Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Colocation 1U sökes

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-08-05, 23:34 #21
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

Så klart att obegränsad finns i praktiken under vissa förutsättningar, står ju tydligt 100Mbit port med obg trafik. Porten klarar ju tekniskt sätt bara en viss maxmängd.

och 4k är inte så billigt, vi säger 10 kunder så skulle det blivit 40U och 1Gbit totalt, och 40k inkomst.

Och som alla vet så kommer dom 10 kunderna aldrig maxa 100Mbit konstand samtidigt, i värsta fall får man väl ha 10GE port. Småtopparna kostar ändå inte mig som leverantör något i det stora hela.

I min beräkning ovanför skulle jag räkna en utgift på 7-10k beroende på övrig storlek.

Fast jag räknar då med att dom har några rack fulla alla fall.

Så där är ändå bra % vinstmarginal.

EDIT:

Passade även på och dra ett PM på IRC till ägaren av Portlane och frågade, och var 100Mbit trafik som ingår i priset. Men visste man ju redan
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-06, 00:06 #22
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2009
Mycket flitig postare

Obegränsat är ju inte obegränsat om du bara tillåter 100 mbps? Det är en tydlig gräns och innebär en fast gräns på mängden data som kan skickas. Obegränsat har inte någon gräns. :-) Jo - som du säger brukar de som använder sig av obegränsat köra med vissa "förutsättningar" och därmed i praktiken blir det inte obegränsat. De flesta av oss webbhotell har ju inte obegränsat med lina ut heller vilket gör att obegränsat redan där faller och oftast justeras detta i avtalen om man skriver obegränsat.

1 Gbps lina som är redundant på två tre operatörer och kan klara att en går ner utan att tappa prestanda - kostar mer än 40k. Dvs om kvaliteten är bra.

Som sagt då måste de chansa på att kunderna inte utnyttjar allt de säljer för att just kunna översälja den överskjutanden bandbredden och där hitta ekonomin. Igen så begränsar även detta tanken med obegränsat (förutom faktumet att de inte ger obegränsat - det är ju begränsat till 100 mbps).

Tja lite tankar i alla fall...
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-06, 00:14 #23

40k är ditt pris, inte andras.

Sedan vem betalar efter flatline? När man betalar efter 95th så kan du ha en jävla massa linor och endast betala för förbrukning på 100Mbit men ändå har kapcitet för klara toppar.

40k skulle jag nog räknat en commit på 3-8Gbit för Nordisk/Eu trafik om man räknar i Stockholm. Enda som är lite dyrt är 10GE modulerna i inköpkostnad, om man inte vill köra några GE Portchannel.
Oläst 2009-08-06, 06:18 #24
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Visst - priset kan vara olika - det var ett exempel Patrik. De säger specifikt att de har 1 Gbps tillgängligt.

Man kör ju dessutom säkert med minst 3 operatörer vilket innebär att du inte köper lika stor volym från en operatör vilket gör det litet dyrare på de lägre nivåerna som 1 Gbps eller lägre.
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-06, 06:53 #25
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Jag har haft utrustning hos O&K, det har fungerat smärtfritt.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-06, 11:55 #26
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
..och så börjar Patrik skriva om andras marginaler. Igen..
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-06, 16:41 #27

Citat:
Originally posted by johan1234@Aug 6 2009, 06:18
Visst - priset kan vara olika - det var ett exempel Patrik. De säger specifikt att de har 1 Gbps tillgängligt.
Man kör ju dessutom säkert med minst 3 operatörer vilket innebär att du inte köper lika stor volym från en operatör vilket gör det litet dyrare på de lägre nivåerna som 1 Gbps eller lägre.
Du använde ord som minst, allafal etc så hur ska man annars tolka priset du använder.

Sedan ska man inte endast gå efter siffror, visst dom skriver att dom har 1Gbit även om jag vet att dom har mer. Men det säger ju inget om överbokning.

Sedan beräknar du kostnaden på något helt skumt sätt då man inte betalar efter flatline om man är vettigt.

Då kan du sälja 10 x 100Mbit och ha 1Gbit men ändå endast betala för 100Mbit i förbrukning möjligen ändå i slutändan om dom inte använder så mycket.

Att sälja 1Gbit utan att överboka och ändå endast få betala för 100Mbit är helt möjligt som leverantör. Även om alla verkligen är storförbrukare så blir aldrig förbrukningen totalt så mycket så dom köper om det är på flatline.

Men grundfrågan var 4U med 100Mbit fri trafik, och svaret var ja på den frågan. Vissa tycker det är billigt, jag tycker inte det var så extremt billigt.

Även frågan om det gick ihop så är svaret även ja på det.
Oläst 2009-08-06, 17:16 #28
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Aug 2006
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar

Varför inte sluta spekulera och kontakta företaget istället?
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-06, 17:19 #29

Citat:
Originally posted by htiawe@Aug 6 2009, 17:16
Varför inte sluta spekulera och kontakta företaget istället?
Om du läste allt så skrev jag även att jag drog ett PM på IRC av ägaren inatt.

<Syserror> på ditt 4U paket för 4k det är väl 100Mbit trafik som ingår där?
<XXXX> mm
<XXXX> so ?
<Syserror> ne bara tjaffs
<XXXX> ajjt
Oläst 2009-08-06, 18:46 #30
htiawes avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
htiawes avatar

Citat:
Sedan ska man inte endast gå efter siffror, visst dom skriver att dom har 1Gbit även om jag vet att dom har mer. Men det säger ju inget om överbokning.

Sedan beräknar du kostnaden på något helt skumt sätt då man inte betalar efter flatline om man är vettigt.

Då kan du sälja 10 x 100Mbit och ha 1Gbit men ändå endast betala för 100Mbit i förbrukning möjligen ändå i slutändan om dom inte använder så mycket.

Att sälja 1Gbit utan att överboka och ändå endast få betala för 100Mbit är helt möjligt som leverantör. Även om alla verkligen är storförbrukare så blir aldrig förbrukningen totalt så mycket så dom köper om det är på flatline.
Hela det inlägget är spekulativt. Fyllt med saker som "du vet" och antydningar som att "dom inte använder så mycket" osv. Jag kanske är dålig att läsa mellan raderna men jag såg inget sånt i din lilla chat.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017