FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
|
Citat:
Laptop går lätt sönder. Jag jobbar med lagar datorer dagarna i ända..:-) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
|
Citat:
Pröva med att skriv ny MBR till HDD, testa minnet ... Kylningsproblem bruka datorn stänga av sig själv, till HP laptopar går det att få dag i fläktar och sånt, men andra märken lite knepigare. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Är det riskfritt att skriva ny MBR? Jag funderade på att göra det tills någon väldigt illavarslande varningsruta dök upp. Jag har som sagt bluescreens, har testat minnet och det verkar vara utan fel (körde 6 varv med windows memory test), har städat datorn och den verkar funka bättre (har inte haft någon bsod än) och den är i alla fall mycket svalare. Så då återstår två väl alternativ: Hddn eller mjukvara och det skulle ju faktiskt kunna vara det senare eftersom jag ofta installerar program för att testa dem utan att avinstallera dem senare. Några förslag på fler test jag kan köra? Har lånat en "Hirens bootcd" med massa verktyg. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Men är en 3 år gammal PATA-disk långsammare än en ny PATA-disk med samma varvtal? Har alla nya hårddiskar stöd för lösenord? (D.v.s. man anger lösenord vid boot, och vid fel lösenord får man inte access till disken. Ej att förväxla med vanligt BIOS-lösenord. Detta ligger i disken.) Jag tror att den här laptopen kommer vara användbar för mig ett bra tag till. Den har t.ex. dual core, Gbit-LAN och bra grafikkort. Den duger till allt jag behöver laptop till. Enda problemet är att disken kan kännas seg, och är i minsta laget. Framför allt kan det kännas segt (ungefär som om processorn inte räcker till) vid intensiv diskaccess. Mest irriterande är det om datorn sätter igång att göra något med disken när man pratar på Skype. Så har det inte varit tidigare, så jag hoppas att ominstallation hjälper mot det. Om jag ändå ska installera om är det lika bra att byta disk först. Självklart har jag även lagring utanför laptopen, men vitsen med större hårddisk är att man ska slippa ta med sig extern disk när man åker iväg någonstans. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hmm, nu har jag köpt en begagnad hdd från Kristian men när jag satt i den istället så slutar cd-läsaren fungera helt (som om den inte fick ström) byter jag tillbaka så fungerar den däremot igen men då är ju hårddisken trasig...
Några idéer om vad som kan vara fel eller ännu hellre hur jag löser det? Laptopen är en gammal acer aspire 5024wlmi som inte verkar ha valet att boota från usb och jag har ingen annan dator med ata-100 interface. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Problem med master/slave/cable select kanske? Om de nu sitter på samma IDE-kanal.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Den förra disken körde jag ju som master (utan någon selector) och det verkade ju funka. Men jag kan ju alltid testa cable select/slave.
Edit: Verkar inte heller funka. Jag får i alla fallen upp följande text på skärmen: For Realtek RTL8110S/8169S Gigabit Ethernet Controller v1.40 (041224) PXE-E61: Media test failure, check cable PXE-M0F: Exiting PXE ROM. Operating System not found (Och dvd-läsaren är som sagt helt död) Edit 2: Den ger exakt samma felmeddelande om jag tar ut disken helt och hållet och inte stoppar i någon cd men då fungerar i alla fall dvd-läsaren. Jag kan för allt i världen inte förstå att jag tyckte det var kul att pilla med hårvara när jag var yngre... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
På vissa diskar kan man välja mellan "single" (=master) och "master with slave present".
Men eftersom det är en laptop gissar jag att CD och HD sitter på olika IDE-kanaler, d.v.s. båda är master utan slave. Det går att se i BIOS. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Har du sparat i BIOS att det är en ny hårddisk?
Edit: Du skrev förresten att CD:n inte funkar när nya hårddisken sitter i, men funkar hårddisken? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|