FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Någon har den redan, men använder den inte. DÅ är det ju av stort värde för mej att jag får köpa den? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Domänhandel är helt enkelt ett sätt att tjäna pengar. Det är
lite som när bilmekanikern blåser dig med sitt snack som bara bilmekar förstår. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Det finns en skillnad på olaglig domänhandel som att registrera nyregistrerade AB's namn och laglig domänhandel. Alla analogier faller när det är varumärkesintrång (vilket kan ge fängelse upp till två år).
Citat:
Ett hypotetiskt exempel, Om jag registrerat buy.com 1995 för att senare sälja den 2009 har värdet ökats tusenfaldigt under dessa 14 år. Mervärdet har delvis skapats genom att jag tackat nej till tidigare spekulanter samt att de som har tillgång till internet har ökat exponentiellt. Sett från ett större perspektiv är det en marknadsreglering vilket implicerar att de med pengar att satsa på ett projekt får en väldigt relevant domän. Vilket är faktiskt något jag föredrar när jag vill ha en relevant domän. Citat:
Senast redigerad av Draqir den 2009-09-13 klockan 11:42 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
@ConnyWesth - Jag anser att du är inkonsekvent i ditt resonemang kring domänhandelns berättigande i synnerhet med de jämförelser du påtalar.
Nyregistrering vs. andrahandsmarknad för domäner är på många sätt jämförbara med Nyköp vs andrahandsmarknad av aktier eller registrering av varumärken/namnskydd vs andrahandsmarknad eller för den delen nyreg av bolag vs. andrahandsmarknaden av densamma. Men i vissa fall är de inte alls jämförbara. Värden i immateriella tillgångar som domäner, varumärken/namnskydd, aktier eller bolag kan tillföras på många olika sätt och oftast avkiljer sig dessa sätt helt och hållet, men KAN även leva och växa i symbios med varandra. Ergo: Registrera ett lagerbolag med namn XXX AB - registrerar du även även utökat namnskydd för företaget så tillkommer ett mervärde, på samma sätt som mervärdet ökar med domännamnsskydd under vanligt förekommande TLDer. Värdena på varje domänregistrering ökar dessutom alltefter du registrerar under fler antal TLDer. Detta är ett exempel på ett "dött lagerhållningsvärde" för andrahandsmarknadernas symbios som är svår att förneka. Och andrahandsmarknaden av domännamn får var och en tycka vad han/hon vill om, men visst har den ett berättigande och är värdeadderande för domäner ÄVEN generellt (av anledningar som bla tagits upp av andra i denna tråd). Sen är adderade mervärden i ett domännamn på andrahandsmarknaden ofta så mycket mer än i en aktie eller motsvarande. Värden (eller mervärden) i domäner är något den ointresserade inte har möjlighet att känna till eller se, men som finns där och det kan handla om allt från antal tecken, hur det uttalas, tld, konkurrens, hur den använts, antal registrerade år, antal gånger domänen bytt admin kontakt/namnservrar, + otal parametrar till. Alla domäner är unika Jag är dessutom säker på att det investeras i domäner av lika många skäl som det finns innehavare och naturligtvis finns det "daytraders" inom domaining precis som det gör inom aktiehandel och andra spekulativa marknader. Men det gör inte "daytraders" representativt för vare sig andrahandsmarknad för aktier eller domäner. Om man då anser att detta med andrahandsmarknaden är fel, så kan det förefalla bättre att då istället kritisera fenomenet som i hög grad orsakar domaining i Sverige (istället för att förorda aktörer med lågt pris på domäner); Användning av domännamn som lockvara för andra produkter (som webbhotellsutrymme mm) har skett i många år nu, där dessa inte sällan erbjuds slutkunden för ett lägre pris än vad det kostat/kostar aktören/webbhotellet. Jag kan även uppdatera dig med att 2 av aktörerna du listar inte är ackrediterade registrarer till .SE http://www.iis.se/domaner/registrera...egistrarlista/ På ena sidan av det myntet så är det ju ett förträffligt sätt att locka till sig kunder där kanske var 5:e domänköpare även registrerar ett webbhotell (som man då tjänar betydligt bättre pengar på). Men det andra sidan av myntet är att billiga priser leder till fler registreringar av domäner, dessutom registreras fler domäner på varje innehavare idag. Detta leder också till spekulation då varje domännamn är unikt i sin uppbyggnad och ju kan ha fler än en intressenter. Och det dessutom erbjuds möjlighet att tjäna pengar på domänerna genom att skapa enkla MFA-sidor (som du själv har erfarenhet av Conny) eller helt enkelt parkera domänerna hos ett parkeringsprogram. Antalet domännamnsinnehavare med fler än 100 domäner (talar då om .se-TLDn) växer med ca 100 stycken om året. Din liknelse mellan domänhandel och otrohet känns heller inte.. hmm vad ska vi säga.. så relevant. Men kan uppdatera dig med "att gå mot röd gubbe" faktiskt ÄR förbjudet, men som "alla" ändå gör och har väl ungefär lika mycket med domäner som otrohet har... Flera av dina inlägg är fyllda av dina egna förutfattade meningar, och en uppfattning som jag verkligen beklagar att du har är denna: Med ditt resonemang att "den som inget bolag har, ska heller inte någon domän ha" så bör du väl ha en del avregistreringar att göra framöver då, med tanke på statusen för ditt bolag - För vi är väl konsekventa!? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Nu anser inte jag att det är den som registrerar ett domännamn för att ha ett "lager" av färdiga domännamn som tillför detta värde. Det finns ju exempelvis PR-byråer som "hittar på" nya företagsnamn och får betalt för det när exempelvis Nordbanken bytte till Nordea, respektive andra liknande fall, men mig veterligen så registrerade inte PR-byrån företagsnamnet och sålde det till Nordbanken, utan man fick ett uppdrag att hitta på en ny firma helt enkelt. Vidare så har jag inget som helst emot att enskilda företag eller privatpersoner registrerar 100-tals domännamn. Det har jag, om jag minns rätt, aldrig hävdat att det är dåligt. Det är företeelsen att man registrerar domännamn med enda syfte att sälja det vidare utan att addera ett mervärde jag är emot. Så fort en domännamnsägare har skapat ett mervärde för kunden som exempelvis att man byggt upp en webbsida med besöksfrekvens, och kanske annonsintäkter så har den ett mervärde som kan vara berättigat. Sen kan man diskutera nivån på mervärdet men det är en helt annan diskussion. Jag har m.a.o. INTE kritiserat de som bygger upp en verksamhet på en webbsida och sedan säjer hela konceptet vidare, då detta är ett typexempel på ett "adderat värde" även om det i många fall kan vara väldigt lågt. Det är "tomma domäner" jag avser (en simpel parkeringssida är inget adderat värde!) Nu pratar jag INTE om s.k. parkeringssidor som man ser lite varstans på internet när man länkar till en gammal länk där den ursprungliga sidan har upphört som jag egentligen skulle till. Senast redigerad av Conny Westh den 2009-09-13 klockan 16:49 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Dvs för att vidmakthålla en långsiktigt god affärsrelation till kunden så behöver man som leverantör tillföra ett mervärde. Om man är kortsiktig i sitt tänkande och suboptimerar genom att tänka att varje affär är en helt avskärmad företeelse och att kunden har NOLL i minnesfunktion kan man ta betalt av kunden utan att leverera ett mervärde. Men för långsiktigt goda relationer så behöver man tillföra ett mervärde. Jag tror det blir svårt att anklaga mig för att hysa det minsta sympatier för marxistiska värderingar. Jag är dock för att företag ska ta ett visst socialt ansvar, men i huvudsak ska företagen skapa värden för kunden och då uppstår även som en bieffekt mervärden för anställda, leverantörer, staten och aktieägarna. Men fokus måste ligga på att skapa mervärde för kunden, eftersom kunden är den som pengarna kommer från. Självfallet finns det ett behov av att experiemntera sig fram och i den vevan kommer man att misslyckas ibland och lyckas ibland, förhoppningsvis lyckas man mer än man misslyckas. Misslyckanden är ett gott sundhetstecken på att man verkluigen försöker jobba sig framåt. Senast redigerad av Conny Westh den 2009-09-13 klockan 16:05 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Det förklarar ju en del.... :-) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Näe och jag förstår inte fastighetsbranschen, handeln med varumärken eller patent, eller förädling av varor/tjänster.
Därför är det av ondo allt. Bort ska det. Bort bort bort!!!!!!!!!! Det var bättre förr när vi inte hade företag alls utan satt och slog varandra i huvudet med benbitar. Domänhandel skiljer sig inte från någon annan företagsverksamhet och förstår man inte det så är man bara inte påläst eller saknar vilja att hänga med i världens nymodigheter. Det lustiga är att i princip alla som "står över domänhandeln och ser ner på domänhandlare" är personer som glömt förnya en domän, ville ha "spel.se" för en billig peng, men fick inte den, eller folk som helt enkelt inte har några domäner och nu inser att man är för sent ute för att tjäna pengar. Man får bo kvar i Gottsunda och inte bo i en tiorummare på Södermalm. The race is lost. Var inte så dåliga förlorare och avundsjuka. Försök göra något åt er situation istället! Det är aldrig för sent att investera i domäner och bli en vinnare! Kom igen nu alla, nu kämpar vi och blir miljonärer ihop! Senast redigerad av ztream den 2009-09-13 klockan 13:50 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det skapas en affärssituation, eller som du själv har i din signatur: 1) Hitta en Kund/Marknad! CHECK!
Spelar ingen roll hur mkt du argumenterar för ditt motstånd, det är fortfarande först till kvarn som gäller. Sen vad varje person gör med sin domän är upp till den/det enskilde personen/företaget. Jag får väl reservera mig för ordvalet "affärssituation" eftersom jag vet att det är så petigt.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Jag förstår inte hur du kan uttala dig om köparnas upplevda värde? Marknadsekonomi bygger på just detta.
Du tycker inte du sätter dig på lite höga hästar när du tror dig veta bättre än alla som köper domäner i världen? Och oavsett om du vet bättre så har du ändå fel eftersom värdet skapas av efterfrågan som med alla varor och tjänster. Det du pratar om är nonsens och något du hittat på. Jag kan påstå att datorkonsulter är lika mycket bs och alltid lurar kunderna, samt inte tillför något. Titta bara på Logica och Försäkringskassan. Så är det i alla fall... generalisering är de oförståendes vapen. Trubbigt och ofta gjort av skumplast. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|