Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Posten ersättning vid borttappat..

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-07-29, 18:43 #1
dannel77 dannel77 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 300
dannel77 dannel77 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 300
Postens regler runt detta verkar väldigt oklara, så långt har vi fått ersättning med beloppet (maknadsvärdet) ut till kund, nu har vi fått beskedet att dom endast ersätter inköpsvärdet, nån som har koll på detta och vet nått mer?
dannel77 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-30, 04:47 #2
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Det låter väl rimligt att ni avstår från ert prispåslag mot kund (som inte fått varan) och att posten ersätter er för inköpsvärdet. Annars har ju ni tjänat påslaget utan att ha levererat varan om jag fattat det hela rätt.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-30, 09:48 #3
DreamLogistics DreamLogistics är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 147
DreamLogistics DreamLogistics är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 147
Det är helt ok. Sen ska ni kanske ta med emballage och se till så ni inte får betala för den frakt då varan inte kom fram utan istället gick sönder.
DreamLogistics är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-30, 11:11 #4
erdistfroh erdistfroh är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 207
erdistfroh erdistfroh är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 207
Jag är inte så insatt i ämnet men detta gäller endast vid spårade sändningar såsom rek och paket eller?
erdistfroh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-30, 19:01 #5
dannel77 dannel77 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 300
dannel77 dannel77 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 300
Tack för svar.
Det är ju lite märkligt med tanke på att vi hittils fått hela marknadsvärdet ersatt. Sen undrar man ju, en hanteringskostnad bör man ju kunna lägga på? Liksom att nån ersättning för att kunden fått vänta ytterligare 1-2 veckor på sitt kolli? Självklart också tull, moms, emballage samt frakt till kund.

Vad jag blir lite fundersam på är dock Postens egen policy, när tex. en kund väljer att inte hämta ut ett postförskottspaket så debiterar dom full fraktavgift när paketet skickas till oss i retur, om man tillämpar deras egen princip om att inte ersätta eventuellt prispåslag (eller vinst) så borde detta ju även gälla här, således borde vi inte behöva betala mer än deras självkostnadspris för att frakta paketet tillbaka till oss..? Alltså inte fullpris för då gör dom ju en vinst på denna returtjänst, som bara är ett resultat av en kund som inte brytt sig om att hämta ut paketet. Nån som förstår mitt resonemang?

//Daniel
dannel77 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-30, 20:23 #6
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
PF-avgiften borde man ju få tillbaka vid retur eftersom den tjänsten aldrig levererats .

Men du måste ju få ersättning för din lagerkostnad också om posten tappat bort dina grejer.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-30, 23:10 #7
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Posten blir ju bara värre och värre.

De kan ju fan inte bara ersätt för inköpspriset. Jag tänker aldrig skicka en kopia på mina inköp och marginaler.

Sen skall man debitera marknadsföringsavgiften också då eller?

Annonsera i tidning 1500 kr. En beställning om 300 kr som kommer bort. Lägga på 1500 kr då eller?

Nej såklart inte.

Lägg även på arbetstid för att sitta och prata med idioterna i kundtjänst.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-31, 16:27 #8
dannel77 dannel77 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 300
dannel77 dannel77 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 300
Pratade med han som hade hand om reklamationerna idag på Posten brev. Posten ersätter endast inköpspris, frakt, ingen ersättning utgår för dom extra kostnader man haft som handlare på grund av strulet, administrativa kostnader, eller något sådant. För att få ut nån ersättning skall man alltså skicka in sina leverantörsfakturor. Så i praktiken gör man alltså en mindre vinst på denna försäljning i slutändan än vad man annars skulle gjort, plus att kunden drabbas av leveransförsening och att man lägger en massa onödig tid på reklamtionsförfarandet.
dannel77 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-31, 17:27 #9
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Originally posted by dannel77@Jul 31 2009, 16:27
Pratade med han som hade hand om reklamationerna idag på Posten brev. Posten ersätter endast inköpspris, frakt, ingen ersättning utgår för dom extra kostnader man haft som handlare på grund av strulet, administrativa kostnader, eller något sådant. För att få ut nån ersättning skall man alltså skicka in sina leverantörsfakturor. Så i praktiken gör man alltså en mindre vinst på denna försäljning i slutändan än vad man annars skulle gjort, plus att kunden drabbas av leveransförsening och att man lägger en massa onödig tid på reklamtionsförfarandet.
Med andra ord ska du ha 2 bolag så du kan fakturera 10 gånger högre pris för produkten för kunna lämmna in till posten.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-31, 18:21 #10
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Räcker att Skatteverket har insyn, skall man släppa in Posten också?

Det är ju Posten som inte gör sitt jobb, och vi skall betala två gånger för det.

Typiskt att det inte finns ARN eller något lämpligt för företag.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017