FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Hej,
undrar om någon har lite erfarenhet inom följande problem. Vi kör en dedikerad server enbart för vår MySQL-databas och använder oss enbart av tabeller som kör InnoDB-motorn. Servern är en Dell PowerEdge 2950 med 6 hårddiskar - RAID-1 (2 diskar) för Debian 5 och RAID-10 (4 diskar) för lagring av MySQL - och 16GB RAM. Problemet ligger i att InnoDB-motorn stängs av automatiskt (det går alltså inte köra några tabeller med InnoDB) när variablen innodb_buffer_pool_size sätts till högre värde än 2GB. Vad jag skulle vilja är att sätta den här variablen till ungefär 12GB. MySQL AB beskriver följande: Citat:
Kan det vara några andra variabler som påverkar inställningarna på detta, kan i och för sig vara svårt att svara på.. MySQLs errorlog ger ingen information alls.. All hjälp uppskattas. mvh Victor |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Vad säger loggen?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag vet inte om det är så men jag funderar på om det är något annat som påverkar, kanske linuxkärnan.. något som ligger närmare hårdvara än i mysql. Kanske kolla i systemloggarna..
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Upptäckte följande i errorloggen som uppstår vid uppstart av mysql, vet dock inte om det relaterar till problemet men det ser ut att göra det:
[ERROR] innobase_buffer_pool_size can't be over 4GB on 32-bit systems |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Fullt möjligt. 32-bit system kan bara allokera stra under 4GB, så det är ett problem.
Därför kör jag 64bit system på min senaste burk som skall installeras. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Problemet är bara att vi kör:
Linux version 2.6.26-1-amd64 (Debian 2.6.26-13lenny2) ([email protected]) (gcc version 4.1.3 20080704 (prerelease) (Debian 4.1.2-25)) #1 SMP Fri Mar 13 19:34:38 UTC 2009 vilket är en 64-bits linux version. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Är MySQL kompilerad för 64-bitar? Jag kan tänka mig att också det inverkar...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Tydligen är det ja
Citat: