FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Vi har i dagsläget Swedbank och är missnöjda.
Vi är sjukt trötta på "säkerhetsdosan", automatiskt utloggning efter 15 minuter, omöjligheten att namnge konto, hög ränta och allmänt deras attityd. Så vi vill byta bank. Vi har ringt runt till Nordea, SEB, Handelsbanken, Bank2, Länsförsäkringar, Danske Bank osv men ingen verkar fungera i närheten som vi vill. För att komma i kontakt med Nordea så behöver man ringa företagsnumret, ignorera första prompten för information, vänta, ignorera andra gången den frågar efter nånting och först då får man prata med någon. Logiken sprudlar. Nordea tillåter en heller inte att namnge konton. Danske bank har avgifter för exakt allting, och lite till. Vi har i dagsläget 6 konton, för att enkelt hålla koll (och framförallt för att få en översikt) på diverse delar av företaget, moms, skatt, sparande osv. Hos Danske Bank skulle detta kosta oss 1500-2500 kr per år och konto, mao 9000-15000 kr bara för att få ha konto hos dem. I detta ingår dock internetbank och telefonbank, något dom nästan borde betala oss för att använda (så dom slipper bemanna de fysiska kontoren så mycket). De tar även ut en avgift för VARJE inkommande/utgående bankgiro-betalning/insättning. Varje extra kort (VISA/Mastercard) kostar 200 kr per år. Varje extra bankgiro kostar 250 kr per år. Även Danske Bank kör med dosan. När jag ringde Handelsbanken fick jag prata med någon som var otroligt dryg och gammal. Jag gav det en andra chans och ringde till en av hans kollegor som ville koppla mig till denna dryga person. Jag påpekade då att jag inte ville bli kopplad dit, då han var dryg. Hon föreslog då att jag skulle kontakta en annan person, som tyvärr var upptagen hela dagen, men som kunde kontakta mig dagen efter. Jag mailade honom, han ringde tillbaks någon timme senare och sa "Vi tackar nej" utan att ens pratat med mig. Mitt antagande är väl att han och den dryge lever som sambos och därför blev denne stött när han hörde att sin sambo blev kallad dryg. SEB har vi även varit i kontakt med, men personen på det lokala kontoret som har hand om företagsbiten fanns inte på plats, så har inga egentliga uppgifter där (än). Bank2 har precis börjat med företagsdel och har inte stöd för kort än, det kommer senare i år dock (lovar hon). Länsförsäkringar har också precis börjat med företagsdel men har inte kommit igång än (ÄVEN om deras hemsida har information om företagsbank). Jag är helt slutkörd. Bankerna är fast i 70-talet och tycker fortfarande att vi ska betala för att de ska få låna ut våra pengar. Är det någon som har något bra/dugligt förslag? Har egentligen inga stora krav: * Vill helst slippa "säkerhetsdosan". * Måste kunna namnge kontona * Inte betala hutlösa priser * TREVLIG personal * INTE omöjligt att nå dem |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Swedbank, Nordea, SEB & Länsförsäkringar har alla dosor för att logga in via nätet.
Handelsbanken tror jag fortf. dom kör med certifikat. Varför så negativ till dosor? Vill du ha lägre säkerhet? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Lägre säkerhet? Studenter (min kusin var en av dem) lyckas knäcka systemet. Swedbanks reaktion var att dom ville stämma skiten ur ungdomarna och se till så att dom aldrig mer får jobb.
Att behöva knappa in min kod varje gång jag ska ha ut en kod är jobbigt och frustrerande, det tar mer tid än jag vill. Danske Bank kör tydligen med certifikat men ENDAST om man kör Windows (välkommen till 1999). Jag antar att du inte använder PayPal eller Payson, eftersom dom har så mycket lägre säkerhet.. ? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Hos SEB kan man namnge konton efter att skicka meddelande till kundtjänst.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Banned
|
Nordea kan du namnge konton from. igår.
I och med den nya internetbanken (som släpptes igår), så går det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Oavsett bank så känner jag igen mig i problematiken du beskriver. Speciellt med Handelsbanken, är man inte uppvuxen inom banken som kund så vill de inte ha med dig att göra.
Övriga banker är bättre men det är svårt över telefon. Lättare men mer tidskrävande är att ringa och be om att få boka en tid och berätta läget, att du är intresserad av att bli kund men att du vill träffa någon face-to-face först. I sådana kundmöten tror jag att de (SHB undantaget) kommer vara betydligt trevligare om du är en potentiellt lönsam kund. Lättare för dem med korten på bordet att ta bort avgifter för dig också än det är över telefon när ingenting finns i deras burkar, då är det prislistan som gäller. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() Jag var trevlig emot den dryge, till att börja med, men sen tröttnade jag ju såklart. Och när hans kollega höll på att koppla över mig till honom fick jag panik och var ärlig. Kanske dumt ibland, men wtf. Var det nån som sa att ärlighet varar längst? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
När jag snackade med honom på telefon först så hade han sagt att dom kunde göra något åt konto-avgiften, men sen hade han helt glömt det. Då gick det inte att ändra på 1500-2500 kr per konto. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|