FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Medlem
|
Nu blev det jobbigt. Faktureringsmetoden låter ju mycket bättre då eftersom man får mer koll.
Men blir det inte tre stycken verifikationer då? Först när jag betalar med kortet, då blir det en leverantörsskuld om jag förstod rätt? Sen kommer fakturan från banken, och då ska jag också bokföra detta. Till sist när jag betalar fakturan då ska jag bokföra en gång till.. Låter detta korrekt? Om man däremot gör en egen insättning eller betalar cash eller med direktbetalning. Då antar jag att ingen skuld uppstår och man behöver bara gör en verifikation? Jag är jättetacksam för era svar hitilss. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
När du betalar kreditkortsräkningen gör du ett betalningsverifikat från bankkontot till kreditkortskontot när den fysiska transakionen sker. Alternativt kan du bara boka betalningarna när kreditkortsräkningen kommer, men då vet du ju inte hur många av levfakturorna som du redan betalat förrän du fått korträkningen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Nja, det borde bara bli 2 verifikat, 1 med fordran och 1 vid betalning. Din andra fråga så blir det bara 1 verifikat, eftersom det anses som kontantbetalning, vilket innebär att du debiterar kostnadstypen och krediterat ditt tillgångskonto, i detta ditt kort. Något att ha i bakhuvudet och kan vara bra om du är osäker. Kontotyper 1 - Tillgångar (Kontanter, Kreditkort, BG/PG samt andra tillgångar som maskiner, bilar) 2- Skulder samt Eget Kapital 3- Intäkter (Försäljning m.m.) 4-7 Kostnader av både det ena och andra. 8- Räntor Att komma ihåg ovanstående gör det även enklare för dig att bokföra. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
När du gör egna kontantutlägg, dvs använder din privata plånbok för att köpa något "på stan" för ditt företags räkning, så uppstår en skuld från bolaget till dig som privatperson i det ögonblick du betalar. Jag har lagt upp ett särskilt konto typ 2891 för det i mion bokföring som betyder att det är en skuld till mig som privatperson. Bokföringsverifikation 1: ------------------------------ När kan köper en sak som behövs i verksamheten så bokar man upp köpet som en kostnad på ett 4 konto (då kan det även komma in lagerbokföring) om det är något du ska sälja vidare till en kund eller ett 5-6 konto om det är för företagets "egna förbrukning" utan avsikt att sälja detta vidare till kund. "betalningen" tas från ditt 2891-konto. Bokföringsverifikation 2: ------------------------------ När du sen betalar tillbaks skulden bolaget har till dig som privatperson så tar du pengar från 1930 (bankkontot) och bokar bort det från 2891-kontot. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||