Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Colocation 1U sökes

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-08-06, 19:01 #31
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Originally posted by htiawe@Aug 6 2009, 18:46
Citat:
Sedan ska man inte endast gå efter siffror, visst dom skriver att dom har 1Gbit även om jag vet att dom har mer. Men det säger ju inget om överbokning.
Sedan beräknar du kostnaden på något helt skumt sätt då man inte betalar efter flatline om man är vettigt.
Då kan du sälja 10 x 100Mbit och ha 1Gbit men ändå endast betala för 100Mbit i förbrukning möjligen ändå i slutändan om dom inte använder så mycket.
Att sälja 1Gbit utan att överboka och ändå endast få betala för 100Mbit är helt möjligt som leverantör. Även om alla verkligen är storförbrukare så blir aldrig förbrukningen totalt så mycket så dom köper om det är på flatline.
Hela det inlägget är spekulativt. Fyllt med saker som du vet och antydningar som att dom inte använder så mycket osv. Jag kanske är dålig att läsa mellan raderna men jag såg inget sånt i din lilla chat.
Du glömmer att jag både har hosting, internet, bredbandskunder så jag vet vad jag pratar om.

Sedan vet jag vem ägaren är av Portlane och vi har pratat en hel del under åren så vet ändå en del om dom.

Men förstår inte vad du tjaffsar om, 4U där det ingår 100Mbit för 4k är det som gäller som det står.

Problemet är att folk har svårt att inse det eller tro på det.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-07, 14:31 #32
Normans avatar
Norman Norman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Mycket flitig postare
Normans avatar

Citat:
Originally posted by johan1234@Aug 5 2009, 22:01
Portlane verkar dyra när man behöver mer än 1 U? 4000 kr för 4 U? Oj, oj låter som 1990 års priser? Plus bindningstider? Känns lite förlegat?

Du bör kunna få ett helt rack idag för 8000:- där ström och viss bandbredd ingår. 500:- för 1 U är ok men som sagt allt annat där bör halveras om de skall hålla normal priser idag. Flera av de ledande leverantörerna ger dig 4 U för runt 1500 spänn. Mer bör du inte betala för 4 U. Kan det vara riktigt bra och ligga mer än dubbelt upp mot vad andra tar?

Något annat du bör tänka på är vad du får för SLA (service level agreement). Vad händer vid nertid - får du stålar tillbaka eller kredit på nästa faktura? Kanske inte betyder något att få kredit men det sätter press på leverantören att se till att du får bra kvalitet.

Jag hade rekommenderat att du tittar runt lite mer. Norman och XH ovan såg jag nu tar 1200 spänn för 4 U...
Jag kanske är för billig då? ^^ funderar faktiskt på att höjja för nytecknade kunder eftersom priserna nu i branchen tenderar på höjjas.
PRQ tar numera 600kr för sin 1U tjänst där ingen diesel ingår.
Känns ju lite knasigt att flera av oss leverantörer ligger under det priset för en tjänst där vi har diesel som ingår.

Priser för 4U kan ju alltid diskuteras, behöver man inte massa extra el kan man nog få ned priser ytterligare.
Det gäller nog alla leverantörer, portlane garderar nog sig . Ett 4U storagechassi drar mycket effekt.

Samma med trafikpriser. Där man kan titta på olika priser när det gäller trafik.
Var någon som tyckte vårat pris på högre bandbredd var dyrt, men i jämförelse med rackplatspriser så gör vi ingen skillnad på om kunden kör nationell eller internationell trafik. Medan andra blivit förvånade när de inte fått den kapacitet mot utlandet som nämns hos andra leverantörer, visar sig då vara 80/20 eller liknande och kraftigt begränsat.
Detta gäller även hos de tyska leverantörerna som lovar mycket trafik, men detta är ju faktiskt något man bara kan nyttja till max "inom" tyskland/holland och nederländerna.

En kund uppmätte max 0.5Mbit/s till AT&T från en tysk stor leverantör där de hade en rootserver med 100Mbit, 10TB fri trafik Om det är AT&T's fel eller den tyska leverantörern fick dom aldrig fram, de ville inte nämna sina trafikmixar till utlandet.
Norman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-07, 16:00 #33
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2009
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2009
Tycker nog du ligger rätt till och är konkurrenskraftig. Portlane tycker jag är dyra för det är få som kan utnyttja 100 mbps och för de flesta blir det en dålig affär - tror jag. Rätt ofta när man börjar dra mer än 100 mbp på regelbunden basis så behöver man mer än 4 U i min erfarenhet vilket gör ihopsättningen av paketet lite snett och därmed dyrare för många.
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-08, 06:32 #34
Normans avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Normans avatar

Citat:
Originally posted by johan1234@Aug 7 2009, 16:00
Tycker nog du ligger rätt till och är konkurrenskraftig. Portlane tycker jag är dyra för det är få som kan utnyttja 100 mbps och för de flesta blir det en dålig affär - tror jag. Rätt ofta när man börjar dra mer än 100 mbp på regelbunden basis så behöver man mer än 4 U i min erfarenhet vilket gör ihopsättningen av paketet lite snett och därmed dyrare för många.
Man kan nog va billig på bandbredd om man vill. De flesta nyttjar inte full kapacitet så det är enkelt att översälja..
Därför tycker nog vissa vi är dyra eftersom vi aldrig haft som policy att översälja vår kapacitet. :/
Norman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017