FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
En person använde sin uppkoppling till att konstant tanka hem en fil från våran server. Vi fick ca 1TB extra trafik, vilket vi fick betala en tusenlapp för.
Idag var jag i kontakt med personens pappa, som krävde exakta citat ur lagtext. Så, jag surfade lite rixlex och hittade mest massa dravel om nummerpresentation... Nån jurudiknisse här som har koll på läget och kan guida mig till relevanta lagar? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Länkar han från sin egen sajt och t.e.x. har tunga filer som ligger på hans sajt för nedladdning via dig så kan du ju komma åt honom. Ett tips kan ju vara att byta namn på filen i fråga och se om han ändrar sökvägen på sin sida. Då borde du komma åt honom.
Tankar han för eget bruk har jag svårt att se ur du skulle komma åt honom. // Mats |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Är inte säker, men hur är det med avtalet för det egna internetabonnemanget? Brukar det inte stå att man ska sköta sig? Mest en fundering...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Vad jag, vet är det jätteolagligt i USA att göra s.k. DoS-attacks.
Det borde det vara i Sverige också. eller? Johan G borde säkert ha koll på det där. Fråga honom. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Principen är väl densamma som att om du ringer en gång till någon är det inte olagligt men om du ringer 1000 gånger så. Eller kanske om du tar en blyertspenna på IKEA vs om du tar 1000 pennor. Kan inga lagrum och mig veterligen har aldrig någon dömts i Sverige för (D)DOS-attacker.
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Borde stå i hans avtal med internetleverantören, Anmäl han...
ex från tele2 Citat:
![]() Om nu inte besöken är dataintrång eller brott mot upphovsrätt o dyl.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
"Syftet" med en DoS attack är ju att sätta en server ur spel (oftast blir då ett företag drabbat) genom att göra så många anrop i sekunden så att servern/linan kräks. Det BORDE ju vara olagligt om upsåt finns. Dock så kan ju vissa virus/trojaner agera DoS attackerare åt 3:e part...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
9c, 10 §§ Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Om nedladdningen på något sätt stört hans affärer; tagit upp bandbredd för övriga kunder samt i syfte att kosta pengar (pga ökad trafikmängd) så kanske...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Har han bara laddat ner filer så strider det inte mot BrB 4 kap 9c, 10 §§ möjligen 10 § men tveksamt.. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|