Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

När bokföra kreditkortsköp

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-07-09, 09:25 #11
gibson gibson är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2009
gibson gibson är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2009
Nu blev det jobbigt. Faktureringsmetoden låter ju mycket bättre då eftersom man får mer koll.
Men blir det inte tre stycken verifikationer då?
Först när jag betalar med kortet, då blir det en leverantörsskuld om jag förstod rätt?
Sen kommer fakturan från banken, och då ska jag också bokföra detta.
Till sist när jag betalar fakturan då ska jag bokföra en gång till.. Låter detta korrekt?

Om man däremot gör en egen insättning eller betalar cash eller med direktbetalning. Då antar jag att ingen skuld uppstår och man behöver bara gör en verifikation?

Jag är jättetacksam för era svar hitilss.
gibson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-09, 11:06 #12
rikardottosson rikardottosson är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jul 2009
rikardottosson rikardottosson är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jul 2009
Citat:
Originally posted by gibson@Jul 9 2009, 09:25
Nu blev det jobbigt. Faktureringsmetoden låter ju mycket bättre då eftersom man får mer koll.
Först när jag betalar med kortet, då blir det en leverantörsskuld om jag förstod rätt?
Till sist när jag betalar fakturan då ska jag bokföra en gång till.. Låter detta korrekt?

Om man däremot gör en egen insättning eller betalar cash eller med direktbetalning. Då antar jag att ingen skuld uppstår och man behöver bara gör en verifikation?

Du kan lägga upp ett redovisningskonto för kreditkortet och föra upp transaktionerna där under månaden medan du betalar. På det sättet bockas fakturorna av som betalda och du vet hur stor korträkningen kommer bli innan du får den _och_ saldot på ditt redovisningskonto för bank stämmer bättre med det faktiska saldot på banken.

När du betalar kreditkortsräkningen gör du ett betalningsverifikat från bankkontot till kreditkortskontot när den fysiska transakionen sker.

Alternativt kan du bara boka betalningarna när kreditkortsräkningen kommer, men då vet du ju inte hur många av levfakturorna som du redan betalat förrän du fått korträkningen.
rikardottosson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-20, 11:33 #13
Vatos Locoss avatar
Vatos Locos Vatos Locos är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2005
Medlem
Vatos Locoss avatar

Citat:
Originally posted by gibson@Jul 9 2009, 08:25

Nja, det borde bara bli 2 verifikat, 1 med fordran och 1 vid betalning.

Din andra fråga så blir det bara 1 verifikat, eftersom det anses som kontantbetalning, vilket innebär att du debiterar kostnadstypen och krediterat ditt tillgångskonto, i detta ditt kort.
Något att ha i bakhuvudet och kan vara bra om du är osäker.

Kontotyper
1 - Tillgångar (Kontanter, Kreditkort, BG/PG samt andra tillgångar som maskiner, bilar)
2- Skulder samt Eget Kapital
3- Intäkter (Försäljning m.m.)
4-7 Kostnader av både det ena och andra.
8- Räntor

Att komma ihåg ovanstående gör det även enklare för dig att bokföra.
Vatos Locos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-20, 13:18 #14
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos Locos
Citat:
Ursprungligen postat av gibson

Din andra fråga så blir det bara 1 verifikat, eftersom det anses som kontantbetalning, vilket innebär att du debiterar kostnadstypen och krediterat ditt tillgångskonto, i detta ditt kort.

Kontotyper
1 - Tillgångar (Kontanter, Kreditkort, BG/PG samt andra tillgångar som maskiner, bilar)
8- Räntor

Enligt fakturaprincipen:

När du gör egna kontantutlägg, dvs använder din privata plånbok för att köpa något "på stan" för ditt företags räkning, så uppstår en skuld från bolaget till dig som privatperson i det ögonblick du betalar.

Jag har lagt upp ett särskilt konto typ 2891 för det i mion bokföring som betyder att det är en skuld till mig som privatperson.

Bokföringsverifikation 1:
------------------------------
När kan köper en sak som behövs i verksamheten så bokar man upp köpet som en kostnad på ett 4 konto (då kan det även komma in lagerbokföring) om det är något du ska sälja vidare till en kund eller ett 5-6 konto om det är för företagets "egna förbrukning" utan avsikt att sälja detta vidare till kund.

"betalningen" tas från ditt 2891-konto.

Bokföringsverifikation 2:
När du sen betalar tillbaks skulden bolaget har till dig som privatperson så tar du pengar från 1930 (bankkontot) och bokar bort det från 2891-kontot.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-21, 11:21 #15
Vatos Locoss avatar
Medlem

Medlem
Vatos Locoss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Citat:
Originally posted by -Vatos Locos@Jul 20 2009, 10:33
Citat:
Ursprungligen postat av gibson

Kontotyper
8- Räntor

Enligt fakturaprincipen:
När du gör egna kontantutlägg, dvs använder din privata plånbok för att köpa något på stan för ditt företags räkning, så uppstår en skuld från bolaget till dig som privatperson i det ögonblick du betalar.
Jag har lagt upp ett särskilt konto typ 2891 för det i mion bokföring som betyder att det är en skuld till mig som privatperson.
Bokföringsverifikation 1:
När kan köper en sak som behövs i verksamheten så bokar man upp köpet som en kostnad på ett 4 konto (då kan det även komma in lagerbokföring) om det är något du ska sälja vidare till en kund eller ett 5-6 konto om det är för företagets egna förbrukning utan avsikt att sälja detta vidare till kund.
betalningen tas från ditt 2891-konto.
Bokföringsverifikation 2:
När du sen betalar tillbaks skulden bolaget har till dig som privatperson så tar du pengar från 1930 (bankkontot) och bokar bort det från 2891-kontot.

Ok, tolkade det som att han betalade med företagskortet, därav mitt svar.
Vatos Locos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017