FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Ligger i planerna att starta en liten webshop med filmer & spel tillsammans med en kompis, hur hittar man återförsäljare till spel enklast?
Går man direkt till Bergsala och tecknar avtal för att få tillgång till Nintendos spel t.ex? Finns det någon sida som har någon artikel om detta länka gärna, eller om ni länkar direkt till leverantörerna så jag kan läsa hos dem hur det fungerar rent praktiskt. EDIT: Jag vill alltså veta vilka olika leverantörer det finns inom nöjesbranschen (film & spel). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag kan inte ge några tips om just din bransch men jag kan ge tips om hur vi gick till väga.
I början står man utan egentligen något alls, vi hade tur som fick in vår första leverantör så vi hade något att nämna när vi gick till nästa. Det vi har märkt är enklast är att åka på mässa, där alla vill sälja, då blir man inte lika ifrågasatt m.m. Mitt råd är att göra upp en plan där du börjar med lätta leverantörer och sen vandrar uppåt. Ju större leverantör man har ju mer press har man på sig, det är väldigt bra att lära sig på de mindre leverantörerna och vad man gör rätt och fel... Men som sagt, mässa är det absolut bästa. Vet inte om det finns någon bra inom din bransch, men det borde det ju göra! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Vad är det unika med er affärsidé?
Vilken målgrupp har ni tänk? Har ni gjort en affärsplan? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Man kan konkurerar mycket med pris och kundservice och leveranser etc. Många faktorer som spelar in. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Du har PM
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Nu driver jag en stor bokbytarsajt. De punkter du tar upp funkar bra om man tänkt att leva på sitt företag från dag ett. Tror inte att Skatedragon har tänkt det. Mitt råd till Skatedragon: fundera inte så mycket, kör! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Citat:
Det massor av andra saker att konkurera med än pris, som exempelvis snabbare leveranser, trevligare bemötande, längre öppettider för kundservice, unika produkter/tjänster som ingen annan erbjuder m.m. Om man ska konkurera med pris så måste man öka volymnen mångdubbelt mer och det strider mot alla upptänklliga strategier och erfarenheter om företagande. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Citat:
"Det är betydligt billigare att misslyckas på papper än att göra det i verkligheten med riktiga pengar" för att citera mig själv. Om man inte ens kan få sin affärsidé at fungera i teorin och på papper ska man aldrig starta verksamheten. Det är först när man har fått till en vettig affärsidé och affärsplan som man kan testa om det fungerar i verkligheten. Det är det som är poängen med att göra en affärsplan. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|