Det finns en skillnad på olaglig domänhandel som att registrera nyregistrerade AB's namn och laglig domänhandel. Alla analogier faller när det är varumärkesintrång (vilket kan ge fängelse upp till två år).
Citat:
Kan du förklara vad det är för värde som domänhandeln tillför KUNDEN, jag har aldrig begripit vilket det värdet skulle vara.
|
Domänhandel är en kapitalistisk företeelse. Om vi utgår från den marxistiska definitionen av mervärde så är min arbetsinsats tiden det tar att registrera om igen. Vilket i vissa fall kan tyckas ha ett oproportionerligt värde i förhållande till arbetsinsatsen, men det är irrelevant.
Ett hypotetiskt exempel, Om jag registrerat buy.com 1995 för att senare sälja den 2009 har värdet ökats tusenfaldigt under dessa 14 år. Mervärdet har delvis skapats genom att jag tackat nej till tidigare spekulanter samt att de som har tillgång till internet har ökat exponentiellt. Sett från ett större perspektiv är det en marknadsreglering vilket implicerar att de med pengar att satsa på ett projekt får en väldigt relevant domän. Vilket är faktiskt något jag föredrar när jag vill ha en relevant domän.
Citat:
Otrohet sker varje dag, såg en undersökning där det framgick att ett av tio barn har fel far (antingen i USA eller Sverige, kommer inte ihåg nu).
|
Offtopic men; Det finns väldigt många oseriösa "paternity testings"-företag med statistik på att så mycket som att 1 av 7 har fel fader. Det är ett bra säljargument för att sälja "paternity tests". Enligt lite mer seriösa källor så är andelen barn med felaktig far 3 av 100 i Sverige med 99,99% säkerhet på testet, hur statistiskt säkerhetsställt kommer jag ej ihåg.