Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

När bokföra kreditkortsköp

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-07-08, 10:05 #1
gibson gibson är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2009
Medlem

Jag har ett nystartat företag och försöker lära mig så gott det går att bokföra, men har stött på ett litet problem.
Är det någon som vet när man ska skriva in en verifikation på något jag köpt med ett kreditkort som är kopplat till företaget. För tydligen är det så att jag får en faktura typ 1-2 månader efter det att själva köpet gjorts. Just detta handlar om att betala för google adwords. Ska man skriva in verifikationen samma dag som kreditkortsköpet eller är det först när fakturan kommer från banken?

Sen en liten annan fråga om någon kan svara på den också
När man gör en egen inbetalning till företagskontot så ska man ju skriva in en verifikation för detta, men hur konterar man det? Eller måste man inte göra det kanske? Fakturor och sånt har jag skrivit verifikationsnr på pappret och satt in i en pärm, men krävs detta för egen insättning?

Jättetacksam för svar

/Andreas
gibson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-08, 11:05 #2
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2006
allstars allstars är inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006
Du skall bokföra när pengarna dras.
Samma sak med faktura, bokföra när du fått pengarna.

Källa: Min revisionskonsult
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-08, 11:15 #3
rikardottosson rikardottosson är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jul 2009
Nykomling

Det beror på vilken redovisningsprincip du kör. Kör du kontantprincipen så ska du bokföra lev.fakturor när du pröjsar dem, annars bokför du dem när du får dem.
gällande dina egna fakturor ska du om du kör kontantprincipen boka dem när du får pröjs och annars boka dem (och momsen) på försäljningskonto, momskonto och kundfordringar när du skickar fakturan och sen boka en inbetalning mot kundfordringen när du får degen.
rikardottosson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-08, 11:50 #4
Medlem

Medlem

Jag kör kontantmetoden.
Ok, så när jag betalar själva fakturan för mitt kreditkortsköp och pengarna dras på riktigt, inte vid själva köpet om jag förstod det rätt? Hur ser konteringen ut då, är det kvittot från adwords eller är det fakturan från handelsbanken som används?
Oläst 2009-07-08, 12:02 #5
Nykomling

Nykomling

Citat:
Originally posted by gibson@Jul 8 2009, 11:50
Ok, så när jag betalar själva fakturan för mitt kreditkortsköp och pengarna dras på riktigt, inte vid själva köpet om jag förstod det rätt? Hur ser konteringen ut då, är det kvittot från adwords eller är det fakturan från handelsbanken som används?
Det beror på hur specifik du vill vara. Det är väl kontokortsfakturan som gäller rent juridiskt. Det blir ju bättre uppföljning om du specar upp hur mycket du gett bort till google, men för enkel hantering: bokför kreditkortsfakturan.
Oläst 2009-07-08, 13:41 #6
petlin petlin är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2008
petlin petlin är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2008
Det är kvittot från Adwords som är kvittot för köpet (även om betalningen fysiskt sker senare). Sammanställningen som man får från banken när man får "fakturan" för transaktionerna på kontokortet är bara en ekonomisk sammanställning och inte det som gäller "rent juridiskt"

Har du t.ex gjort inköp med moms på kreditkortet och det är specat på sammanställningen så får inte de summorna användas som underlag utan det ska vara respektive kvitto som du fått vid själva köpet.

Enklast är väl att häfta fast alla kvitton bakom sammanställningsfakturan så att de finns med i bokföringen.
petlin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-08, 13:48 #7
Nykomling

Nykomling

Citat:
Originally posted by petlin@Jul 8 2009, 13:41
Det är kvittot från Adwords som är kvittot för köpet (även om betalningen fysiskt sker senare).
Sant! Momsen måste ju bokföras i enlighet med fakturan, även om den bokförs när du betalar den istället för när du får fakturan.
Oläst 2009-07-08, 16:02 #8
Medlem

Medlem

Tack Petlin, det låter som att du satt inne med rätt svar.
Undrar lite bara om det kan bli några problem med saldot på kontot då eftersom pengarna faktiskt inte dras förrän upp till 1 månad efter själva köpet, men men ju lagt in en verifikation med kredit på företagskontot och debet på typ annonsering.
Oläst 2009-07-08, 16:22 #9
Nykomling

Nykomling

Citat:
Originally posted by gibson@Jul 8 2009, 16:02
Undrar lite bara om det kan bli några problem med saldot på kontot då eftersom pengarna faktiskt inte dras förrän upp till 1 månad efter själva köpet, men men ju lagt in en verifikation med kredit på företagskontot och debet på typ annonsering.
Det låter som du inte kör enligt kontantprincipen. Enligt kontantprincipen har inget hänt i bokföringen förrän pengarna bytt ägare.

Enligt fakturaprincipen blir det lätt, för då är adwordskvittot en leverantörsfaktura som du bokför med moms och allt mot leverantörsskulder och marknadsföring, medan sen kreditkortsräkningen är ett betalningsverifikat som du bokar mot bankkontot och leverantörsskulder.
Oläst 2009-07-09, 01:07 #10
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Originally posted by gibson@Jul 8 2009, 15:02
Det kan aldrig uppstå mismatch om du kär efter samma princip hela tiden. Det är om du blandar ihop Kontantprincipen och fakturaprincipen som det blir trubbel.

det brukar vara bästa att köra med fakturaprincipen för de flesta företag eftersom du då alltid kan se den ekonomiska ställningen i bolaget. det kan du inte med kontantprincipen, för du kan aldrig se att du har "väntande" fakturor som är på väg in i bokföringen. Kör du enligt fakturametoden så kanm du alltid kika i bokföringen för att se hur företaget "mår". Med kontantprincipen kan du bara se det på bokslutsdagen, dvs en dag per år. Övriga 364 dagar har du ingen som helst koll på hur bolaget mår...
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017