Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Byta hdd.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-06-08, 07:54 #11
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005

Citat:
Originally posted by rhuse@Jun 6 2009, 18:00
Tänkte uppgradera min stackars 120gb disk i laptoppen till en version större. Den har för lite plats och jag dessutom börjat råka ut för bluescreens med texten "dumpar fysiskt minne..." titt som tätt. Något som jag tror (?) ska tyda på att disken är på väg att ge upp. Datorn står ju på mer eller mindre hela dagarna och har gjort det i typ 2 år nu så det kanske inte är så konstigt. Är det en riktig diagnos? Laddade ner hdd-health och det indikerar i alla fall att hårddiskhälsan är nere på "rött".

Så till den egentliga frågan. Jag öppnade precis upp laptoppen och lyckades luska ut att disken i burken är en sata disk vid namn "Seagate momentus 5400.3" som alltså är på 120 gb. Jag tittade då runt lite på prisjakt och fann två intressanta diskar:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=313465
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=247755

Båda verkar ha fått goda omdömen och ligger i den tänkta pris och storleksklassen. Vad jag kan se så är det dessutom samma interface och de borde därför funka bra i min laptop. Men så kommer vi till kruxet. Det står nämligen "Gränssnitt: S-ATA 3Gb/s". Hur vet jag om min disk har samma gränssnitt? Spelar det kanske ingen roll om min nuvarande disk har S-ATA 3Gb/s eller S-ATA 1.5Gb/s? Jag vill ju inte gärna köpa en disk som inte funkar i min laptop

Någon hårdvaruguru som kan reda ut min förvirring?
Du kan genomföra bytet, tänk dock på att du kan förlora eventuell recover partition på datorn om du genomför bytet..
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-08, 07:57 #12

Citat:
Originally posted by BjörnJ@Jun 7 2009, 16:33
Om man köper hårddisk löst kan det vara så att hårddisktillverkaren lämnar upp till 5 års garanti (men oftast kortare). Det är väl sannolikt att det inte gäller när hårddisken sitter i en dator man har köpt, men man brukar kunna kolla om det finns garanti genom att ange hårddiskens serienummer på hårddisktillverkarens hemsida.

Jag funderar på att köpa ny hårddisk till min snart 3 år gamla laptop, som jag antagligen kommer använda i åtminstone 2 år till. Det är 100 GB PATA. Inte för att jag tror att det är något fel på den, men den börjar väl kanske bli lite sliten eftersom den är på nästan dygnet runt, och det känns som om det börjar bli lite bråttom om man vill kunna byta. Utbudet av PATA-diskar minskar hela tiden, och priserna sjunker inte. Dessutom skulle det vara trevligt med snabbare och större disk.

Men är en ny PATA-hårddisk verkligen snabbare än en 3 år gammal, om båda har samma varvtal?

Nu börjar det kanske även bli intressant att titta på SSD. 64 eller 128 MB SSD skulle jag också kunna tänka mig. Frågan är hur det är med livslängden på dem jämfört med HDD, och enligt vad jag har läst tidigare är de kanske inte alltid så snabba som man skulle önska, men det verkar bero mycket på vilken modell det är.
PATA är långsammare än SATA.. PATA överför max 201 MB/s... Sedan är PATA dyrare.. Sedan är en rekomedation , att lägg inte allt på laptopen. Skaffa en NAS eller liknade, har stor diskyta i den maskinen.

Laptop går lätt sönder.

Jag jobbar med lagar datorer dagarna i ända..:-)
Oläst 2009-06-08, 07:59 #13

Citat:
Originally posted by rhuse@Jun 7 2009, 15:48
Jo, jag har kommit fram till att det troligen inte är disken jag med efter lite googling. Jag baserade ju den diagnosen på vad som hände med min förra laptop där disken, efter återkommande bsods, bevisligen dog. Men efter att ha dammat ur innandömet på laptopen så har jag inte råkat ut för några bsods så det kanske var kylningen som var problemet.

I vilket fall som helst så har garantin på laptopen gått ut med nästan ett års marginal och de brukar väl inte ha speciella garantier för diskarna eller? Hur testar jag disken med Smart?
Är det blåskärms problem du har?

Pröva med att skriv ny MBR till HDD, testa minnet ... Kylningsproblem bruka datorn stänga av sig själv, till HP laptopar går det att få dag i fläktar och sånt, men andra märken lite knepigare.
Oläst 2009-06-08, 15:35 #14
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
Mycket flitig postare

Citat:
Originally posted by klein@Jun 8 2009, 07:59

Är det blåskärms problem du har?
Pröva med att skriv ny MBR till HDD, testa minnet ... Kylningsproblem bruka datorn stänga av sig själv, till HP laptopar går det att få dag i fläktar och sånt, men andra märken lite knepigare.

Visst är det så att datorn bara brukar stänga av sig om det är kylningen som är problemet? Tror jag hade det problemet med en stationär när jag var lite yngre. Det är en fujitsu siemens amilo pro för övrigt.

Är det riskfritt att skriva ny MBR? Jag funderade på att göra det tills någon väldigt illavarslande varningsruta dök upp.

Jag har som sagt bluescreens, har testat minnet och det verkar vara utan fel (körde 6 varv med windows memory test), har städat datorn och den verkar funka bättre (har inte haft någon bsod än) och den är i alla fall mycket svalare. Så då återstår två väl alternativ: Hddn eller mjukvara och det skulle ju faktiskt kunna vara det senare eftersom jag ofta installerar program för att testa dem utan att avinstallera dem senare.

Några förslag på fler test jag kan köra? Har lånat en "Hirens bootcd" med massa verktyg.
rhuse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-08, 19:17 #15
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2009
Mycket flitig postare

Citat:
Originally posted by klein@Jun 8 2009, 07:57
PATA är långsammare än SATA.. PATA överför max 201 MB/s... Sedan är PATA dyrare.. Sedan är en rekomedation , att lägg inte allt på laptopen. Skaffa en NAS eller liknade, har stor diskyta i den maskinen.
Men de hastigheterna kommer man väl ändå sällan upp i, utom just när det finns något i hårddiskens cache. Jag säger inte emot dig angående SATA/PATA, men tyvärr är inte SATA något alternativ i det här fallet.

Men är en 3 år gammal PATA-disk långsammare än en ny PATA-disk med samma varvtal?

Har alla nya hårddiskar stöd för lösenord? (D.v.s. man anger lösenord vid boot, och vid fel lösenord får man inte access till disken. Ej att förväxla med vanligt BIOS-lösenord. Detta ligger i disken.)

Jag tror att den här laptopen kommer vara användbar för mig ett bra tag till. Den har t.ex. dual core, Gbit-LAN och bra grafikkort. Den duger till allt jag behöver laptop till. Enda problemet är att disken kan kännas seg, och är i minsta laget. Framför allt kan det kännas segt (ungefär som om processorn inte räcker till) vid intensiv diskaccess. Mest irriterande är det om datorn sätter igång att göra något med disken när man pratar på Skype. Så har det inte varit tidigare, så jag hoppas att ominstallation hjälper mot det. Om jag ändå ska installera om är det lika bra att byta disk först.

Självklart har jag även lagring utanför laptopen, men vitsen med större hårddisk är att man ska slippa ta med sig extern disk när man åker iväg någonstans.
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-08, 21:20 #16
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Hmm, nu har jag köpt en begagnad hdd från Kristian men när jag satt i den istället så slutar cd-läsaren fungera helt (som om den inte fick ström) byter jag tillbaka så fungerar den däremot igen men då är ju hårddisken trasig...

Några idéer om vad som kan vara fel eller ännu hellre hur jag löser det? Laptopen är en gammal acer aspire 5024wlmi som inte verkar ha valet att boota från usb och jag har ingen annan dator med ata-100 interface.
Oläst 2009-06-08, 21:58 #17
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Problem med master/slave/cable select kanske? Om de nu sitter på samma IDE-kanal.
Oläst 2009-06-08, 22:05 #18
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Den förra disken körde jag ju som master (utan någon selector) och det verkade ju funka. Men jag kan ju alltid testa cable select/slave.

Edit: Verkar inte heller funka. Jag får i alla fallen upp följande text på skärmen:

For Realtek RTL8110S/8169S Gigabit Ethernet Controller v1.40 (041224)
PXE-E61: Media test failure, check cable
PXE-M0F: Exiting PXE ROM.
Operating System not found

(Och dvd-läsaren är som sagt helt död)

Edit 2: Den ger exakt samma felmeddelande om jag tar ut disken helt och hållet och inte stoppar i någon cd men då fungerar i alla fall dvd-läsaren.

Jag kan för allt i världen inte förstå att jag tyckte det var kul att pilla med hårvara när jag var yngre...
Oläst 2009-06-08, 22:14 #19
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

På vissa diskar kan man välja mellan "single" (=master) och "master with slave present".

Men eftersom det är en laptop gissar jag att CD och HD sitter på olika IDE-kanaler, d.v.s. båda är master utan slave. Det går att se i BIOS.
Oläst 2009-06-08, 22:16 #20
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Har du sparat i BIOS att det är en ny hårddisk?

Edit:
Du skrev förresten att CD:n inte funkar när nya hårddisken sitter i, men funkar hårddisken?
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017