FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Vad det gäller banklån så är det alltid mössam i hand. Med eller utan en affärsplan. bara för att man plitat ner sin 'affärsplan' så betyder det ju inte att den är bra. Notera att vi pratar småföretagare här. Trådskaparen ville börja sälja 'lite spel och filmer ihop med en kompis'. Tror inte man behöver låsa in sig med en affärsplan på den nivån. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Citat:
Men som du påpekar ang. trådskaparen så är det väl inte nödvändigt att göra en plan för att sälja lite spel i mindre skala med kompisen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||||
|
|||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Om företaget per automatik skulle gå bättre och driva in mer pengar med en skriven affärsplan, kommer jag direkt skriva ner en. ![]() Citat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag tror att det är 2 stora skillnader när man verkligen måste skriva en affärsplan och när man inte behöver det.
Ska man starta en sajt med en kostnadsfri tjänst, så finns det nog inte så mycket att skriva, man har det lilla som behövs i huvudet och bara kör så det ryker. Man har 2 mål, locka besökare och tjäna pengar. Men ska man sälja spel och filmer, ja då måste man nog skriva en affärsplan. Marginalerna är låga, har man inte alla småutgifter, noga uträknade så är det nog väldigt lätt att vinsten inte alls är som man tänkt sig. Tror nog att det Webbot menar är att för hans projekt så kan man ha allt i huvet och bara köra på! Men vissa saker, som exempelvis denna, måste man nog ha en affärsplan. Annars tar man bara en väldigt onödig risk. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Citat:
Har själv förkastat otaliga idéer efter att ha gjort enkla kalkyler, marginalerna har helt enkelt varit för dåliga. Men krävdes det två A4 för att komma fram till detta? Tveksamt... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
|||
Nykomling
|
Av min erfarenhet från ett par start-ups tycker jag att huvudsyftet och största värdet med en affärsplan är tankeprocessen och frågeställningarna som uppkommer i samband med skapandet av affärsplanen. Det är kanske först när du tvingar dig själv att göra en konkurrensanalys som du upptäcker att samtliga nya aktörer på marknaden är olönsamma osv.
Jag tycker såhär: känner du att affärsplanen är ångestladdad som gör att du tappar lusten att dra igång ditt företag så skippa den, kör bara!! Är du däremot lite osäker på om din affärsidé håller, är lite osäker på i vilken ände du ska börja för att kicka igång allt, skapa en kort affärsplan på 2-sidor. När du väl satt igång denna process kommer du snabbt komma upp i de 10-20 sidor som kanske krävs för att bli en mer heltäckande affärsplan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Här är 2 svenska distributörer du kan kontakta som säljer spel: Pan Vison AB Quiq Distribution AB |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Trådskaparen har nog fått svar i PM redan och tråden verkar ha blivit totalt OT när frågan löd var man köpte spel och film. Inte hur man startar ett företag... =)
Men med tanke på att intresse kan uppstå hos andra så kan jag svara här med på hur det fungerar med spel. Detta är dock ingen exakt vetenskap då allting förändras varje dag, företag köps upp, nya avtal skrivs, konflikter uppstår, nya företag dyker upp etc. Om du är en mindre aktör vänder du dig till följande generalagenter: PAN-Vision - PAN, EA, Microsoft, THQ, Capcom, NCsoft, SEGA, Warner, Konami KE-Media - Rockstar, K2 Games Bergsala - Nintendo Ubisoft - Ubisoft, Bethseda, Square Enix Nextstop (Egentligen en subleverantör) - SCEE(sony), Codemaster, Atari Activision (Tveksamt som mindre aktör, använd annars PAN) - Activision, Blizzard Paradox Entertainment- Paradox Större aktörer kan gå upp ett steg men du ska vara riktigt stor, senast jag kollade hade t.ex. EA fem kunder i hela Norden som fick handla direkt från dem. Sen finns det ett gäng andra snubbar att handla från som köper upp och säljer överlager från hela europa mycket billigare. Entertainment Trading t.ex. Att tänka på här är att generalagenterna inte uppskattar det, du tappar prisgaranti vid prisdumpning, inte alltid kan få spel till release och språken på spel/box/manual varierar friskt. Upp till varje återförsäljare hur man ställer sig till dessa frågor. Hjälper gärna en kollega som behöver hjälp att starta i branschen men varnar för att det är många prispressare och låga marginaler. Spel är en populär lockprodukt som många elkedjor älskar att sälja till förlust då de egentligen vill sälja på dig en tvättmaskin samtidigt. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|