted by Anders Larsson@Aug 6 2009, 17:38

Ursäkta, men med det inlägget visade du just att du *inte* har förstått vad det handlar om. Bloglovin har inget "system", de är ingen bloggtjänst, de erbjuder ingen publiceringstjänst. De länkar enbart till andra sidor, i ett frameset.
Ursäkta men ditt inlägg visade just att du inte någon direkt fantasi. Jag trodde inte jag skulle behöva vara så detaljerad i en affärsmodell jag skrev ihop på 5 minuter, för att vissa skulle se möjligheterna. Förutom att visa andras bloggar i ett frameset skulle Bloglovin kunna addera en publiceringstjänst till sin affär. Eller inte. Eller så väljer man bara att se problemen. Alla är vi olika.

Det viktigaste är att man snabbt hittar ett sätt att justera sin affärsidé så den håller juridiskt innan varumärket riskerar skadas, vilket vore synd tycker jag. Att inte ersätta bloggare och bloggerskor för att deras bloggar visas på Bloglovins domän tillsammans med Bloglovins frame och annonsytor känns hjärtlöst på något sätt...
Blomsterpassion är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-06, 20:44 #158
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Citat:
Originally posted by -Westman@Aug 6 2009, 14:57
Citat:
All sådan läsning är uppskattad Westman *
Jasså? I ditt fall borde det väl vara tvärt om.

Att försöka få klarhet i vad som faktiskt gäller på området är alltid bra. Sen var den tråden inte särskilt bra på att referera till någon form av källor tyvärr.
Nja så jäkla svårt är det ju inte att skriva in smhi.se i webbläsaren och sen söka på upphovsrätt. Eller hur?
Westman är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-06, 20:47 #159
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by patrikring@Aug 6 2009, 19:37

Patrik,

Jag börjar bli lite orolig för dig. Hur mår du egentligen? :huh:

Anledningen till att dom flesta männsikor tycker att det är skillnad på äpplen och päron beror på att det faktiskt ÄR skillnad mellan äpplen och päron...

Har du fått värmeslag eller vad händer? :unsure:
Blomsterpassion är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-06, 21:05 #160
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterpassion
Citat:

Patrik,
Jag börjar bli lite orolig för dig. Hur mår du egentligen?
Anledningen till att dom flesta männsikor tycker att det är skillnad på äpplen och päron beror på att det faktiskt ÄR skillnad mellan äpplen och päron...
Har du fått värmeslag eller vad händer?
För att svara helt ärligt på din fråga så sitter jag faktiskt hemma med feber. Tror dock inte att det är det som påverkar. Bara det faktum att vi som gillar teknik tycker att det finns skillnader mellan två helt olika lösningar. Precis som att vi tycker det är skillnad på äpplen och päron tycker vi det är skillnad på en frame och att rippa materialet och lägga det på egen server.

Westman: inte smhi.se jag syftade på som källa. De har knappast någon prejudicerande makt. Vore intressantare med faktiska uttalanden av jurister som inte är anställda av företaget de försvarar.
Stängt ämne

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017