FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej,
det verkar som att jag har valdigt svart for htaccess, varje gang jag ar inne och pillar i den filen sa tar det mig timmar. Jag har googlat friskt men har inte hittat (forstatt?) losningen. Jag har en enkel sida som har en struktur som ser ut sahar: domain/page och ibland sahar: domain/category/page Forsta exemplet fungerar bra, men nar jag har sidan i en mapp sa gar jag bet. Jag vill alltsa skicka vidare mappnamnet med GET precis som jag gor med sidnamnet. Detta ar vad jag har forsokt: Kod:
ReWriteCond %{HTTP_HOST} domain.tld RewriteCond %{REQUEST_URI} !^/main_folder RewriteCond %{REQUEST_URI} !\.(gif|jpg|png|css)$ ReWriteRule ^(.*)$ main_folder/index.php?p=$1 ReWriteRule ^(.*)$/(.*)$ main_folder/index.php?f=$1&p=$2 [L] Skulle vara grymt tacksam om nagon har en losning och kanske dessutom en lank till en riktigt bra guide om htaccess. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Att ha med / i url:en blir rätt krångligt. Inte minst med alla länkar, stylesheets och bilder.. Om det inte är för sent så ändra till en domain/page samt domain/category-page-struktur.
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Sjalva ideen ar ju att fa en djupare sidstruktur och att inte ha allt under toppdomanen, din losning blir mer som en blogg med allt direkt under domanen. Jag har fatt for mig att sokmotorer gillar djupare sidstruktur. Hur som helst sa vill jag ha en djupare struktur =) Ingen som vet?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Du måste byta plats på reglerna, annars tar den första regeln (^(.*)$) alla träffar. När det gäller css/js/bilder så kan det vara en bra idé att ange dessa URLer relativt till toppkatalogen, då fungerar de överalt oavsett hur katalogstrukturen ser ut.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Hmm ok, men det verkar vara något problem med hur regeln är skriven dessutom. Jag får det fortfarande inte att fungera. Någon som kan se något annat problem?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Vet inte om det har någon betydelse, men du blandar stora och små w i Rewrite/ReWrite.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Löste det med denna koden:
Kod:
RewriteCond %{HTTP_HOST} domain RewriteCond %{REQUEST_URI} !^/main RewriteCond %{REQUEST_URI} !\.(gif|jpg|png|css)$ RewriteRule ^([^/]+)/(.*) main/index.php?f=$1&p=$2 [L] RewriteCond %{HTTP_HOST} domain RewriteCond %{REQUEST_URI} !^/main RewriteCond %{REQUEST_URI} !\.(gif|jpg|png|css)$ RewriteRule ^(.*)$ main/index.php?p=$1 [L] http://books.google.com/books?id=ie3EkXRWVqoC&pg |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|