Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Ansvar vid vidarebefodring av post

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-06-14, 12:15 #1
MSI MSI är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2005
Medlem

Jag är delägare i en firma som hyr ut postboxar till företag och privatpersoner.
Vi får många förfrågningar från främst privatpersoner som bor t.ex. utomlands eller ofta byter adress
om vi kan vidarebefordra posten till en annan adress. Vi har tidigare nekat denna tjänst då vi är
osäkra på juridiken kring detta.

Men nu känns det som om vi måste ta tag i detta, så frågan är alltså.

Om vi tar på oss att vidarebefordra posten, kan vi då bli ansvariga för innehållet i breven och paketen?
T.ex. detta scenario.

Bosse bus har begärt vidarebefordring av sin post, när vi hämtar hans post för att vidarebefordra den så kommer polisen eller tullen och griper den som utför tjänsten. Det visar sig att Bosse bus inte är en snäll herre utan han har fått ett paket med något colombianskt pulver.

Riskerar den som utför vidarebefordringen att bli anklagad för smuggling/narkotika brott?
Jag menar, brevbäraren lär ju inte kunna bli åtalad för vad han delar ut för post.
Gäller annat för oss?
Vet man om vad som finns i paketet är det ju en annan sak, men det är ju sällan man ser vad ett paket/brev innehåller.

Hoppas ni förstår problemet och att någon kan svara på vad som gäller.

Tack!
MSI är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-14, 13:02 #2
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Om personen har eftersändning ska ju inte ens posten in i boxen = inga problem juridiskt. Post som lämnats i boxen skulle jag inte röra.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-15, 06:35 #3
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Det är en fråga som kanske PTS kan svara på eller åtminstånde leda er åt rätt håll för att finna svar.
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-15, 14:43 #4
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by Westman@Jun 14 2009, 13:02
Om personen har eftersändning ska ju inte ens posten in i boxen = inga problem juridiskt. Post som lämnats i boxen skulle jag inte röra.
Nja, det är ju alltså vi som ska sköta eftersändningen i detta fallet. Posten delar ju ut posten direkt i våra boxar och om någon har begärt eftersändning (dvs av oss)
så ska vi hämta posten och sen posta den till den adress dom angivit.
Oläst 2009-06-15, 14:55 #5
Medlem

Medlem

Sen vet jag inte om det var jag som missade eller om någon har flyttat tråden. Meningen var att tråden skulle hamna under "Företagsamhet, juridik och ekonomi" och inte under "Affiliate- och annonseringsprogram" som det ju inte har så mycket med att göra.

Skulle någon mod vilja vara snäll och flytta den.
Oläst 2009-06-15, 16:18 #6
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2009
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2009
Det går att eftersända post "manuellt" så att säga.

Det går till så, Arne Anka bor på Vintervägen... men han ger mig sin nyckel och vill att jag ska eftersända hans post till Sommarvägen där han har sin sommarstuga.

Jag sonika hämtar posten, i brevlådan eller i lägenheten, jag stryker hans adress, skriver den nya utanpå kuvertet och lägger på postlådan igen.

Så här har ju eftersändning fungerat i tidernas evighet. Sen har Adressändring AB kommit på att man kan göra det som en tjänst att folk får betala för...

Det går ju givetvis det med, men det är en ANNAN TYP av adressändring.

Ponera att jag får en slant av Arne Anka. Eller en flaska vin. Det kan man få när man är postvakt. Men för den sakens skull blir ju inte JAG ansvarig för Arnes post...

Nu vet jag inte hur det ser ut hos dig/er, men jag får intrycket att du har nyckel till dessa postboxar och som en tjänst erbjuder du dig att vidaresända dessa.

Jag vet inte vad lagen säger... men det känns rätt tveksamt om du på något vis skulle vara ansvarig för själva innehållet i olika kuvert.

Jag förstår din oro, givetvis. Kanske en advokat kan hjälpa? En advokat kan kosta 6-800 kr/timme och det kanske är välinvesterade kronor om ni ska ge er in i detta och är osäkra på vad som gäller?
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-15, 16:30 #7
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by MrBob@Jun 15 2009, 16:18
Det går att eftersända post "manuellt" så att säga.

Det går till så, Arne Anka bor på Vintervägen... men han ger mig sin nyckel och vill att jag ska eftersända hans post till Sommarvägen där han har sin sommarstuga.

Jag sonika hämtar posten, i brevlådan eller i lägenheten, jag stryker hans adress, skriver den nya utanpå kuvertet och lägger på postlådan igen.

Så här har ju eftersändning fungerat i tidernas evighet. Sen har Adressändring AB kommit på att man kan göra det som en tjänst att folk får betala för...

Det går ju givetvis det med, men det är en ANNAN TYP av adressändring.

Ponera att jag får en slant av Arne Anka. Eller en flaska vin. Det kan man få när man är postvakt. Men för den sakens skull blir ju inte JAG ansvarig för Arnes post...

Nu vet jag inte hur det ser ut hos dig/er, men jag får intrycket att du har nyckel till dessa postboxar och som en tjänst erbjuder du dig att vidaresända dessa.

Jag vet inte vad lagen säger... men det känns rätt tveksamt om du på något vis skulle vara ansvarig för själva innehållet i olika kuvert.

Jag förstår din oro, givetvis. Kanske en advokat kan hjälpa? En advokat kan kosta 6-800 kr/timme och det kanske är välinvesterade kronor om ni ska ge er in i detta och är osäkra på vad som gäller?
Det är ju typ precis så här jag tänkt, men som du skriver så är det ju lätt värt att betala för att få det helt bekräftat att man står utan ansvar.
Det skulle ju bli betydligt dyrare om Arne Anka börjar skicka diverse substanser som man helt plötsligt är ansvarig för...
Oläst 2009-06-15, 18:16 #8
Tezs avatar
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2007
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare
Tezs avatar

Reg.datum: Feb 2007
Jag tror du ska passa dig för det. Ponera att du faktiskt var pulverhandlare. Du säger till snubben i Colombia att pulvret kan skickas till den adressen, för det är ändå du som hämtar posten ifrån det postfacket. Det är ju inget som helst problem för dig att utnyttja detta postfack för egen räkning eftersom det är du som har nyckeln. Polisen nöjer sig nog inte med "Men jag ska ju skicka det vidare" om du står där med en kokainsändning i handen.
Tez är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-16, 10:39 #9
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by Tez@Jun 15 2009, 18:16
Jag tror du ska passa dig för det. Ponera att du faktiskt var pulverhandlare. Du säger till snubben i Colombia att pulvret kan skickas till den adressen, för det är ändå du som hämtar posten ifrån det postfacket. Det är ju inget som helst problem för dig att utnyttja detta postfack för egen räkning eftersom det är du som har nyckeln. Polisen nöjer sig nog inte med "Men jag ska ju skicka det vidare" om du står där med en kokainsändning i handen.
En brevbärare skulle ju kunna göra samma sak. Han skulle ju kunna ange en adress på sin runda som mottagare och när paketet kommer plockar han bara undan det. Tror som sagt inte att brevbäraren skulle kunna åka dit bara för att han delar ut posten.
Oläst 2009-06-16, 10:53 #10
Crilles avatar
Crille Crille är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2007
Crille Crille är inte uppkopplad
Medlem
Crilles avatar

Reg.datum: May 2007
Nu vet ja nada om juridiken men brevia.se tillhandahåller vidaresändning både via vanlig post och inscanning så på nåt vis borde det vara okej enligt nån lag
Crille är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017