FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Jag startade mitt bolag år 2007 inför en potentiell kund, men det uteblev. I samband med detta så köpte jag lite saker som jag behövde, för egna pengar. Låt oss säga dator och kamera för 20.000. När jag skulle redovisa så skrev jag 0 på alla punkter. Nu har jag precis fått betalt min första faktura på säg, 18.000. Kan jag nu skriva sakerna så att de står på "företaget" istället för mig och kvitta dem mot varandra och ta tillbaka pengarna till mitt privata konto? Hoppas ni förstår hur jag menar. Tips och synpunkter mottages gärna. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Nykomling
|
Du kan ta upp sakerna som inventarier (om det är dyrare grejor som är värda >6000:-/grej) eller förbrukningsinventarier (som skrivs av direkt). Sakerna ska värderas till marknadsvärde eftersom det gått rätt lång tid sedan de inköptes. Detta värde bokförs som en Egen Insättning.
Sedan kan du ta ut pengar och bokföra det som Eget Uttag. Du skattar för vinsten i bolaget, inte för dina uttag. Ovanstående gäller för enskild firma. [edit] stavfel |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Okej, för att göra det lite enklare.
Saker jag behövde var: Kamera: 11.000:- Tillbehör till både kamera och mobiltelefon: 500+500:- Skrivbord: 3.000:- Stol: 1.500:- Kameran har väl sjunkit till: 9.500:- Resterade prylar skulle jag uppskatta till nästan exakt samma pris. Nuvarande värdering (egen insättning): 15.000:- ink moms. Jag fakturerarde: 9.500:- ink moms. Då kan jag alltså ta ut 9.500 som Eget Uttag. De resterande 5.500:-, vad sker med dem? (rätta mig om jag har fel på någon punkt) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
marknadsvärde är väl hur mycket du skulle behöva betala för sakerna om du köper/säljer dom begagnat av någon, och då har nog värdet på sakerna sjunkit betydligt mer
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Räkna ungefär 25-30% per år i värdeminskning, beroende på om det är avskrivning på 3-5år.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det finns inget som hindrar att du gör om din redovisning för 2007.
Under 2007 blev det alltså en egen insättning på 16 500 kr. Sedan bokför du inköpen och gör en första avskrivning där det behövs. På detta sätt bör du få en förlust för 2007. Framförallt får du tillbaka pengar på moms. Du skickar bara in en rättning av deklarationen till Skatteverket. Under 2008 gör du fortsatta avskrivningar på utrustningen. Här är ingen moms alls inblandad. 2009 bokför du din faktura och betalningen av den. Det blir också fortsatta avskrivningar på utrustningen. Ditt resultat för 2009 blir baserat på transaktionerna ovan en vinst. Men du har en ansamlad förlust från 2007 och 2008 som påverkar vad du får betala i skatt. Nu känns det som att min beskrivning blev lite rörigare än den behöver vara. Kontentan är att de pengar du stoppar in i och tar ut ur din enskilda firma bara påverkar balansräkningen. Vad du ska betala i skatt påverkas av ditt resultat. Du kan göra ett eget uttag och ta ut alla pengar som finns i din enskilda firma, du måste bara kunna betala skatten när det blir dags.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Förstod det mesta förutom varför och vad jag ska betala skatt på?
Tack så mycket för ditt svar i övrigt, det blev mycket klarare för mig, Jonny! ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Ingen som kan svara på min sista fråga? :/
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag förstår vad jag ska betala skatt på men inte hur mycket, på en höft, det blir? Någon?
(har endast dessa transaktioner i företaget som jag nämnde ovan) |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|