FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Okej ett exempelscenario:
Jag var ute med firmabilen och utförde ett arbete hos kund. Under tiden jag var hos kund stod bilen på en parkering där avgift krävdes. Jag har betalt avgift och parkeringslappen syns tydligt innanför framrutan. När jag kommer tillbaka från kund till bilen igen så ser jag en böter på 400 riksdaler som jag märker skrivits av misstag (av någon godtycklig anledning). Nu måste jag alltså skriva ett brev till parkeringsbolaget och skicka med denna böter samt parkeringslapp för att förklara/bevisa att något gått snett till och att jag vill ha pengar tillbaka, såklart. Men nu pratar vi om 400 kr vilket är en småsumma och jag känner mig irriterad att behöva ta min tid för en sådan liten struntsak. Kan jag i detta fall fakturera dem på en godtycklig summa för den tid det tog för mig att skriva detta onödiga brev, köpa frimärke, lägga på brevlådan osv? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag är förstås inte påläst men det känns vääldigt svårt att få igenom. Isåfall skulle man kunna fakturera för vad som helst. Man skulle kunna fakturera SL för att de sätter in extrabussar när en linje ligger nere, bara för att man får reda på att det finns extrabussar när man väl står nere vid spåret och då måste spendera tid till att gå upp till bussarna.
Ibland måste man kanske bara acceptera att människor är människor och att alla kan göra fel. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Nej. Du kan inte fakturera utan avtal. Möjligen så kan du stämma dem och kräva ersättning för din tid. Det kostar dig i så fall 500 kr + rättegångskostnader (som bör bli avsevärt mycket högre).
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Citat:
![]() Jag är ironisk, självklart. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Att skicka en faktura utan att mottagaren har beställt en tjänst eller vara kallas för att skicka bluffakturor. Känns det namnet igen?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det är intressant att jag ingår i ett "avtal" när jag ställer mig på en parkeringsplats. De hade ju lika gärna kunnat hitta på ett registreringsnummer (eller skriva fel), sedan skicka en påminnelse hem till någon och om dessa inte betalar då så blir det en massa bråk tjöt diskussioner betalningsanmärkningar osv. Tack för svar iaf.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Dom begår ett brott om dom försöker kräva dig på pengar om du faktiskt har betalat.
Gör en polisanmällan för bedrägeri eller något mot personen/företaget som skrev ut lappen och kräv ersättning, bästa är om du har ett vittne med slänger polisen inte anmällan rakt av. Sedan har man alltid rätt att överklaga alla myndighetersbeslut så du kan överklaga om dom lägger ner anmällan. Även en stämmning kan du göra, ibland kan det vara värd att lägga lite pengar bara för visa att man inte accepterar deras jävla knarkade anställda som inte kan göra ett bra jobb. Även om du förlorar målet så lär den anställda inte ligga bra till hos sin chef efter det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
|
Citat:
Vill du inte betala TV-licens sälj din tv-tuner, så slipper du det. |
|||