Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Forskare vill bygga nytt internet

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-05-16, 20:15 #11
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Du gör en lite märklig jämförelse Gustav som inte alls håller. 1800-talsmänniskan kunde inte göra några vettiga gissningar på det sättet som du gjorde med videotelefonen. Det fanns långt ifrån den detaljkunskap om verkligheten som vi har idag. Idag känner vi till DNA och elementarpartiklar och hur de fungerar. Det kommer inte lika dramatiska och revolutionerande uppfinningar som det gjort tidigare, därmed inte sagt att de är mindre viktiga. Jag tror internet kommer att fortsätta utvecklas med tiden men tror inte det kommer att ersättas av någonting annat. Det finns inget som helst utrymme för det såvida vi inte skulle börja med telepati.

Virtuella världar finns ju på sätt och vis redan nu men jag tror att majoriteten av alla människor föredrar och alltid kommer att föredra det riktiga livet. Åtminstone får man hoppas det.
Oläst 2009-05-16, 20:19 #12
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Citat:
Originally posted by Gustav@May 16 2009, 19:54
Tänk tex videosamtalen via telefon. När jag var liten så var det ren scifi att kunna prata med någon som man såg på en bildskärm. Vi fantiserade med tanken och tyckte att det vore asgrymt om man kunde det. Idag kan vi det, men väljer att inte göra det. Videosamtalen är tekniskt möjliga, men en flopp pga att folk inte vill ha det.
Flopp vet jag inte om jag skulle säga att Skype och 3G är, men...

Frågan är väl hur man definerar "Internet", problemet är ju att den minsta gemensamma nämnaren, och det största problemet, är och kommer förbli just "användarna", vilket väl får klassas som ett "nödvändigt ont" då...

Sen är det intressant det där med 1800talet, man skulle ju vilja säga att det är en viss skillnad, att vi idag ligger så nära dom gränser som faktiskt finns, och som tartareandesire är inne på, vad skulle kunna komma som är så mycket bättre...men säger man det så lär man få äta upp det....(även om jag ändå tror att det är så)
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-16, 21:05 #13
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2007
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
BarateaUs avatar

Reg.datum: Nov 2007
Det finns massa "egna" nät också, exempel sjunet.

Citat:
Sjunet är ett VLAN (Virtuellt LAN), som drivs av vår Nätoperatör, TDC. Samtliga landsting, ett antal kommuner, ett antal privata vårdgivare inkl Praktikertjänst och Capio, Skatteverket samt ett femtiotal leverantörer, inklusive Apoteket, är idag anslutna till Sjunet. Sammanlagt ca 130 anslutna.
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-17, 09:34 #14
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2009
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2009
Citat:
Originally posted by crazzy@May 16 2009, 20:53

Ge mej ARPAnet tillbaks eller nåt sånt.
Hehe.. Det påminner mig om en sång jag hörde på Sångartäflan på KTH år 2000: "Mitt Internet har blivit för lätt". Den fastnade verkligen.

Google hittade texten här:
http://www.nilin.se/niklas/lyrics.html#internet

Visst var det en viss charm med tiden innan den stora massan kom ut på nätet. För att inte tala om när man ringde BBS:er.

Men alla här måste nog ändå hålla med om att det i det stora hela är bättre nu. Alla affärsmöjligheter som ges, alla man kan kommunicera med o.s.v.
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-17, 16:45 #15
kalasboll kalasboll är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2007
Mycket flitig postare

Jag är på Gustavs linje och tycker att det är ganska arrogant att inte dra en parallell till 1800-talsmänniskan. En gång VAR verkligen jorden platt, det var den tidens fakta precis som DNA-uppbyggnaden är fakta för oss idag.

Utvecklingen kommer förhoppningsvis gå framåt och Internet kan mycket väl komma att slås ut av något mycket mer hajpat som vi faktiskt knappt kan fantisera om nu.
kalasboll är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-17, 17:03 #16
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
kw_wasabis avatar

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Ursprungligen postat av BjörnJ
Citat:
Ursprungligen postat av crazzy
Ge mej ARPAnet tillbaks eller nåt sånt.
Hehe.. Det påminner mig om en sång jag hörde på Sångartäflan på KTH år 2000: "Mitt Internet har blivit för lätt". Den fastnade verkligen.

Google hittade texten här:
http://www.nilin.se/niklas/lyrics.html#internet

Visst var det en viss charm med tiden innan den stora massan kom ut på nätet. För att inte tala om när man ringde BBS:er.

Men alla här måste nog ändå hålla med om att det i det stora hela är bättre nu. Alla affärsmöjligheter som ges, alla man kan kommunicera med o.s.v.
BBS:ernas tid var fin. Det var på den tiden det kostade olika mycket att ringa beroende på hur långt bort man ringde. Ett lokalsamtal med billigaste taxan innefattade den egna kommunen samt alla kommuner/riktnummerområden som gränsade till denna om jag minns rätt. Därför ringde jag bara upp BBS:er inom detta område.

Jag kommer ihåg hur skeptisk jag var när min far kom hem med vårt första Internetabonnemang, och jag har fortfarande kvar Tele2 och Klickdata's "Introduktion till Internet" på VHS som jag brukar slänga på när jag vill skratta och vara nostalgisk på samma gång.

(Klicka för större bild)
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-17, 18:06 #17
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Originally posted by kalasboll@May 17 2009, 16:45
Jag är på Gustavs linje och tycker att det är ganska arrogant att inte dra en parallell till 1800-talsmänniskan. En gång VAR verkligen jorden platt, det var den tidens fakta precis som DNA-uppbyggnaden är fakta för oss idag.
Utvecklingen kommer förhoppningsvis gå framåt och Internet kan mycket väl komma att slås ut av något mycket mer hajpat som vi faktiskt knappt kan fantisera om nu.
Om det skulle vara arrogant så bygger din parallell på okunskap. Man visste inte vad verkligheten bestod av och då går det inte att dra några logiska slutsatser på samma sätt som (åtminstone många) kan idag.
Oläst 2009-05-17, 18:10 #18
gummiankas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Men jag tror den som sa att frågan kommer gälla inte så mycket vad vi kan göra utan vad vi vill göra, hade rätt. Jag både förstår och håller med om dom farhågor som finns gällande integriteten (jag har själv, personligt, försökt att ställa mig utanför i så stor utsträckning det bara går utan att man isolerar sig) problemet är ju bara att alla vill ha allt, ditt skratt åt den där roliga killen på YouTube sker ju på bekostnad av någons integritet, så för mig verkar det inte alls orimligt att vi kommer till en punkt där man helt enkelt får bestämma sig för om man ska vara med, eller stå utanför.

Det som kan vara positivt med det är väl att 90% av det vi som människor oroar oss för, och tycker är jobbigt, är sådant som ALLA gör/tycker/tänker, och tycker är lika jobbigt...då kanske den kollektivismen kan lätta en del på den bördan...
Oläst 2009-05-17, 18:24 #19
gummiankas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:
Ursprungligen postat av kalasboll
Om det skulle vara arrogant så bygger din parallell på okunskap. Man visste inte vad verkligheten bestod av och då går det inte att dra några logiska slutsatser på samma sätt som (åtminstone många) kan idag.
Även om jag personligen tror att du har rätt, så får jag nästan hålla med om att det där är ganska "arrogant". Man visste visst vad jorden bestod av på 1800-talet, den bestod av dom 4 elementen, jord, eld, luft och vatten, det VISSTE man, säkerligen lika bergfast som du vet idag att den består av atomer, menar du att du kan säga med 100% att det inte finns något mer bortom det vi ser idag ? oavsett om man hittar bevis för att higgsbosonen finns eller inte finns...
Oläst 2009-05-17, 18:32 #20
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Originally posted by tartareandesire@May 17 2009, 18:06

Precis som gummianka skrev så kan vi ju inte vara säkra idag på hur allting är uppbyggt och fungerar.

Återigen, man har varit 100% säker på att jorden har varit platt.
kalasboll är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017