FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Uppdatera oss gärna med hur det går.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Du kommer att få lite problem med
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Ett litet tillägg är att Conny har lite problem med internetanslutning just nu. Skicka PM till mig så kan jag förmedla ett kontaktnummer.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
RSV brukar vara lite kinkiga med privatpersoner som lånar till aktiebolag så du gör (som sagt) klokt i att konsultera en revisor.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Medlem
|
Det är inga problem att låna ut privata pengar till ett AB. (Mer än att det är ett tydligt tecken på svaghet). Du har även rätt att ta ut ränta av bolaget. Det är dock strängt förbjudet att låna pengar av firman.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hur mycket ränta får man ta ut? Jag antar att den beskattas privat med 30%?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag vill minnas att det finns ett prejudikat på att riksbankens referensränta från november året före plus 3 procentenheter är OK när man lånar ut pengar till sitt bolag.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Att låna ut pengar till ett bolag och på det sättet få lite "förtäckt utdelning" är ett vanligt upplägg när man pysslar med offshore och enligt den docent i juridik (tidigare ekobrottsutredare) jag pratat med om det så brukar skatteverket kolla lite snett på såna upplägg. Alla upplägg som RSV kan råka granska är det värt att först ha kollat med en revisor. Själva återbetalningen är inga problem men räntesatsen kan de alltid ha synpunkter på.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Mycket intressant läsning, informera oss gärna med hur det går!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Medlem
|
BjörnJ: Ja, det stämmer, den ränta man plockar ut ska beskattas som vanlig bankränta.
Precis som rhuse skriver är det ett vanligt sätt ta ut vinst ur bolaget till endast 30% beskattning och kan därför missbrukas. Det är dock som med allt annat, gör man detta på ett fel eller orimligt sätt, har säkert RSV mycket att säga till om. Gör det på ett rimligt sätt, och det är inga problem. Trots att man släppt på revisionsplikten för mindre aktiebolag rekommenderar jag verkligen att man har regelbunden kontakt med en revisor. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|