FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tjena
Jag driver en relativt stor sida idag (omkring 100.000 besökare/mån, 50-60.000 unika). Håller nu på med en v2.0 där jag migrerar hela siten till Joomla! Det kommer bl.a. finnas ett community där man kan skriva till varann skapa grupper, visa youtube-videos osv. Dock så har jag lite funderingar på att inför så att man kan ladda upp sin video direkt till siten samt även egna mp3-filer som man kan spela upp m.m. Detta kommer ju dock dra en del bandbredd samt att konvertering, och lagring, av uppladdade videos kräver en del prestanda. Just nu sitter jag på ManuFrogs webbhotell och funderar därför på att byta till en dedikerad server. Det lär väl behövas antar jag? Någon som har tips på bra men ändå hyffsat billiga servrar att hyra? www.leaseweb.com har jag hört mycket gott om. Någon soim har erfarenheter? Hur kraftig server kan behövas? Hoppas någon kan hjälpa mig med lite råd och tips. Tack. Linus |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Jag kan rekommendera LeaseWeb. Bra priser, burkar och support!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Tja, förutom hackningen de råkade ut för för någon vecka sedan har Leaseweb fungerat bra. De är svårslagna när det gäller vad man får för pengarna.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tack för svaren.
Hur mycket måste man konfigurera själv på servern? Får man typ Apache o mysql o allt installerat så det mer eller mindre bara är att köra igång eller är den tom? Har ingen erfarenhet av dedikerade servrar innan. Bör man välja Linux eller Windows? Linus |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Du får en standardinstallation av servern, vad exakt som ingår i de olika linuxvarianterna törs jag inte svara på. I windowsvarianten ingår endast IIS så t.ex. MySQL eller MSSQL får man installera själv. I båda fallen kan man köpa kontrollpaneler och då får man en komplett webbserver med allt vad det innebär.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Okej så om man väljer till ex cpanel så e det i stora drag lika enkelt att komma igång som med en vanlig delad hosting?
![]() Tack för det snabba svaret! Edit: Eller är parallells plesk panel lika bra? Samma funktioner? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Linuus:
Glöm inte att serverns säkerhet är ditt ansvar. Du - och bara du - ansvarar för patchning, antivirus, säkerhet i webserver, m.m. Alternativet är managerad serverhosting, men det kostar såklart en hel del. Det är väldigt enkelt att missa sådana detaljer när man går från webhotell till egen server. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tack för det. Hade faktiskt inte funderat på det direkt. Men förhoppningsvis klarar jag det. Annars får det väl bli en managed lösning
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
Plesk är bra men att jämföra de två blir lite haltande då jag inte vet om det är Plesks pluspack de använder eller inte. cPanel har mer autoinstallerande saker som t.ex. Drupal osv. med i paketet men det får man endast med Plesks pluspack. Så var det i alla fall förut men det kan ju ha ändrats.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
Om du använder dig av whm/cpanel så kan du låta platinumservermanagement.com ta hand om servern. Jag har använt dom under flertal år och är supernöjd. Kostar, tror det är $29 per månad.
Det är ingen proaktiv tjänst, dom installerar och konfigurerar det du vill att dom ska göra. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|