FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det handlar väll egentligen om att bevisa, att han gjort det i ont syfte och att offret skadats av vad han gjort?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Skall i så fall vara skadegörelse... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Hmm, på något sätt är det iaf olagligt det kan vi komma överens om.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Medlem
|
Så som jag förstår det så handlar det ju inte ens om DoS?
DoS = Denial of Service, dvs att man sänker websiten så att den inte kan serva andra kunder. Så verkar det ju inte ha varit i det här fallet? Och vad kan du göra åt saken? Inget. Om din website inte åkte ner, utan enbart förbrukade extra bandbredd, då kan du omöjligen få in det under skadegörelse i brottsbalkens mening. Finns ju inget som har blivit förstört. Skulle även kunna titta på det civilrättsliga: Kan du få skadestånd enligt skadeståndslagen? Nej, eftersom eknomisk skada ersätts endast vid brott. (till skillnad från t.ex. personskada där det räcker att du visar att någon har varit oaktsam). Exkurs: Är faktiskt tom tveksam till att det skulle kunna bli tal om skadegörelse även om nu var en riktig DoS som höll din site nere i flera dagar. Finns fortfarande inget som har gått sönder! Jfr Brb 12:1 "Den som förstör eller skadar egendom, fast eller lös, till men för annans rätt därtill, döms för skadegörelse till böter eller fängelse i högst ett år." Vad som istället kommer närmast till hands är egenmäktigt förfarande enligt BrB 8:8 genom att den som startar DoS attacken rubbar din besittning till servern: Brb 8:8 "Den som, i annat fall än särskilt i detta kapitel omförmäles, olovligen tager och brukar eller eljest tillgriper något, dömes för egenmäktigt förfarande till böter eller fängelse i högst sex månader. Detsamma skall gälla om någon utan tillgrepp, genom att anbringa eller bryta lås eller annorledes, olovligen rubbar annans besittning eller ock med våld eller hot om våld hindrar annan i utövning av rätt att kvarhålla eller taga något." |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Du måste undesöka vad personen ifråg gör med filen han tankar ner. Är det samma fil han tankar ner hela tiden och hur ofta göra han det? Använder han filen på en annan hemsida?
Du anger inte vad det är för typ av fil han laddar ner. Låt säga att du har en databas som du uppdaterar ofta. Innhållet är något du sammanställer. Personen i fråga vill konstant hålla reda på dina uppdateringar och tankar därför ner resultat från den. Om personen då i sin tur använder den inforamtion för att sprida den till tredje part, då kan det blir fråga om ett upphovsbrott. Jag tycker du skall försöka upplysa personen ifråga om vilka kostnader hans nedtankningar orsakar dig och be personen att sluta med dem. Fråga om han kan få informationen på annat sätt. Visar sig personen ovillig, ja, då får du ta till tekniska åtgärder för att försöka stoppa nedtankningarna. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag har vart på massa hajk och jönsat i skogen, men nu är jag tillbaks
![]() Iallafall, killen använde ett script, troligtvis bash. Han tankade en wma-fil från våran server om och om igen från sin linuxserver på sin telia 8mbit. Han laddade alltså hem filen, tog bort den, laddade hem den, tog bort, laddade osv. Kan tillägga att denna wma-fil var/är en låt från ett band, som velat att vi sprider deras musik, eftersom de är tämligen okända. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Medlem
|
När jag läste den här tråden kom jag att tänka på vad som hände en kompis för ett par veckor sen. Han hadde kopplat vidar MSN till sin mobil. Och någon verkade inte så glad på honom. Han satte igån ett sånt här program som skickar samma meddelande flera gånger per sekund. Det blev en stor telefonräkning.
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Om det hela tiden är samma ip så bör webhotellet kunna spärra den så han inte kommer åt sidan.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||