FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Men hallå!! Det är ju samma sak som barnporr i telefonledningen...
Helt plötsligt blir Skanova ?? (valfri ISP) skyldig till barnporrbrott för nån snubbe surfar på fel sida. Så är det ju inte. Du kan ju aldrig hållas ansvarig för vad ANDRA gör. Det är ju ett paket och du har ju inte tillgång till innehållet. Ta kontakt med en advokat. Du måste ju skriva ett kontrakt med dina kunder, att det kostar 200:- i månaden och att det är ... x månaders uppsägningstid. Där kan du också skriva att du frånsäger dig allt ansvar för innehållet. Eller rättare sagt, personerna själva är fortfarande personligen ansvariga för innehållet... *** Men jag är osäker. Var går gränsen. Om en snubbe skickar pulver till mig fast jag inte har beställt det, är jag då automatiskt ansvarig för det!? Nej, det kan jag ju inte vara... Ta kontakt med en advokat. Fråga även om detta med att ej hållas ansvarig för ett innehåll i ett paket /brev som tillhör en annan person. Sluta gissa! Det är bäst! *** Kolla lagen själv: https://lagen.nu/ Läs på inför mötet med advokaten. Hade jag varit dig hade jag läst HELA konsumenttjänstlagen och antecknat det som skulle vara aktuellt / gälla för just denna verksamhet. https://lagen.nu/1985:716 Näringsidkarens rätt att hålla kvar föremålet för tjänsten m. m. https://lagen.nu/1985:716#R40 Här står bland annat att man inte får sälja varor som har överlämnats... Jag tycker inte alls detta verkar oklart. Du har ingen tillgång till dessa brev. Att för dig göra något annat än att vidarebefordra dom är straffbart enligt lag. Ja... läs själv! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Förresten, jag tänkte på det när jag arbetade i kolonilotten, det finns liknande forum som detta fast för jurister och advokater. Själv var jag inne på nåt forum då jag hade frågor om skilsmässa.
Jag minns dock inte var det var. *** Om du ska till advokat: Kolla med vänner eller så, om du nu inte känner en egen advokat. Fråga vad han/hon tar i timmen. Det är inte oartigt! Jag har själv varit hos en advokat för 600:- för en timme. Det var inget speciellt. Jag ville prata med honom och fråga saker. Det var ett bra samtal. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Jag tycker att Tez har en poäng i det hon skriver. Oavsett vad lagen säger så hade jag varit försiktig. Förklaringen "Det där tillhör inte mig!" har domstolarna nog hört förut... MSI - Förutom att kolla upp vad lagen säger, så borde du försöka hitta gamla rättsfall och se hur domen har fallit i dem. Det måste finnas många fall av den typen. Att langare inte vill transportera drogerna själva bör knappast vara ovanligt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Nu vet jag ju inte riktigt hur stort och väletablerat ditt "postboxuthyrningsföretag" är, eller hur det fungerar för den delen. Min känsla är bara att det skulle vara för enkelt för knarkhandlarna att själva dra igång ett företag som hyr ut postboxar just för detta ändamålet. Posten och andra stora transportföretag är liksom i en annan kategori, det klart att brevbärarna inte har ansvar för det som finns i breven.
Jag gissar förstås bara, det ska bli intressant att se vad juristerna säger. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Teoretiskt sett så kan du inte hållas ansvaring efterson du inte har något brottsligt uppsåt iochmed att du inte vet vad paketet innehåller. Sen gäller det ju att bevisa det...
Detsamma gäller brevbäraren, han/hon förmodas inte känna till innehållet i försändelsen och har därmed inget uppsåt. Men om din boxkund heter Clark Olofsson och ber dig vidaresända paket som är poststämplade i Colombia så kan man ju börja diskutera om du inte borde ha insett att paketet kan innehålla olagligheter och därmed göra dig till medskyldig om du skickar paketet vidare... |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|